Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/config.inc.php on line 40 Warning: fopen(_site/etc/xmlmenu.ser): failed to open stream: Engedély megtagadva in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 51 Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 52 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 53
FELELĆS SZERKESZTĆ: Dr. KALMĂR MIKLĂS TUDOMĂNYOS SZERKESZTĆ: Dr. SIMON MARIANN KĂP- ĂS SZĂVEGSZERKESZTĆ: Dr. RABB PĂTER |
Az alakhƱ felmĂ©rĂ©s mĂłdszerĂ©nek adaptĂĄciĂłi[1]Ărta: Halmos BalĂĄzs, MarĂłtzy Katalin Jelen tanulmĂĄnyunk az alakhƱ Ă©pĂtĂ©szeti felmĂ©rĂ©s, mint mƱemlĂ©k-kutatĂĄsi mĂłdszer alkalmazĂĄsĂĄnak lehetĆsĂ©geit mutatja be a Budapesti MƱszaki Ă©s GazdasĂĄgtudomĂĄnyi Egyetem ĂpĂtĂ©szettörtĂ©neti Ă©s MƱemlĂ©ki TanszĂ©knek a gyulafehĂ©rvĂĄri Szent MihĂĄly szĂ©kesegyhĂĄzon a közelmĂșltban folytatott munkĂĄi tapasztalatai alapjĂĄn. MeggyĆzĆdĂ©sĂŒnk, hogy a törtĂ©neti Ă©pĂŒletek kutatĂĄsa nem lehet a rĂ©gĂ©sz, mƱvĂ©szettörtĂ©nĂ©sz Ă©s Ă©pĂtĂ©sz szakmĂĄk rivalizĂĄlĂĄsĂĄnak szĂntere, Ă©s a mĂłdszerek körĂŒl folyĂł diskurzusnak is felĂŒl kell emelkednie az egyes mƱhelyekben alkalmazott eljĂĄrĂĄsok kizĂĄrĂłlagossĂĄgĂĄnak ĂłhajtĂĄsĂĄn. TanulmĂĄnyunkkal egyrĂ©szt az a cĂ©lunk, hogy kutatĂł mƱhelyĂŒnkben vĂ©gzett munkĂĄnkat bemutassuk. Nem titkolt szĂĄndĂ©kunk, hogy felkeltsĂŒk az Ă©rdeklĆdĂ©st a mĂłdszer szĂ©lesebb körƱ alkalmazĂĄsa irĂĄnt, Ă©s arra is inspirĂĄljuk a tĂ©mĂĄval foglalkozĂł szakembereket, hogy az eljĂĄrĂĄs tovĂĄbbfejlesztĂ©sĂ©n, tökĂ©letesĂtĂ©sĂ©n, illetve mĂĄs helyszĂnekre, feladatokra valĂł adaptĂĄlĂĄsĂĄn munkĂĄlkodjanak. Nem utolsĂł sorban, pedig szeretnĂ©nk eloszlatni az „alakhƱ Ă©pĂtĂ©szeti felmĂ©rĂ©s” Ă©s a „Bauforschung” fogalmĂĄval Ă©s alkalmazĂĄsĂĄval kapcsolatos tĂ©veszmĂ©ket, melyek Ășjra Ă©s Ășjra felbukkannak a közelmĂșlt hazai szakirodalmĂĄban. SzĂŒksĂ©ges ezĂ©rt mindenekelĆtt e kĂ©t gyakran egymĂĄs mellett feltƱnĆ, sĆt nĂ©ha összeolvadĂł fogalom definiĂĄlĂĄsa – nem azĂ©rt, hogy a terminus technikusok körĂŒl vitĂĄt generĂĄljunk, csupĂĄn azĂ©rt, hogy egyĂ©rtelmƱvĂ© tegyĂŒk, pontosan