Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/config.inc.php on line 40 Warning: fopen(_site/etc/xmlmenu.ser): failed to open stream: Engedély megtagadva in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 51 Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 52 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 53 ARCHITECTURA HUNGARIAE NEGYEDÉVENKÉNT MEGJELENƐ ÉPÍTÉSZETI FOLYÓIRAT
FELELƐS SZERKESZTƐ:
Dr. KALMÁR MIKLÓS

TUDOMÁNYOS SZERKESZTƐ:
Dr. SIMON MARIANN

KÉP- ÉS SZÖVEGSZERKESZTƐ:
Dr. RABB PÉTER


 

KreatĂ­v bizonytalansĂĄg

Írta: Nagy Orsolya

 

Sanford Kwinter: Far from Equilibrium: Essays on Technology and Design Culture, Actar 2008

 

Sanford Kwinter könyve 2008-ban jelent meg, de a közölt Ă­rĂĄsok többsĂ©ge jĂłval korĂĄbban keletkezett. A szövegek jelentƑs rĂ©sze az ANY folyĂłiratban jelent meg, vagyis az 1990-es Ă©vek Ă©pĂ­tĂ©szeti diskurzusĂĄhoz tartozik, nĂ©hĂĄny pedig kĂŒlönbözƑ esemĂ©nyekre, konferenciĂĄkra kĂ©szĂ­tett elƑadĂĄsok ĂĄtirata. Ezek alkotjĂĄk a kötet fƑszövegĂ©t, de közöttĂŒk, kĂŒlön kihajthatĂł lapokon tovĂĄbbi, az adott szöveghez kapcsolĂłdĂł rövidebb Ă©pĂŒletkritikĂĄk is helyet kaptak.

A cĂ­m arra a termodinamikai szabĂĄlyra utal, amely szerint az egyensĂșlyi helyzethez közeli ĂĄllapotban a zavarĂł tĂ©nyezƑk könnyen kiolthatĂłk, viszont minĂ©l messzebb van egy rendszer az egyensĂșlyi ĂĄllapottĂłl, annĂĄl nagyobb valĂłszĂ­nƱsĂ©ggel következnek be vĂĄratlan, Ă©rdekes, radikĂĄlis Ă©s elƑre nem lĂĄthatĂł esemĂ©nyek. Az Ă©pĂ­tĂ©szet Ă©s a tervezĂ©s nyelvĂ©re lefordĂ­tva: ez a bizonytalansĂĄg a kreativitĂĄs elƑfeltĂ©tele.

Kwinter arrĂłl az ĂștkeresĂ©srƑl beszĂ©l, amely ĂĄtszƑtte az 1990-es Ă©veket, Ă©s amely mĂĄig tart: az Ă©pĂ­tĂ©szet hagyomĂĄnyos szerepĂ©nek eltƱnĂ©se, Ășj lehetƑsĂ©gek keresĂ©se, az Ășj technolĂłgiĂĄk kiaknĂĄzĂĄsa, a vĂĄrosi Ă©letmĂłd vĂĄltozĂĄsa. Mindezen Ășj kihĂ­vĂĄsokkal az Ă©pĂ­tĂ©sz csak Ășgy nĂ©zhet szembe, ha elfogadja a megvĂĄltozott helyzetet, Ă©s mestersĂ©gbeli tudĂĄsĂĄt a jelenkor kĂ­nĂĄlta eszközökkel ötvözi.

A könyv elsƑ felĂ©ben a szerzƑ ismerteti azokat az akadĂĄlyokat, amelyek gĂĄtoljĂĄk az Ă©pĂ­tĂ©szet fejlƑdĂ©sĂ©t, megfosztjĂĄk az Ă©pĂ­tĂ©szeket a hagyomĂĄnyos, Ă©vszĂĄzadok sorĂĄn kialakult szerepĂŒktƑl Ă©s a szakma hagyomĂĄnyos Ă©rtelmezĂ©seitƑl, majd a mĂĄsodik felĂ©ben kĂŒlönbözƑ utakat felkĂ­nĂĄlva kijelöli  a tovĂĄbbhaladĂĄs Ășj irĂĄnyĂĄt.

