Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/config.inc.php on line 40 Warning: fopen(_site/etc/xmlmenu.ser): failed to open stream: Engedély megtagadva in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 51 Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 52 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 53
FELELĆS SZERKESZTĆ: Dr. KALMĂR MIKLĂS TUDOMĂNYOS SZERKESZTĆ: Dr. SIMON MARIANN KĂP- ĂS SZĂVEGSZERKESZTĆ: Dr. RABB PĂTER |
KreatĂv bizonytalansĂĄg Ărta: Nagy Orsolya
Sanford Kwinter: Far from Equilibrium: Essays on Technology and Design Culture, Actar 2008
Sanford Kwinter könyve 2008-ban jelent meg, de a közölt ĂrĂĄsok többsĂ©ge jĂłval korĂĄbban keletkezett. A szövegek jelentĆs rĂ©sze az ANY folyĂłiratban jelent meg, vagyis az 1990-es Ă©vek Ă©pĂtĂ©szeti diskurzusĂĄhoz tartozik, nĂ©hĂĄny pedig kĂŒlönbözĆ esemĂ©nyekre, konferenciĂĄkra kĂ©szĂtett elĆadĂĄsok ĂĄtirata. Ezek alkotjĂĄk a kötet fĆszövegĂ©t, de közöttĂŒk, kĂŒlön kihajthatĂł lapokon tovĂĄbbi, az adott szöveghez kapcsolĂłdĂł rövidebb Ă©pĂŒletkritikĂĄk is helyet kaptak. A cĂm arra a termodinamikai szabĂĄlyra utal, amely szerint az egyensĂșlyi helyzethez közeli ĂĄllapotban a zavarĂł tĂ©nyezĆk könnyen kiolthatĂłk, viszont minĂ©l messzebb van egy rendszer az egyensĂșlyi ĂĄllapottĂłl, annĂĄl nagyobb valĂłszĂnƱsĂ©ggel következnek be vĂĄratlan, Ă©rdekes, radikĂĄlis Ă©s elĆre nem lĂĄthatĂł esemĂ©nyek. Az Ă©pĂtĂ©szet Ă©s a tervezĂ©s nyelvĂ©re lefordĂtva: ez a bizonytalansĂĄg a kreativitĂĄs elĆfeltĂ©tele. Kwinter arrĂłl az ĂștkeresĂ©srĆl beszĂ©l, amely ĂĄtszĆtte az 1990-es Ă©veket, Ă©s amely mĂĄig tart: az Ă©pĂtĂ©szet hagyomĂĄnyos szerepĂ©nek eltƱnĂ©se, Ășj lehetĆsĂ©gek keresĂ©se, az Ășj technolĂłgiĂĄk kiaknĂĄzĂĄsa, a vĂĄrosi Ă©letmĂłd vĂĄltozĂĄsa. Mindezen Ășj kihĂvĂĄsokkal az Ă©pĂtĂ©sz csak Ășgy nĂ©zhet szembe, ha elfogadja a megvĂĄltozott helyzetet, Ă©s mestersĂ©gbeli tudĂĄsĂĄt a jelenkor kĂnĂĄlta eszközökkel ötvözi. A könyv elsĆ felĂ©ben a szerzĆ ismerteti azokat az akadĂĄlyokat, amelyek gĂĄtoljĂĄk az Ă©pĂtĂ©szet fejlĆdĂ©sĂ©t, megfosztjĂĄk az Ă©pĂtĂ©szeket a hagyomĂĄnyos, Ă©vszĂĄzadok sorĂĄn kialakult szerepĂŒktĆl Ă©s a szakma hagyomĂĄnyos Ă©rtelmezĂ©seitĆl, majd a mĂĄsodik felĂ©ben kĂŒlönbözĆ utakat felkĂnĂĄlva kijelöli a tovĂĄbbhaladĂĄs Ășj irĂĄnyĂĄt. A hagyomĂĄnyos