mire gondolunk, amikor alĂĄbb ezeket a kifejezĂ©seket hasznĂĄljuk. A „Bauforschung”[2] szĂłn egy komplex Ă©pĂŒletkutatĂĄsi folyamatot Ă©rtĂŒnk, melynek rĂ©sze a levĂ©ltĂĄri kutatĂĄs, a szakirodalom kritikai elemzĂ©se Ă©s a stĂluskritikai megfontolĂĄsok Ă©ppĂșgy, mint restaurĂĄtori Ă©s rĂ©gĂ©szeti jellegƱ feltĂĄrĂĄsok, Ă©s melyben az Ă©pĂtĂ©sz, mƱvĂ©szettörtĂ©nĂ©sz Ă©s rĂ©gĂ©sz szakma egyarĂĄnt megtalĂĄlja a maga feladatkörĂ©t. AlapvetĆ fontossĂĄgĂș azonban, hogy az elsĆdleges forrĂĄs mindig maga az Ă©pĂŒlet, az Ă©pĂŒleten fellelhetĆ valamennyi jelensĂ©g Ă©s tulajdonsĂĄg – hiszen a kutatĂĄs cĂ©lja is vĂ©gsĆ soron az Ă©pĂŒlet meglĂ©vĆ ĂĄllapotĂĄban tapasztalhatĂł jelensĂ©gek magyarĂĄzata. Ennek lehetĆ legtökĂ©letesebb ismeretĂ©ben dolgozhatĂł ki ugyanis az Ă©pĂtĂ©szeti koncepciĂł, amely az Ă©pĂŒlet fenntartĂĄsĂĄra, felĂșjĂtĂĄsĂĄra, vagy ĂĄtĂ©pĂtĂ©sĂ©re irĂĄnyul – ez a mƱemlĂ©kvĂ©delem legvĂ©gsĆ feladata. Bauforschung-fogalmunk mĂĄsik sarokköve a roncsolĂĄsos beavatkozĂĄsoknak a szĂŒksĂ©ges minimumra valĂł mĂ©rsĂ©klĂ©se. Az invazĂv feltĂĄrĂĄsoktĂłl eltekinteni mindazonĂĄltal nem kell, Ă©s nem is lehet. Fontos azonban, hogy ezek a megfelelĆ elĆkĂ©szĂtĂ©s utĂĄn csakis cĂ©lzottan, a szĂŒksĂ©ges helyen Ă©s mĂ©rtĂ©kben törtĂ©njenek. A Bauforschung tehĂĄt – bĂĄr eltĂ©rĆ sorrendben, Ă©s hangsĂșllyal – alapvetĆen hasonlĂł mĂłdszereket alkalmaz, mint mĂĄs Ă©pĂŒletkutatĂĄsi irĂĄnyzatok. HatĂĄrozottan megkĂŒlönbözteti azonban azoktĂłl az Ă©pĂŒlet-felmĂ©rĂ©s szerepe Ă©s mĂłdszere. Minthogy a kutatĂĄs elsĆdleges forrĂĄsa maga az Ă©pĂŒlet, a kutatĂĄs elsĆ lĂ©pĂ©sekĂ©nt – minden elmĂ©leti megfontolĂĄs vagy gyakorlati beavatkozĂĄs elĆtt – a meglĂ©vĆ ĂĄllapot lehetĆ legpontosabb dokumentĂĄlĂĄsĂĄra van szĂŒksĂ©g. A Bauforschung szĂĄmĂĄra leginkĂĄbb megfelelĆ felmĂ©rĂ©si mĂłdszert nevezzĂŒk alakhƱ Ă©pĂtĂ©szeti felmĂ©rĂ©snek. Ennek az – alapvetĆen a rĂ©gĂ©szeti feltĂĄrĂĄsok rajzi dokumentĂĄlĂł mĂłdszerĂ©bĆl eredeztethetĆ – metĂłdusnak a lĂ©nyege, hogy az objektumtĂłl fĂŒggetlen, abszolĂșt geometriai hĂĄlĂłhoz – koordinĂĄta-rendszerhez – viszonyĂtva rögzĂti az Ă©pĂŒlet