A hagyomĂĄnyos Ă©rtelmezĂ©s szerint az Ă©pĂ­tĂ©szet a civilizĂĄciĂł kezdete Ăłta a fejlƑdĂ©s jelzƑje volt: a gazdag, virĂĄgzĂł kultĂșrĂĄk gazdag Ă©pĂ­tĂ©szeti öröksĂ©get hagytak az utĂłkorra, ami pedig gĂĄtolta a fejlƑdĂ©st, az Ă©pĂ­tĂ©szeten is nyomot hagyott. Az ipari forradalommal azonban a fejlƑdĂ©s jelzƑjĂ©nek szerepĂ©t ĂĄtvettĂ©k a gĂ©pek, amelyek a – technolĂłgiai – fejlƑdĂ©sbe vetett hit hordozĂłivĂĄ vĂĄltak. A Titanic elsĂŒllyedĂ©sĂ©nek a tĂĄrsadalomra Ă©s a korszellemre gyakorolt hatĂĄsĂĄt pĂ©ldĂĄul könnyebben megĂ©rthetjĂŒk, ha az ĂłceĂĄnjĂĄrĂłra, mint az adott kor fejlettsĂ©gi szintjĂ©nek mĂ©rcĂ©jĂ©re tekintĂŒnk. Kwinter elmarasztalĂł szavai, amelyekkel a bilbaĂłi Guggenheim MĂșzeumot illeti, nem az adott Ă©pĂŒletnek vagy az Ă©pĂ­tĂ©sznek szĂłlnak, hanem az Ă©pĂ­tĂ©szetnek a tĂĄrsadalmi pĂĄrbeszĂ©dben elfoglalt helyĂ©re: az Ă©pĂ­tĂ©szet nem fontos, mĂĄr nem lĂĄtja el azt az indikĂĄtori szerepet, amelyet egy Ă©vszĂĄzaddal korĂĄbban mĂ©g megtartani igyekezett – nem az Ă©pĂŒletek jelzik a fejlƑdĂ©st, hanem pĂ©ldĂĄul a hangsebessĂ©get ĂĄtlĂ©pƑ autĂł (Mach 1 and Other Mystic Visitations). Lesznek-e mĂ©g Ă©pĂ­tĂ©szek 30 Ă©v mĂșlva? – veti fel a provokatĂ­v kĂ©rdĂ©st. Hiszen ha az Ă©pĂ­tĂ©szek nem hajlandĂłak kezet nyĂșjtani a tĂĄrstudomĂĄnyoknak Ă©s elfogadni az Ășj kihĂ­vĂĄsokat, könnyen magukra maradhatnak.

Az infrastruktĂșra fontossĂĄgĂĄra hĂ­vja fel a figyelmet a Playboys of the Western World cĂ­mƱ Ă­rĂĄs: az Ă©pĂ­tĂ©szeket annyira elfoglaljĂĄk a kĂŒlsƑsĂ©gek, a kĂŒlönbözƑ formai bravĂșrok, hogy Ă©szre sem veszik az infrastruktĂșra jelentƑsĂ©gĂ©t Ă©s a fejlƑdĂ©sben elfoglalt, immĂĄr az Ă©pĂ­tĂ©szetĂ©nĂ©l sokkal fontosabb szerepĂ©t. Kwinter az infrastruktĂșrĂĄba szinte mindent beleĂ©rt,  ami vĂĄrosi környezetĂŒnket alkotja, az utaktĂłl Ă©s a közmƱvektƑl kezdve olyan fogalmakat is, mint a piac, a tƑzsde, az igazsĂĄgszolgĂĄltatĂĄs, az iskolarendszer, a közintĂ©zmĂ©nyek, vagy olyan alapvetƑ szolgĂĄltatĂĄsokat, amelyek fontossĂĄgĂĄt akkor Ă©rzĂ©kelnĂ©nk igazĂĄn, ha megszƱnnĂ©nek, mint a vĂ­ztornyok, a rendszeres hulladĂ©kelszĂĄllĂ­tĂĄs, vagy a vĂĄrosi közvilĂĄgĂ­tĂĄs. Mindezek amellett, hogy sokkal fontosabb mutatĂłi a gazdasĂĄgi fejlettsĂ©gĂ©nek, mint az önmagukban ĂĄllĂł Ă©pĂŒletek, a tovĂĄbbi fejlƑdĂ©s elƑidĂ©zƑi is egyben. Ebben a helyzetben az Ă©pĂ­tĂ©sz feladata, hogy tudomĂĄsul vegye e sokfĂ©le hĂĄlĂłzat jelenlĂ©tĂ©t, Ă©s olyan Ă©pĂŒleteket hozzon lĂ©tre, amelyek ezekre a rendszerekre Ă©pĂŒlnek rĂĄ, vagy mĂ©g inkĂĄbb: ezekbƑl a rendszerekbƑl nƑnek ki. A Fuller Themselves cĂ­mƱ Ă­rĂĄs Buckminster Fuller tervezƑi szemlĂ©letĂ©t ismerteti, amely pĂ©ldakĂ©nt szolgĂĄl a mai Ă©pĂ­tĂ©szek szĂĄmĂĄra: rendszerben gondolkodott, Ă©s nem az önmagĂĄban ĂĄllĂł Ă©pĂŒletek Ă©rdekeltĂ©k, hanem a politikai, gazdasĂĄgi rendszeren belĂŒli fejlesztĂ©s tervezĂ©se. A szerkezetre Ășgy tekintett, mint az energia testtĂ© formĂĄlĂłdĂĄsĂĄra az informĂĄciĂł ĂĄltal, amivel közelebb ĂĄllt a matematikĂĄhoz, mint a kƑbƑl Ă©s fĂĄbĂłl, betonbĂłl Ă©s acĂ©lbĂłl konstruĂĄlĂł mĂ©rnöki szemlĂ©lethez. Kwinter felhĂ­vja a figyelmet a kĂ­sĂ©rletezĂ©s Ă©s a kutatĂĄs fontossĂĄgĂĄra, amely egy olyan „nem egyensĂșlyi ĂĄllapot”, amire a könyv cĂ­me is utal: a kreativitĂĄs legfontosabb elƑfeltĂ©tele.