Ă©rtelmezĂ©s szerint az Ă©pĂtĂ©szet a civilizĂĄciĂł kezdete Ăłta a fejlĆdĂ©s jelzĆje volt: a gazdag, virĂĄgzĂł kultĂșrĂĄk gazdag Ă©pĂtĂ©szeti öröksĂ©get hagytak az utĂłkorra, ami pedig gĂĄtolta a fejlĆdĂ©st, az Ă©pĂtĂ©szeten is nyomot hagyott. Az ipari forradalommal azonban a fejlĆdĂ©s jelzĆjĂ©nek szerepĂ©t ĂĄtvettĂ©k a gĂ©pek, amelyek a – technolĂłgiai – fejlĆdĂ©sbe vetett hit hordozĂłivĂĄ vĂĄltak. A Titanic elsĂŒllyedĂ©sĂ©nek a tĂĄrsadalomra Ă©s a korszellemre gyakorolt hatĂĄsĂĄt pĂ©ldĂĄul könnyebben megĂ©rthetjĂŒk, ha az ĂłceĂĄnjĂĄrĂłra, mint az adott kor fejlettsĂ©gi szintjĂ©nek mĂ©rcĂ©jĂ©re tekintĂŒnk. Kwinter elmarasztalĂł szavai, amelyekkel a bilbaĂłi Guggenheim MĂșzeumot illeti, nem az adott Ă©pĂŒletnek vagy az Ă©pĂtĂ©sznek szĂłlnak, hanem az Ă©pĂtĂ©szetnek a tĂĄrsadalmi pĂĄrbeszĂ©dben elfoglalt helyĂ©re: az Ă©pĂtĂ©szet nem fontos, mĂĄr nem lĂĄtja el azt az indikĂĄtori szerepet, amelyet egy Ă©vszĂĄzaddal korĂĄbban mĂ©g megtartani igyekezett – nem az Ă©pĂŒletek jelzik a fejlĆdĂ©st, hanem pĂ©ldĂĄul a hangsebessĂ©get ĂĄtlĂ©pĆ autĂł (Mach 1 and Other Mystic Visitations). Lesznek-e mĂ©g Ă©pĂtĂ©szek 30 Ă©v mĂșlva? – veti fel a provokatĂv kĂ©rdĂ©st. Hiszen ha az Ă©pĂtĂ©szek nem hajlandĂłak kezet nyĂșjtani a tĂĄrstudomĂĄnyoknak Ă©s elfogadni az Ășj kihĂvĂĄsokat, könnyen magukra maradhatnak. Az infrastruktĂșra fontossĂĄgĂĄra hĂvja fel a figyelmet a Playboys of the Western World cĂmƱ ĂrĂĄs: az Ă©pĂtĂ©szeket annyira elfoglaljĂĄk a kĂŒlsĆsĂ©gek, a kĂŒlönbözĆ formai bravĂșrok, hogy Ă©szre sem veszik az infrastruktĂșra jelentĆsĂ©gĂ©t Ă©s a fejlĆdĂ©sben elfoglalt, immĂĄr az Ă©pĂtĂ©szetĂ©nĂ©l sokkal fontosabb szerepĂ©t. Kwinter az infrastruktĂșrĂĄba szinte mindent beleĂ©rt, ami vĂĄrosi környezetĂŒnket alkotja, az utaktĂłl Ă©s a közmƱvektĆl kezdve olyan fogalmakat is, mint a piac, a tĆzsde, az igazsĂĄgszolgĂĄltatĂĄs, az iskolarendszer, a közintĂ©zmĂ©nyek, vagy olyan alapvetĆ szolgĂĄltatĂĄsokat, amelyek fontossĂĄgĂĄt akkor Ă©rzĂ©kelnĂ©nk igazĂĄn, ha megszƱnnĂ©nek, mint a vĂztornyok, a rendszeres hulladĂ©kelszĂĄllĂtĂĄs, vagy a vĂĄrosi közvilĂĄgĂtĂĄs. Mindezek amellett, hogy sokkal fontosabb mutatĂłi a gazdasĂĄgi fejlettsĂ©gĂ©nek, mint az önmagukban ĂĄllĂł Ă©pĂŒletek, a tovĂĄbbi fejlĆdĂ©s elĆidĂ©zĆi is egyben. Ebben a helyzetben az Ă©pĂtĂ©sz