mĂ©rt adatait, mentes ez ĂĄltal minden geometriai szabĂĄlyszerƱsĂ©g – merĆlegessĂ©g, pĂĄrhuzamossĂĄg, derĂ©kszög, azonosnak tƱnĆ elemek közti mĂ©retegyezĂ©s – feltĂ©telezĂ©sĂ©tĆl. Az ĂĄltalunk alakhƱ felmĂ©rĂ©snek nevezett mĂłdszernek azonban mĂ©g kĂ©t fontos ismĂ©rve van. Az egyik az, hogy a felmĂ©rĂ©si rajz lĂ©nyegĂ©ben a helyszĂnen kĂ©szĂŒl, Ăgy a rajzolĂĄs közben rajzban Ă©s szöveges megjegyzĂ©sek formĂĄjĂĄban minden jelensĂ©g közvetlen megfigyelĂ©s alapjĂĄn rögzĂthetĆ. A mĂĄsik, hogy a felmĂ©rĂ©si rajzot ebben az esetben maga a kutatĂł, vagy legalĂĄbbis a kutatĂł helyszĂni felĂŒgyelete alatt dolgozĂł, Ă©pĂtĂ©szetileg is kĂ©pzett rajzolĂł kĂ©szĂti. Ăgy az alakhƱ Ă©pĂtĂ©szeti felmĂ©rĂ©s nem egyszerƱen dokumentĂĄlĂĄsi eljĂĄrĂĄs, hanem a Bauforschungnak egyik legfontosabb kutatĂłi mĂłdszere. Ezt a megĂĄllapĂtĂĄst, a felmĂ©rĂ©s fontossĂĄgĂĄt egyĂ©birĂĄnt elismerĆ szakemberek egy rĂ©sze is vonakodik elfogadni. MeggyĆzĆdĂ©sĂŒnket egy Ă©pĂtĂ©szek szĂĄmĂĄra mĂĄs terĂŒleten – elsĆsorban az urbanisztikĂĄban – hasznĂĄlatos mĂłdszer analĂłgiĂĄjĂĄval igyekszĂŒnk szemlĂ©ltetni. A tĂ©rinformatika terĂŒletĂ©n szĂ©les körben alkalmazzĂĄk az Ășn. GIS-t (Geographical Information System). A mĂłdszer lĂ©nyege, hogy a tĂ©rbeli Ă©s leĂrĂł informĂĄciĂłkat egy rendszerbe integrĂĄlja – vagyis minden, a kutatĂł szĂĄmĂĄra fontos adatot összekapcsol egy kĂ©pi ĂĄbrĂĄzolĂĄson (a GIS esetĂ©ben tĂ©rkĂ©pen) azzal a hellyel, amelyre az adat vonatkozik. Ez egyrĂ©szt az adatok rendszerezĂ©sĂ©re ad alkalmat, mĂĄsrĂ©szt lehetĆvĂ© teszi a jelensĂ©gek tĂ©ri összefĂŒggĂ©seinek ĂĄttekintĂ©sĂ©t Ă©s felismerĂ©sĂ©t. Ugyanezen az elven mƱködik az az Ă©pĂŒlet-felmĂ©rĂ©si metĂłdus is, mely az összes mƱszaki vagy Ă©pĂtĂ©szettörtĂ©neti szempontbĂłl relevĂĄns jelensĂ©get magĂĄn a felmĂ©rĂ©si rajzon rögzĂt, grafikusan Ă©s szöveges megjegyzĂ©s formĂĄjĂĄban is. A GIS esetĂ©ben az adatok összekapcsolĂĄsa ĂĄltalĂĄban utĂłlag törtĂ©nik, jelentĆs szĂĄmĂtĂĄstechnikai apparĂĄtus segĂtsĂ©gĂ©vel. Ez termĂ©szetesen a hagyomĂĄnyos mƱemlĂ©kkutatĂĄs esetĂ©ben is lehetsĂ©ges volna, amennyiben a kutatĂł