Érdekes pĂĄrhuzam figyelhetƑ meg kĂ©t Ă­rĂĄs között: a The „Avant-Garde” in America (or the Fallacy of Misplaced Numbers) szerint az eurĂłpai Modern MozgalombĂłl Amerika csak a formĂĄt Ă©s az eszköztĂĄrat vette ĂĄt, a gondolati alapokat nem, amely gĂĄtat szabott a tovĂĄbbfejlƑdĂ©snek. KĂ©sƑbb ugyanezt ĂĄllĂ­tja a szerzƑ a What’s Eating Charles Gwathmey (and this Generation)? cĂ­mƱ szövegben a formalizmusrĂłl, igaz, ezĂ©rt egyetlen szemĂ©lyt, Philip Johnsont tesz felelƑssĂ©, aki a tĂĄrsadalmi elkötelezettsĂ©get Ă©s a formalizmust, mint belsƑ alakĂ­tĂł erƑk kifejezƑdĂ©sĂ©t egy kivĂ©telezett szemĂ©ly könnyed jĂĄtĂ©kĂĄvĂĄ degradĂĄlta. Pedig a valĂłdi formalizmus szintĂ©n egy „nem-egyensĂșlyi ĂĄllapot” lehetne, amelyben az Ă©pĂŒleteket inkĂĄbb alakĂ­tjĂĄk, mintsem tervezik.

A The Wiring and Waning of the World cĂ­mƱ Ă­rĂĄs a mai, „behĂĄlĂłzott” tĂĄrsadalom veszĂ©lyeire hĂ­vja fel a figyelmet. VisszatĂ©rƑ motĂ­vum a könyvben, de itt jut leginkĂĄbb kifejezĂ©sre a fĂ©lelem: sok mindent kaptunk a technolĂłgiai tĂĄrsadalomtĂłl, de vajon az mit vett el tƑlĂŒnk? Kwinter szerint sosem fogjuk megtudni, mitƑl fosztott meg bennĂŒnket a vilĂĄg, amelyben Ă©lĂŒnk. Ki sem tudjuk fejezni a hiĂĄnyt, hiszen a felszabadulĂĄs a termĂ©szet kiszĂĄmĂ­thatatlansĂĄga alĂłl Ă©s a technikai tudĂĄs fejlƑdĂ©se vĂ©gĂ©rvĂ©nyesen összemosĂłdott a tudatunkban. Igaz, hogy a mai vilĂĄg kiszĂĄmĂ­thatĂłbb, mint korĂĄbban, viszont cserĂ©be el kell fogadnunk a soha ilyen mĂ©rtĂ©kben nem tapasztalt transzparenciĂĄt: ha az autĂłpĂĄlyĂĄt hasznĂĄljuk, könnyen követhetƑ, hogy merre jĂĄrtunk, milyen ĂĄtlagsebessĂ©ggel haladtunk. UgyanĂ­gy nem kĂ­vĂĄnatos, hogy bĂĄrki követhesse, milyen Ăștvonalat jĂĄr be valaki ebĂ©dszĂŒnetben – de ha pĂ©ldĂĄul a mobil telefonjĂĄt hasznĂĄlja, hamar a kĂ­vĂĄncsi szemek prĂ©dĂĄjĂĄvĂĄ vĂĄlhat.