feladata, hogy tudomĂĄsul vegye e sokfĂ©le hĂĄlĂłzat jelenlĂ©tĂ©t, Ă©s olyan Ă©pĂŒleteket hozzon lĂ©tre, amelyek ezekre a rendszerekre Ă©pĂŒlnek rĂĄ, vagy mĂ©g inkĂĄbb: ezekbĆl a rendszerekbĆl nĆnek ki. A Fuller Themselves cĂmƱ ĂrĂĄs Buckminster Fuller tervezĆi szemlĂ©letĂ©t ismerteti, amely pĂ©ldakĂ©nt szolgĂĄl a mai Ă©pĂtĂ©szek szĂĄmĂĄra: rendszerben gondolkodott, Ă©s nem az önmagĂĄban ĂĄllĂł Ă©pĂŒletek Ă©rdekeltĂ©k, hanem a politikai, gazdasĂĄgi rendszeren belĂŒli fejlesztĂ©s tervezĂ©se. A szerkezetre Ășgy tekintett, mint az energia testtĂ© formĂĄlĂłdĂĄsĂĄra az informĂĄciĂł ĂĄltal, amivel közelebb ĂĄllt a matematikĂĄhoz, mint a kĆbĆl Ă©s fĂĄbĂłl, betonbĂłl Ă©s acĂ©lbĂłl konstruĂĄlĂł mĂ©rnöki szemlĂ©lethez. Kwinter felhĂvja a figyelmet a kĂsĂ©rletezĂ©s Ă©s a kutatĂĄs fontossĂĄgĂĄra, amely egy olyan „nem egyensĂșlyi ĂĄllapot”, amire a könyv cĂme is utal: a kreativitĂĄs legfontosabb elĆfeltĂ©tele. Ărdekes pĂĄrhuzam figyelhetĆ meg kĂ©t ĂrĂĄs között: a The „Avant-Garde” in America (or the Fallacy of Misplaced Numbers) szerint az eurĂłpai Modern MozgalombĂłl Amerika csak a formĂĄt Ă©s az eszköztĂĄrat vette ĂĄt, a gondolati alapokat nem, amely gĂĄtat szabott a tovĂĄbbfejlĆdĂ©snek. KĂ©sĆbb ugyanezt ĂĄllĂtja a szerzĆ a What’s Eating Charles Gwathmey (and this Generation)? cĂmƱ szövegben a formalizmusrĂłl, igaz, ezĂ©rt egyetlen szemĂ©lyt, Philip Johnsont tesz felelĆssĂ©, aki a tĂĄrsadalmi elkötelezettsĂ©get Ă©s a formalizmust, mint belsĆ alakĂtĂł erĆk kifejezĆdĂ©sĂ©t egy kivĂ©telezett szemĂ©ly könnyed jĂĄtĂ©kĂĄvĂĄ degradĂĄlta. Pedig a valĂłdi formalizmus szintĂ©n egy „nem-egyensĂșlyi ĂĄllapot” lehetne, amelyben az Ă©pĂŒleteket inkĂĄbb alakĂtjĂĄk, mintsem tervezik. A The Wiring and Waning of the World cĂmƱ ĂrĂĄs a mai, „behĂĄlĂłzott” tĂĄrsadalom veszĂ©lyeire hĂvja fel a figyelmet. VisszatĂ©rĆ motĂvum a könyvben, de itt jut leginkĂĄbb kifejezĂ©sre a fĂ©lelem: sok mindent kaptunk a technolĂłgiai tĂĄrsadalomtĂłl, de vajon az mit vett el tĆlĂŒnk? Kwinter szerint sosem fogjuk megtudni, mitĆl fosztott meg bennĂŒnket a vilĂĄg, amelyben Ă©lĂŒnk. Ki sem tudjuk fejezni a hiĂĄnyt, hiszen a felszabadulĂĄs a termĂ©szet kiszĂĄmĂthatatlansĂĄga alĂłl Ă©s a technikai tudĂĄs fejlĆdĂ©se vĂ©gĂ©rvĂ©nyesen összemosĂłdott a tudatunkban. Igaz, hogy a mai vilĂĄg kiszĂĄmĂthatĂłbb, mint