ĂĄltal kĂ©szĂtett leĂrĂĄs adatait a felmĂ©rĂ©si rajzon is gyorsan Ă©s egyĂ©rtelmƱen azonosĂthatĂłvĂĄ tennĂ©k – a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy sokszor Ă©ppen ez az idĆigĂ©nyes utĂłmunka marad el, pedig ez tehetnĂ© a kutatĂĄs eredmĂ©nyĂ©t a kĂ©sĆbbiekben mĂĄs felhasznĂĄlĂłk szĂĄmĂĄra is könnyen kezelhetĆvĂ©. Ezzel szemben ĂĄltalĂĄban az a helyzet, hogy a korĂĄbbi kutatĂĄsok sorĂĄn elkĂ©szĂŒlt dokumentĂĄciĂłk elemzĂ©se hasonlĂł idĆrĂĄfordĂtĂĄst igĂ©nyel, mintha a jelensĂ©geket magĂĄn az Ă©pĂŒleten kellene megfigyelnĂŒnk. Ez annak az Ăłhatatlan – Ă©s termĂ©szetesen nem rosszindulatbĂłl eredĆ – szemlĂ©letnek köszönhetĆ, hogy a kutatĂł ĂĄltalĂĄban a kĂ©sz kutatĂĄsi jelentĂ©st, a tudomĂĄnyos eredmĂ©nyek összefoglalĂĄsĂĄt tekinti munkĂĄja cĂ©ljĂĄnak, Ă©s ennek megfelelĆen kezeli azokat az adatokat, melyekkel munkĂĄja sorĂĄn dolgozik. MĂĄs szĂłval: a legtöbb Ă©pĂŒletkutatĂĄsi dokumentĂĄciĂłban azoknak a jelensĂ©geknek az illusztratĂv (akĂĄr rajzi, aki fĂ©nykĂ©pes) bemutatĂĄsĂĄval talĂĄlkozunk, melyek a kutatĂł vĂ©gkövetkeztetĂ©seit tĂĄmasztjĂĄk alĂĄ. Az a felbecsĂŒlhetetlen Ă©rtĂ©kƱ adathalmaz, amelyen a kutatĂł vĂ©gigrĂĄgta magĂĄt, jegyzetfĂŒzetek lapjain, fiĂłkok mĂ©lyĂ©n lapulĂł CD-lemezeken, diktafon-felvĂ©teleken, vagy – mĂ©g kevĂ©sbĂ© szerencsĂ©s esetben – csak a kutatĂł emlĂ©kezetĂ©ben maradnak meg. NyilvĂĄnosan kutathatĂł helyre pedig csak Ă©vtizedekkel kĂ©sĆbb, hagyatĂ©kkĂ©nt kerĂŒlhetnek. VĂ©lemĂ©nyĂŒnk szerint az eredmĂ©nyek összegzĂ©se csak egy rĂ©sze a kutatĂł feladatĂĄnak. MunkĂĄjĂĄt valĂłban hasznossĂĄ – Ă©s hitelessĂ© – akkor teheti, ha nem csak sajĂĄt következtetĂ©seit, hanem az azok alapjĂĄul szolgĂĄlĂł objektĂv adatokat is teljes körƱen dokumentĂĄlja Ă©s közzĂ©teszi – mindazt, amit lĂĄtott Ă©s tapasztalt, mĂ©g mielĆtt következtetĂ©seket vont volna le belĆle. Ăgy egyszersmind sajĂĄt következtetĂ©seinek kritikĂĄjĂĄra is alapot biztosĂt. Ez a fajta dokumentĂĄlĂĄs kĂŒlönösen fontos azokban az esetekben, amikor a kutatĂł az Ă©pĂŒlet fizikai megsemmisĂŒlĂ©se, vagy hozzĂĄfĂ©rhetetlennĂ© vĂĄlĂĄsa elĆtt vĂ©gzi munkĂĄjĂĄt. A