Kwinter szerint ez a folyamat nem a közelmĂșltban kezdƑdött, hanem a reneszĂĄnsz idƑszakĂĄban: az Ăłra, a könyvnyomtatĂĄs Ă©s a tĂĄjĂ©kozĂłdĂĄst szolgĂĄlĂł eszközök kifejlesztĂ©se jelentettĂ©k a deterritorializĂĄciĂł elsƑ lĂ©pĂ©seit. A jelenkor informĂĄciĂłs forradalma ĂĄltalĂĄnos felfogĂĄs szerint pozitĂ­v fogalom, Kwinter azonban Arno Penzias fizikust idĂ©zve felveti, hogy senkit sem tenne boldoggĂĄ, ha felajĂĄnlanĂĄk neki, hogy a mostaninĂĄl tĂ­zszer több informĂĄciĂłt kaphat. A mai informĂĄciĂł ĂĄradat nem mĂĄs, mint egy moderĂĄlĂĄs nĂ©lkĂŒl rĂĄnk zĂșdulĂł adattömeg, amelybƑl vĂĄlogatnunk kell. Fontos megjegyezni, hogy ez a Ă­rĂĄs 1994-bƑl valĂł, amikor mĂ©g csak jĂłsolhatta az internethasznĂĄlat vĂĄrhatĂł veszĂ©lyeit – Ă©s jĂłslatai igen pontosnak bizonyultak!

A kreatĂ­v bizonytalansĂĄg lĂ©trehozĂĄsĂĄnak tovĂĄbbi mĂłdjait ismerhetjĂŒk meg a könyv mĂĄsodik felĂ©ben: ezek közĂŒl legfontosabbak az ötvözĂ©s, a jĂĄtĂ©k Ă©s az esemĂ©ny. Az ötvözet fogalma többször visszatĂ©r kĂŒlönbözƑ szövegkörnyezetekben: Ășgy is, mint a kĂŒlönbözƑ szakmĂĄk közötti pĂĄrbeszĂ©d fontossĂĄgĂĄnak hangsĂșlyozĂĄsa, Ășgy is, mint a kĂŒlönbözƑ anyagok kölcsönhatĂĄsa: Ășj anyagok elƑállĂ­tĂĄsa, amelyek Ășj formĂĄk Ă©s Ășj szerkezetek lĂ©trejöttĂ©t segĂ­tik elƑ. Kwinter hangsĂșlyozza az anyag Ă©s a geometria egysĂ©gĂ©t, Ă©s többször szĂłba kerĂŒl a mintĂĄzatok lĂ©trehozĂĄsa, a sorolĂĄs, az összekapcsolĂĄs, amelyek magasabb szintƱ Ă©rtĂ©ket hoznak lĂ©tre, mint amivel az alkotĂłelemek önmagukban rendelkeznek. A Play Time cĂ­mƱ rövid Ă­rĂĄs a jĂĄtĂ©k kreatĂ­v szerepĂ©re hĂ­vja fel a figyelmet: a jĂĄtĂ©k nem mĂĄs, mint kötöttsĂ©gek nĂ©lkĂŒli kreatĂ­v gondolkodĂĄs, az ideiglenessĂ©g, a bizonytalansĂĄg ĂĄllandĂł jelenlĂ©tĂ©vel, amely a jĂĄtĂ©kot izgalmassĂĄ teszi. Az esemĂ©ny fontossĂĄgĂĄt az emberi idegrendszer mƱködĂ©sĂ©vel indokolja: a mozgĂł, vĂĄltozĂł környezetet könnyebben fel tudjuk fogni, mint a kizĂĄrĂłlag tĂ©ri Ă©lmĂ©nyt. Nem vĂ©letlen, hogy ezt – anĂ©lkĂŒl, hogy tudnĂĄnk rĂłla – ki is hasznĂĄljĂĄk, pĂ©ldĂĄul a bevĂĄsĂĄrlĂłközpontokban tudatosan beĂ©pĂ­tett zavarĂł tĂ©nyezƑk terelik a gyanĂștlan vĂĄsĂĄrlĂłt egy gondosan megtervezett Ăștvonalra, amelyen vĂ©gĂŒl 90%-ban olyan termĂ©keket fog vĂĄsĂĄrolni, amelyekre belĂ©pĂ©sekor mĂ©g csak nem is gondolt. A szerzƑ  az Ă©pĂ­tĂ©szetben is elƑremutatĂłnak tekinti, hogy többfĂ©le Ă©rzĂ©kszervre, vagy az egĂ©sz idegrendszerre hatĂł Ă©pĂ­tett környezetek jöjjenek lĂ©tre, ami az elmĂșlt tizenöt Ă©v sorĂĄn be is következett.