korĂĄbban, viszont cserĂ©be el kell fogadnunk a soha ilyen mĂ©rtĂ©kben nem tapasztalt transzparenciĂĄt: ha az autĂłpĂĄlyĂĄt hasznĂĄljuk, könnyen követhetĆ, hogy merre jĂĄrtunk, milyen ĂĄtlagsebessĂ©ggel haladtunk. UgyanĂgy nem kĂvĂĄnatos, hogy bĂĄrki követhesse, milyen Ăștvonalat jĂĄr be valaki ebĂ©dszĂŒnetben – de ha pĂ©ldĂĄul a mobil telefonjĂĄt hasznĂĄlja, hamar a kĂvĂĄncsi szemek prĂ©dĂĄjĂĄvĂĄ vĂĄlhat. Kwinter szerint ez a folyamat nem a közelmĂșltban kezdĆdött, hanem a reneszĂĄnsz idĆszakĂĄban: az Ăłra, a könyvnyomtatĂĄs Ă©s a tĂĄjĂ©kozĂłdĂĄst szolgĂĄlĂł eszközök kifejlesztĂ©se jelentettĂ©k a deterritorializĂĄciĂł elsĆ lĂ©pĂ©seit. A jelenkor informĂĄciĂłs forradalma ĂĄltalĂĄnos felfogĂĄs szerint pozitĂv fogalom, Kwinter azonban Arno Penzias fizikust idĂ©zve felveti, hogy senkit sem tenne boldoggĂĄ, ha felajĂĄnlanĂĄk neki, hogy a mostaninĂĄl tĂzszer több informĂĄciĂłt kaphat. A mai informĂĄciĂł ĂĄradat nem mĂĄs, mint egy moderĂĄlĂĄs nĂ©lkĂŒl rĂĄnk zĂșdulĂł adattömeg, amelybĆl vĂĄlogatnunk kell. Fontos megjegyezni, hogy ez a ĂrĂĄs 1994-bĆl valĂł, amikor mĂ©g csak jĂłsolhatta az internethasznĂĄlat vĂĄrhatĂł veszĂ©lyeit – Ă©s jĂłslatai igen pontosnak bizonyultak! A kreatĂv bizonytalansĂĄg lĂ©trehozĂĄsĂĄnak tovĂĄbbi mĂłdjait ismerhetjĂŒk meg a könyv mĂĄsodik felĂ©ben: ezek közĂŒl legfontosabbak az ötvözĂ©s, a jĂĄtĂ©k Ă©s az esemĂ©ny. Az ötvözet fogalma többször visszatĂ©r kĂŒlönbözĆ szövegkörnyezetekben: Ășgy is, mint a kĂŒlönbözĆ szakmĂĄk közötti pĂĄrbeszĂ©d fontossĂĄgĂĄnak hangsĂșlyozĂĄsa, Ășgy is, mint a kĂŒlönbözĆ anyagok kölcsönhatĂĄsa: Ășj anyagok elĆĂĄllĂtĂĄsa, amelyek Ășj formĂĄk Ă©s Ășj szerkezetek lĂ©trejöttĂ©t segĂtik elĆ. Kwinter hangsĂșlyozza az anyag Ă©s a geometria egysĂ©gĂ©t, Ă©s többször szĂłba kerĂŒl a mintĂĄzatok lĂ©trehozĂĄsa, a sorolĂĄs, az összekapcsolĂĄs, amelyek magasabb szintƱ Ă©rtĂ©ket hoznak lĂ©tre, mint amivel az alkotĂłelemek önmagukban rendelkeznek. A Play Time cĂmƱ rövid ĂrĂĄs a jĂĄtĂ©k kreatĂv szerepĂ©re hĂvja fel a figyelmet: a jĂĄtĂ©k nem mĂĄs, mint kötöttsĂ©gek nĂ©lkĂŒli kreatĂv gondolkodĂĄs, az ideiglenessĂ©g, a bizonytalansĂĄg ĂĄllandĂł jelenlĂ©tĂ©vel, amely a jĂĄtĂ©kot izgalmassĂĄ teszi. Az esemĂ©ny fontossĂĄgĂĄt az emberi idegrendszer mƱködĂ©sĂ©vel indokolja: a mozgĂł, vĂĄltozĂł környezetet