törtĂ©neti Ă©pĂŒletkutatĂĄs pedig az esetek tĂșlnyomĂł rĂ©szĂ©ben ilyen – akĂĄr helyreĂĄllĂtĂĄs, vagy ĂĄtĂ©pĂtĂ©s, akĂĄr feltĂĄrt rĂ©szletek visszatemetĂ©se-visszavakolĂĄsa, akĂĄr az Ă©pĂŒlet bontĂĄsa, vagy elkerĂŒlhetetlen pusztulĂĄsa miatt. A felmĂ©rĂ©s esetĂŒnkben nem a kutatĂĄst illusztrĂĄlja, hanem a kutatĂĄs elĆtti ĂĄllapotot is rögzĂti, mĂ©ghozzĂĄ oly mĂłdon, hogy az a kĂ©sĆbbi kutatĂĄs szĂĄmĂĄra is forrĂĄsĂ©rtĂ©kƱ lehet. Az alakhƱ Ă©pĂtĂ©szeti felmĂ©rĂ©s a fent vĂĄzolt cĂ©lok elĂ©rĂ©sĂ©nek legkĂ©zenfekvĆbb eszköze. A Bauforschung Ă©s a korszerƱ Ă©pĂŒlet-felmĂ©rĂ©si technikĂĄk A legfontosabb megjegyzĂ©s, amit Ă©pĂŒletkutatĂł mĂłdszerĂŒnk, Ă©s mĂĄs, korszerƱ felmĂ©rĂ©si technikĂĄk összehasonlĂtĂĄsa kapcsĂĄn meg kell tennĂŒnk, hogy az alakhƱ felmĂ©rĂ©s nem technikai ĂșjĂtĂĄs. Mint alĂĄbb ismertetett munkĂĄink leĂrĂĄsĂĄbĂłl is kitƱnik, a mĂłdszert a legkorszerƱbb mƱszaki berendezĂ©sek szĂ©leskörƱ hasznĂĄlatĂĄval Ă©ppĂșgy lehet alkalmazni, mint azok teljes nĂ©lkĂŒlözĂ©sĂ©vel – Ă©s a kĂŒlönbsĂ©g nem a vĂ©geredmĂ©ny pontossĂĄgĂĄban, vagy a tudomĂĄny szĂĄmĂĄra felhasznĂĄlhatĂł tartalmĂĄban lesz. A korszerƱ mƱszerek alkalmazĂĄsa itt csak az idĆ, a költsĂ©g, Ă©s a szĂŒksĂ©ges munkaerĆ mennyisĂ©ge szempontjĂĄbĂłl jelent eltĂ©rĂ©st. NĂ©hĂĄny modern Ă©pĂŒlet-felmĂ©rĂ©si eljĂĄrĂĄs az alakhƱ felmĂ©rĂ©shez hasonlĂłan lĂĄtvĂĄnyos, pontos Ă©s rĂ©szletes dokumentĂĄciĂłt eredmĂ©nyez. A fotogrammetria azzal az ĂgĂ©rettel kecsegtet, hogy a szemĂŒnk szĂĄmĂĄra lĂĄthatĂł kĂ©ppel azonos mĂłdon jelenĂti meg az objektumot, rĂĄadĂĄsul tökĂ©letesen pontos, lĂ©ptĂ©kezhetĆ ortogonĂĄlis ĂĄbrĂĄzolĂĄsban, mĂ©rhetĆ adatokat szolgĂĄltatva. Ez azonban csak tökĂ©letesen sĂk felĂŒlet esetĂ©n igaz – minden sĂkvĂĄltĂĄs, kiugrĂł rĂ©szlet, felĂŒleti egyenetlensĂ©g mĂĄr jelentĆsen megnöveli a szĂŒksĂ©ges felvĂ©telek szĂĄmĂĄt, Ă©s az adatfeldolgozĂĄsra fordĂtandĂł idĆt. LĂĄtszĂłlag gyors eljĂĄrĂĄsrĂłl van szĂł, a gyakorlatban azonban nagyon idĆigĂ©nyes is lehet. Egy felĂĄllvĂĄnyozott, vagy növĂ©nyzettel benĆtt Ă©pĂŒletrĂ©sz esetĂ©ben pedig gyakorlatilag nem alkalmazhatĂł. RĂĄadĂĄsul