A könyv utolsĂł szakaszĂĄban több olyan szöveget olvashatunk, amelyek az ember Ă©s sajĂĄt, illetve tĂĄrsadalmi mĂșltja közötti kapcsolatot vizsgĂĄlja. A korĂĄbbi ideolĂłgiĂĄk nem tƱnnek el, csak kikerĂŒlnek a lĂĄthatĂł tartomĂĄnybĂłl, Ă©s megĂŒresedett helyĂŒket ĂĄtveszi egy Ășjabb vilĂĄgnĂ©zet, amely nem is annyira kĂŒlönbözik a korĂĄbbitĂłl – veti fel Kwinter az Infrared, the Treason of Language, and the Failure of the Geometric Imagination cĂ­mƱ tanulmĂĄnyban. PĂĄrhuzamba ĂĄllĂ­thatĂł pĂ©ldĂĄul az osztĂĄlyharc Ă©s a szabad piaci verseny, Ă­gy lehetsĂ©ges, hogy anĂ©lkĂŒl, hogy ellentmondĂĄsba kerĂŒlnĂ©nek a kommunista ideolĂłgiĂĄval, a szabad piac bizonyos törekvĂ©seit is tĂĄmogassĂĄk KĂ­nĂĄban. Nemcsak a kĂŒlönbözƑ ideolĂłgiĂĄk közötti hasonlĂłsĂĄgokkal magyarĂĄzhatĂł ez a lĂĄtszĂłlagos könnyƱ ĂĄtjĂĄrhatĂłsĂĄg, hanem azzal is, hogy mindkĂ©t ideolĂłgia az adott terĂŒleten Ă©lƑk nyelvĂ©n szĂłl, az adott nĂ©p kultĂșrĂĄjĂĄbĂłl, mĂșltjĂĄbĂłl Ă©pĂ­tkezik, tehĂĄt hely specifikus, ahogy a mai orosz kapitalizmus is egyarĂĄnt merĂ­t a cĂĄri OroszorszĂĄg Ă©s a SzovjetuniĂł infravörös tartomĂĄnyba szĂĄmƱzött – de el nem feledett – hagyomĂĄnyaibĂłl.