könnyebben fel tudjuk fogni, mint a kizĂĄrĂłlag tĂ©ri Ă©lmĂ©nyt. Nem vĂ©letlen, hogy ezt – anĂ©lkĂŒl, hogy tudnĂĄnk rĂłla – ki is hasznĂĄljĂĄk, pĂ©ldĂĄul a bevĂĄsĂĄrlĂłközpontokban tudatosan beĂ©pĂtett zavarĂł tĂ©nyezĆk terelik a gyanĂștlan vĂĄsĂĄrlĂłt egy gondosan megtervezett Ăștvonalra, amelyen vĂ©gĂŒl 90%-ban olyan termĂ©keket fog vĂĄsĂĄrolni, amelyekre belĂ©pĂ©sekor mĂ©g csak nem is gondolt. A szerzĆ az Ă©pĂtĂ©szetben is elĆremutatĂłnak tekinti, hogy többfĂ©le Ă©rzĂ©kszervre, vagy az egĂ©sz idegrendszerre hatĂł Ă©pĂtett környezetek jöjjenek lĂ©tre, ami az elmĂșlt tizenöt Ă©v sorĂĄn be is következett. A könyv utolsĂł szakaszĂĄban több olyan szöveget olvashatunk, amelyek az ember Ă©s sajĂĄt, illetve tĂĄrsadalmi mĂșltja közötti kapcsolatot vizsgĂĄlja. A korĂĄbbi ideolĂłgiĂĄk nem tƱnnek el, csak kikerĂŒlnek a lĂĄthatĂł tartomĂĄnybĂłl, Ă©s megĂŒresedett helyĂŒket ĂĄtveszi egy Ășjabb vilĂĄgnĂ©zet, amely nem is annyira kĂŒlönbözik a korĂĄbbitĂłl – veti fel Kwinter az Infrared, the Treason of Language, and the Failure of the Geometric Imagination cĂmƱ tanulmĂĄnyban. PĂĄrhuzamba ĂĄllĂthatĂł pĂ©ldĂĄul az osztĂĄlyharc Ă©s a szabad piaci verseny, Ăgy lehetsĂ©ges, hogy anĂ©lkĂŒl, hogy ellentmondĂĄsba kerĂŒlnĂ©nek a kommunista ideolĂłgiĂĄval, a szabad piac bizonyos törekvĂ©seit is tĂĄmogassĂĄk KĂnĂĄban. Nemcsak a kĂŒlönbözĆ ideolĂłgiĂĄk közötti hasonlĂłsĂĄgokkal magyarĂĄzhatĂł ez a lĂĄtszĂłlagos könnyƱ ĂĄtjĂĄrhatĂłsĂĄg, hanem azzal is, hogy mindkĂ©t ideolĂłgia az adott terĂŒleten Ă©lĆk nyelvĂ©n szĂłl, az adott nĂ©p kultĂșrĂĄjĂĄbĂłl, mĂșltjĂĄbĂłl Ă©pĂtkezik, tehĂĄt hely specifikus, ahogy a mai orosz kapitalizmus is egyarĂĄnt merĂt a cĂĄri OroszorszĂĄg Ă©s a SzovjetuniĂł infravörös tartomĂĄnyba szĂĄmƱzött – de el nem feledett – hagyomĂĄnyaibĂłl. A The Geometry of Cinders cĂmƱ ĂrĂĄs Peter Eisenman – akkor mĂ©g csak terven lĂ©tezĆ – berlini zsidĂł emlĂ©khelyĂ©rĆl szĂłl, Ă©s sokfĂ©le asszociĂĄciĂłt vonultat fel a mƱalkotĂĄs Ă©rtelmezĂ©sĂ©re: a halotti lepel, a hullĂĄmzĂł tenger, egy gabonamezĆ, egy darabka hĂ©ber ĂrĂĄsjelekkel Ărt SzentĂrĂĄs. De a szabĂĄlyos raszter kifejezi azt a racionĂĄlis vilĂĄgot is, amelybĆl a nĂĄci ideolĂłgia kinĆhetett, emlĂ©keztet arra a szigorĂș, mĂ©rnöki szervezettsĂ©gre, ipari kutatĂĄssal, technikai tudĂĄssal tĂĄmogatott