a fĂ©nykĂ©pen gyakran nagyon nehĂ©z megkĂŒlönböztetni az egyes anyagokat – akĂĄr azonos szĂnƱ kĆfelĂŒletet a habarcstĂłl – de ĂĄrnyĂ©kok, szennyezĆdĂ©sek is zavarĂłak, megtĂ©vesztĆek lehetnek. UgyanĂșgy szĂŒksĂ©g van tehĂĄt a felĂŒlet alapos helyszĂni vizsgĂĄlatĂĄra ahhoz, hogy pontos rajzot kapjunk. A lĂ©zeres tĂ©rszkennerek minden mĂ©rt objektum tĂ©rbeli helyzetĂ©rĆl pontos informĂĄciĂłt szolgĂĄltatnak, Ă©s rendkĂvĂŒl gyors helyszĂni mĂ©rĂ©sre adnak lehetĆsĂ©get. Az eredmĂ©ny azonban egy olyan pontfelhĆ, amelyben minden pontot utĂłlag, a feldolgozĂĄs sorĂĄn kell Ă©rtelmezni, hogy vonalak, Ă©lek, sĂkok definiĂĄlhatĂłak legyenek. A logika tehĂĄt fordĂtott, mint a hagyomĂĄnyos felmĂ©rĂ©seknĂ©l, ahol elĆbb azonosĂtunk egy objektumot, majd felvesszĂŒk a hozzĂĄ kapcsolĂłdĂł mĂ©reteket. HiĂĄba pontos tehĂĄt a mĂłdszer, a mĂ©rĂ©s önmagĂĄban semmilyen informĂĄciĂłt nem ad azon tĂșl, hogy a lĂ©zersugĂĄr az adott helyen akadĂĄlyba ĂŒtközött, Ăgy az adatok megfelelĆ kiĂ©rtĂ©kelĂ©se Ășjabb helyszĂni megfigyelĂ©seket igĂ©nyel. SzĂł sincs arrĂłl termĂ©szetesen, hogy ezek az eszközök ne lennĂ©nek rendkĂvĂŒl hasznosak a mƱemlĂ©ki Ă©pĂŒletek felmĂ©rĂ©sĂ©ben. Egyes rĂ©szfeladatok elvĂ©gzĂ©sĂ©re kitƱnĆen integrĂĄlhatĂłak az alakhƱ felmĂ©rĂ©s mĂłdszerĂ©be – amennyiben az anyagi Ă©s tĂĄrgyi lehetĆsĂ©gek adottak. A fotogrammetria pĂ©ldĂĄul nagyszerƱen alkalmazhatĂł falkĂ©p-maradvĂĄnyok beillesztĂ©sĂ©re egy homlokzati rajzba, a tĂ©rszkenner pedig felbecsĂŒlhetetlen segĂtsĂ©g Ă©pĂŒletek tĂ©rbeli viszonyĂĄnak meghatĂĄrozĂĄsĂĄra, nehezen megközelĂthetĆ magas pontok – pĂ©ldĂĄul egy toronysisak – felmĂ©rĂ©sĂ©re, vagy összetett formĂĄk – akĂĄr egy szabĂĄlytalan pince, akĂĄr egy hĂĄlĂłboltozat – geometriĂĄjĂĄnak feltĂ©rkĂ©pezĂ©sĂ©re. Nem szabad azonban ezeket a technikai eszközök adta lehetĆsĂ©geket tĂșlmisztifikĂĄlni, Ă©s tĂ©vedĂ©s azt gondolni, hogy kivĂĄlthatjĂĄk az Ă©rtelmezve rajzolĂĄs folyamatĂĄt – erre ugyanis csak a jĂłl kĂ©pzett szakember kĂ©pes. VĂ©lemĂ©nyĂŒnk szerint az Ă©pĂtĂ©szettörtĂ©neti kutatĂĄs – kutatĂłi Ă©s tervezĆi szempontbĂłl – ideĂĄlis munkamenete