A The Geometry of Cinders cĂ­mƱ Ă­rĂĄs Peter Eisenman – akkor mĂ©g csak terven lĂ©tezƑ – berlini zsidĂł emlĂ©khelyĂ©rƑl szĂłl, Ă©s sokfĂ©le asszociĂĄciĂłt vonultat fel a mƱalkotĂĄs Ă©rtelmezĂ©sĂ©re: a halotti lepel, a hullĂĄmzĂł tenger, egy gabonamezƑ, egy darabka hĂ©ber Ă­rĂĄsjelekkel Ă­rt SzentĂ­rĂĄs. De a szabĂĄlyos raszter kifejezi azt a racionĂĄlis vilĂĄgot is, amelybƑl a nĂĄci ideolĂłgia kinƑhetett, emlĂ©keztet arra a szigorĂș, mĂ©rnöki szervezettsĂ©gre, ipari kutatĂĄssal, technikai tudĂĄssal tĂĄmogatott munkĂĄra, amellyel a holokausztot levezĂ©nyeltĂ©k. EmlĂ©keztethet temetƑre, de vĂĄrosra is: lehet az ostrom utĂĄni, az ember nĂ©lkĂŒli vĂĄros. Így a holokausztra is gondolhatunk Ășgy, mint az emberi civilizĂĄciĂł ellen mĂ©rt tĂĄmadĂĄsra, a vĂĄrosi civilizĂĄciĂł ellen, amelyet a zsidĂłk jelkĂ©peztek. Az emlĂ©khely kiszakĂ­tja az adott terĂŒletet, amelyen Ă©pĂŒlt, a mindennapok rutinjĂĄbĂłl, Ă©s ugyanĂ­gy kiszakĂ­tja a lĂĄtogatĂłkat is.  Éppen ezĂ©rt elsƑdleges, hogy többfĂ©lekĂ©ppen lehessen Ă©rtelmezni egy emlĂ©khelyet, hiszen a lĂĄtogatĂłi Ă©lmĂ©nynek fontos eleme a sajĂĄt törtĂ©net megĂ©lĂ©se. Itt vĂĄlik egyĂ©rtelmƱvĂ© az Ă©pĂ­tĂ©szet Ășj Ăștja: a kĂ©pzƑmƱvĂ©szet mĂĄr nem alkalmas a tĂĄrsadalmi szerep betöltĂ©sĂ©re, tĂșlsĂĄgosan kommersszĂ© vĂĄlt a XX. szĂĄzad sorĂĄn, Ă­gy helyĂ©be lĂ©phet az Ă©pĂ­tĂ©szet. A zsidĂł vilĂĄgszemlĂ©let is tartogat követendƑ elemeket az Ă©pĂ­tĂ©szet szĂĄmĂĄra, hiszen az egyiptomi kultĂșrĂĄval szemben, amelyet alapul vĂ©ve a klasszikus görög Ă©s rĂłmai, Ă©s az egĂ©sz nyugati kultĂșra kifejlƑdött, a zsidĂł kultĂșra alkalmaz olyan progresszĂ­v elemeket, mint a fluiditĂĄs, vagy az esemĂ©nyek elƑtĂ©rbe helyezĂ©se.

Sanford Kwinter Ă­rĂĄsai korĂĄntsem mentesek az erƑs Ă©rzelmi töltettƑl. E szokatlan vehemenciĂĄnak elfogadĂĄsĂĄhoz szĂŒksĂ©ges tisztĂĄzni a mƱfajt – ez pedig az esszĂ©, mint azt a szerzƑ mĂĄr a cĂ­mben rögzĂ­ti. A szövegek minden esetben a szerzƑ ĂĄllĂĄspontjĂĄt tĂŒkrözik az adott felvetĂ©ssel kapcsolatban, ellentmondĂĄst nem tƱrve vĂ©dik – vagy Ă©ppen tĂĄmadjĂĄk – a felvetett eszmĂ©t, gondolatot, Ă©pĂ­tĂ©szt vagy Ă©pĂ­tĂ©szeti irĂĄnyzatot. BĂĄr a szerzƑ sok esetben hivatkozik mĂĄsokra, illetve idĂ©z mĂĄsoktĂłl, ezen idĂ©zeteket nem ĂŒtközteti egymĂĄssal vagy sajĂĄt ĂĄllĂĄspontjĂĄval, hanem sajĂĄt ĂĄllĂĄspontjĂĄt tĂĄmasztja velĂŒk alĂĄ. A fƑszövegeket kĂ­sĂ©rƑ rövidebb Ă©pĂŒletkritikĂĄk között olyan Ă©pĂ­tĂ©szek munkĂĄit vonultatja fel, akik munkĂĄssĂĄgĂĄt elƑremutatĂłnak tekinti, pĂ©ldĂĄul Bernard Tchumi, a Diller Scofidio + Renfro, a Coop Himmelblau, a FOA vagy Zaha Hadid.