munkĂĄra, amellyel a holokausztot levezĂ©nyeltĂ©k. EmlĂ©keztethet temetĆre, de vĂĄrosra is: lehet az ostrom utĂĄni, az ember nĂ©lkĂŒli vĂĄros. Ăgy a holokausztra is gondolhatunk Ășgy, mint az emberi civilizĂĄciĂł ellen mĂ©rt tĂĄmadĂĄsra, a vĂĄrosi civilizĂĄciĂł ellen, amelyet a zsidĂłk jelkĂ©peztek. Az emlĂ©khely kiszakĂtja az adott terĂŒletet, amelyen Ă©pĂŒlt, a mindennapok rutinjĂĄbĂłl, Ă©s ugyanĂgy kiszakĂtja a lĂĄtogatĂłkat is. Ăppen ezĂ©rt elsĆdleges, hogy többfĂ©lekĂ©ppen lehessen Ă©rtelmezni egy emlĂ©khelyet, hiszen a lĂĄtogatĂłi Ă©lmĂ©nynek fontos eleme a sajĂĄt törtĂ©net megĂ©lĂ©se. Itt vĂĄlik egyĂ©rtelmƱvĂ© az Ă©pĂtĂ©szet Ășj Ăștja: a kĂ©pzĆmƱvĂ©szet mĂĄr nem alkalmas a tĂĄrsadalmi szerep betöltĂ©sĂ©re, tĂșlsĂĄgosan kommersszĂ© vĂĄlt a XX. szĂĄzad sorĂĄn, Ăgy helyĂ©be lĂ©phet az Ă©pĂtĂ©szet. A zsidĂł vilĂĄgszemlĂ©let is tartogat követendĆ elemeket az Ă©pĂtĂ©szet szĂĄmĂĄra, hiszen az egyiptomi kultĂșrĂĄval szemben, amelyet alapul vĂ©ve a klasszikus görög Ă©s rĂłmai, Ă©s az egĂ©sz nyugati kultĂșra kifejlĆdött, a zsidĂł kultĂșra alkalmaz olyan progresszĂv elemeket, mint a fluiditĂĄs, vagy az esemĂ©nyek elĆtĂ©rbe helyezĂ©se. Sanford Kwinter ĂrĂĄsai korĂĄntsem mentesek az erĆs Ă©rzelmi töltettĆl. E szokatlan vehemenciĂĄnak elfogadĂĄsĂĄhoz szĂŒksĂ©ges tisztĂĄzni a mƱfajt – ez pedig az esszĂ©, mint azt a szerzĆ mĂĄr a cĂmben rögzĂti. A szövegek minden esetben a szerzĆ ĂĄllĂĄspontjĂĄt tĂŒkrözik az adott felvetĂ©ssel kapcsolatban, ellentmondĂĄst nem tƱrve vĂ©dik – vagy Ă©ppen tĂĄmadjĂĄk – a felvetett eszmĂ©t, gondolatot, Ă©pĂtĂ©szt vagy Ă©pĂtĂ©szeti irĂĄnyzatot. BĂĄr a szerzĆ sok esetben hivatkozik mĂĄsokra, illetve idĂ©z mĂĄsoktĂłl, ezen idĂ©zeteket nem ĂŒtközteti egymĂĄssal vagy sajĂĄt ĂĄllĂĄspontjĂĄval, hanem sajĂĄt ĂĄllĂĄspontjĂĄt tĂĄmasztja velĂŒk alĂĄ. A fĆszövegeket kĂsĂ©rĆ rövidebb Ă©pĂŒletkritikĂĄk között olyan Ă©pĂtĂ©szek munkĂĄit vonultatja fel, akik munkĂĄssĂĄgĂĄt elĆremutatĂłnak tekinti, pĂ©ldĂĄul Bernard Tchumi, a Diller Scofidio + Renfro, a Coop Himmelblau, a FOA vagy Zaha Hadid. A betƱtĂpus az egĂ©sz könyvön keresztĂŒl, oldalankĂ©nt vĂĄltozik, ami nyilvĂĄn magyarĂĄzatra szorul, amelyet meg is kapunk a kötet vĂ©gĂ©re illesztett megjegyzĂ©sben: a kĂŒlönbözĆ betƱtĂpusokat vonalvastagsĂĄg, tĂ©rköz Ă©s a nagy- Ă©s kisbetƱk magassĂĄgĂĄnak