A betƱtĂ­pus az egĂ©sz könyvön keresztĂŒl, oldalankĂ©nt vĂĄltozik, ami nyilvĂĄn magyarĂĄzatra szorul, amelyet meg is kapunk a kötet vĂ©gĂ©re illesztett megjegyzĂ©sben: a kĂŒlönbözƑ betƱtĂ­pusokat vonalvastagsĂĄg, tĂ©rköz Ă©s a nagy- Ă©s kisbetƱk magassĂĄgĂĄnak arĂĄnya alapjĂĄn csoportosĂ­tottĂĄk, majd Ășgy rendeztĂ©k sorba, hogy a könyvben elƑrehaladva a sƱrƱbb betƱtĂ­pusoktĂłl a ritkĂĄbbak felĂ© tart az olvasĂł. A szerzƑ ĂĄltal adott magyarĂĄzat szĂŒksĂ©ges volt, mert enĂ©lkĂŒl inkĂĄbb csak a betƱtĂ­pusok ĂĄllandĂł vĂĄltozĂĄsa Ă©s összevisszasĂĄga Ă©rzĂ©kelhetƑ. A tipogrĂĄfia e kĂŒlönös mĂłdjĂĄnak alkalmazĂĄsa több mindent elĂĄrul korunkrĂłl: egyrĂ©szt beszĂ©l a vĂĄltozatossĂĄgrĂłl, amely elĂĄrasztja Ă©letĂŒnket, Ă©s a felkĂ­nĂĄlt utak közötti döntĂ©s nehĂ©zsĂ©gĂ©rƑl, mĂĄsrĂ©szt beszĂ©l az ĂșjdonsĂĄgrĂłl, mint önmagĂĄban vett Ă©rtĂ©krƑl: ha mĂ©g senki nem alkalmazta többlet tartalom hordozĂłjakĂ©nt a betƱtĂ­pusok ĂĄllandĂł Ă©s szisztematikus vĂĄltozĂĄsĂĄt, akkor Ă©ppen itt az ideje, hogy valaki megtegye. De ezzel a tettel meg is szĂŒnteti a lehetƑsĂ©gĂ©t annak, hogy bĂĄrki a jövƑben ugyanĂ­gy tegyen, mert az ĂșjdonsĂĄg ereje mĂĄsodik alkalommal mĂĄr nem mƱködne.

EmlĂ­tĂ©sre mĂ©ltĂł az a gazdag kĂ©panyag, amely a szövegeket kĂ­sĂ©ri. Az Ă©pĂŒleteken Ă©s az Ă©pĂ­tett környezeten kĂ­vĂŒl az illusztrĂĄciĂłk elsƑdleges tĂ©mĂĄja a technolĂłgiai tĂĄrsadalom, a XX. szĂĄzad Ă©s napjaink fejlƑdĂ©sbe vetett hitĂ©nek optimista kĂ©pei: tanteremnyi szĂĄmĂ­tĂłgĂ©p a szĂĄzad közepĂ©rƑl, hangsebessĂ©get ĂĄtlĂ©pƑ repĂŒlƑgĂ©p Ă©s gĂ©pkocsi, nanocsövek, humĂĄn genom.

A szerzƑ, bĂĄr Ă©pĂ­tĂ©szeti kritikĂĄval foglalkozik, önmaga nem Ă©pĂ­tĂ©sz, Ă©s ez gyakran ĂĄthallatszik a szövegeken: habĂĄr helyenkĂ©nt többes szĂĄm elsƑ szemĂ©lyben szĂłl az Ă©pĂ­tĂ©szetrƑl (pl. kihĂ­vĂĄsok, amelyekkel szembe kell nĂ©znĂŒnk), a kĂŒlönbsĂ©gtĂ©tel egyĂ©rtelmƱ: az Ă©pĂ­tĂ©szek, akiket helyenkĂ©nt elmarasztal, akikrƑl helyenkĂ©nt lelkesen szĂłl, egy olyan csoport tagjai, amelybe Ƒ, Sanford Kwinter nem tartozik bele. Ez az elkĂŒlönĂŒlĂ©s tĂĄvolsĂĄgtartĂĄst is sejttet, de errƑl szĂł sincs – pĂ©ldĂĄul Peter Eisenmannal szembeni elfogultsĂĄga egyĂ©rtelmƱ. Ez persze nem baj, hiszen azt kapjuk, amit a könyv alcĂ­me is Ă­gĂ©r, esszĂ©ket, amelyek nem valamifĂ©le univerzĂĄlis, objektĂ­v igazsĂĄgot szolgĂĄltatnak, hanem egy nagy tudĂĄsĂș, szĂ©les körben tĂĄjĂ©kozott Ă©pĂ­tĂ©szetteoretikus gondolatait mutatjĂĄk be.

 

 

Az Ă­rĂĄs az OTKA 72671 szĂĄmĂș, CselekvƑ elmĂ©let. Az Ă©pĂ­tĂ©szetelmĂ©let vĂĄltozĂł szerepe az ezredfordulĂłn cĂ­mƱ kutatĂĄsa keretĂ©ben szĂŒletett.


Vissza