arĂĄnya alapjĂĄn csoportosĂtottĂĄk, majd Ășgy rendeztĂ©k sorba, hogy a könyvben elĆrehaladva a sƱrƱbb betƱtĂpusoktĂłl a ritkĂĄbbak felĂ© tart az olvasĂł. A szerzĆ ĂĄltal adott magyarĂĄzat szĂŒksĂ©ges volt, mert enĂ©lkĂŒl inkĂĄbb csak a betƱtĂpusok ĂĄllandĂł vĂĄltozĂĄsa Ă©s összevisszasĂĄga Ă©rzĂ©kelhetĆ. A tipogrĂĄfia e kĂŒlönös mĂłdjĂĄnak alkalmazĂĄsa több mindent elĂĄrul korunkrĂłl: egyrĂ©szt beszĂ©l a vĂĄltozatossĂĄgrĂłl, amely elĂĄrasztja Ă©letĂŒnket, Ă©s a felkĂnĂĄlt utak közötti döntĂ©s nehĂ©zsĂ©gĂ©rĆl, mĂĄsrĂ©szt beszĂ©l az ĂșjdonsĂĄgrĂłl, mint önmagĂĄban vett Ă©rtĂ©krĆl: ha mĂ©g senki nem alkalmazta többlet tartalom hordozĂłjakĂ©nt a betƱtĂpusok ĂĄllandĂł Ă©s szisztematikus vĂĄltozĂĄsĂĄt, akkor Ă©ppen itt az ideje, hogy valaki megtegye. De ezzel a tettel meg is szĂŒnteti a lehetĆsĂ©gĂ©t annak, hogy bĂĄrki a jövĆben ugyanĂgy tegyen, mert az ĂșjdonsĂĄg ereje mĂĄsodik alkalommal mĂĄr nem mƱködne. EmlĂtĂ©sre mĂ©ltĂł az a gazdag kĂ©panyag, amely a szövegeket kĂsĂ©ri. Az Ă©pĂŒleteken Ă©s az Ă©pĂtett környezeten kĂvĂŒl az illusztrĂĄciĂłk elsĆdleges tĂ©mĂĄja a technolĂłgiai tĂĄrsadalom, a XX. szĂĄzad Ă©s napjaink fejlĆdĂ©sbe vetett hitĂ©nek optimista kĂ©pei: tanteremnyi szĂĄmĂtĂłgĂ©p a szĂĄzad közepĂ©rĆl, hangsebessĂ©get ĂĄtlĂ©pĆ repĂŒlĆgĂ©p Ă©s gĂ©pkocsi, nanocsövek, humĂĄn genom. A szerzĆ, bĂĄr Ă©pĂtĂ©szeti kritikĂĄval foglalkozik, önmaga nem Ă©pĂtĂ©sz, Ă©s ez gyakran ĂĄthallatszik a szövegeken: habĂĄr helyenkĂ©nt többes szĂĄm elsĆ szemĂ©lyben szĂłl az Ă©pĂtĂ©szetrĆl (pl. kihĂvĂĄsok, amelyekkel szembe kell nĂ©znĂŒnk), a kĂŒlönbsĂ©gtĂ©tel egyĂ©rtelmƱ: az Ă©pĂtĂ©szek, akiket helyenkĂ©nt elmarasztal, akikrĆl helyenkĂ©nt lelkesen szĂłl, egy olyan csoport tagjai, amelybe Ć, Sanford Kwinter nem tartozik bele. Ez az elkĂŒlönĂŒlĂ©s tĂĄvolsĂĄgtartĂĄst is sejttet, de errĆl szĂł sincs – pĂ©ldĂĄul Peter Eisenmannal szembeni elfogultsĂĄga egyĂ©rtelmƱ. Ez persze nem baj, hiszen azt kapjuk, amit a könyv alcĂme is ĂgĂ©r, esszĂ©ket, amelyek nem valamifĂ©le univerzĂĄlis, objektĂv igazsĂĄgot szolgĂĄltatnak, hanem egy nagy tudĂĄsĂș, szĂ©les körben tĂĄjĂ©kozott Ă©pĂtĂ©szetteoretikus gondolatait mutatjĂĄk be.
Az ĂrĂĄs az OTKA 72671 szĂĄmĂș, CselekvĆ elmĂ©let. Az Ă©pĂtĂ©szetelmĂ©let vĂĄltozĂł szerepe az ezredfordulĂłn cĂmƱ kutatĂĄsa keretĂ©ben szĂŒletett. |