a következĆ. ElsĆ lĂ©pĂ©sben alakhƱ Ă©pĂtĂ©szeti felmĂ©rĂ©s kĂ©szĂŒl az Ă©pĂŒlet meglĂ©vĆ ĂĄllapotĂĄrĂłl, mindenfajta beavatkozĂĄs nĂ©lkĂŒl, leszĂĄmĂtva a rĂ©szletek mĂ©rĂ©sĂ©t akadĂĄlyozĂł szennyezĆdĂ©s letisztĂtĂĄsĂĄt. Ez azt jelenti, hogy pĂ©ldĂĄul egy lĂĄbazati profil zugaiban vastagon megĂŒlt port eltĂĄvolĂtjuk, de a tagozatra az idĆk sorĂĄn több rĂ©tegben felhordott meszelĂ©st, vakolatot mĂĄr nem. E felmĂ©rĂ©s eredmĂ©nyĂ©t aztĂĄn alapos elemzĂ©snek vetjĂŒk alĂĄ. A felmĂ©rĂ©ssel pĂĄrhuzamosan összegyƱjtjĂŒk a levĂ©ltĂĄri, tervtĂĄri, szakirodalmi adatokat, ide Ă©rtve az archĂv fĂ©nykĂ©peket, ĂĄbrĂĄzolĂĄsokat is. Ez a munkĂĄnak az a szakasza, amikor a kutatĂł objektĂv adatokat gyƱjt, Ă©s nagyon fontosnak tartjuk ennek a fĂĄzisnak az alapos dokumentĂĄlĂĄsĂĄt minden kĂ©sĆbbi beavatkozĂĄs elĆtt. A mĂĄsodik fĂĄzis ezeknek az eredmĂ©nyeknek a kiĂ©rtĂ©kelĂ©se, elemzĂ©se. A felmĂ©rĂ©si rajzon itt elsĆsorban a geometriai, szerkezeti anomĂĄliĂĄkra kell kĂŒlönös gondot fordĂtani, illetve a helyszĂnen tapasztalt jelensĂ©geket összevetni az Ărott, illetve kĂ©pi forrĂĄsok adataival. Ezt követĆen, a kutatĂĄs harmadik fĂĄzisĂĄban kerĂŒlhet sor a restaurĂĄtori, rĂ©gĂ©szeti feltĂĄrĂĄsokra, köztĂŒk a falkutatĂĄs eszközĂ©nek bevetĂ©sĂ©re – itt azonban mĂĄr lehetĆsĂ©g van adott kĂ©rdĂ©sek megvĂĄlaszolĂĄsĂĄra fĂłkuszĂĄlĂł beavatkozĂĄsokra. A feltĂĄrĂĄsok eredmĂ©nyĂ©t ezutĂĄn mindenkĂ©ppen szĂŒksĂ©ges az eredeti felmĂ©rĂ©ssel azonos mĂłdon Ă©s lĂ©ptĂ©kben dokumentĂĄlni – termĂ©szetesen itt mĂĄr nem ĂșjbĂłli teljes felmĂ©rĂ©srĆl van szĂł, csupĂĄn a feltĂĄrt rĂ©szleteket kell egy Ășj layeren felvenni. Az alakhƱ felmĂ©rĂ©s szĂĄmĂĄra a korĂĄbbi fĂĄzisban kitƱzött tengelyrendszer lehetĆsĂ©get biztosĂt ezek pontos pozicionĂĄlĂĄsĂĄra. Ez a folyamat valĂłszĂnƱleg több lĂ©pcsĆben valĂłsulhat meg, hiszen a feltĂĄrt rĂ©szletek összerajzolĂĄsa olyan összefĂŒggĂ©sekre vilĂĄgĂthat rĂĄ, melyek Ășj kĂ©rdĂ©seket vethetnek fel, Ă©s tovĂĄbbi feltĂĄrĂĄsokat vonhatnak maguk utĂĄn. Ennek eredmĂ©nyekĂ©ppen összeĂĄll az Ă©pĂŒlet törtĂ©nete, periodizĂĄciĂłja Ă©s Ășgynevezett Ă©rtĂ©kkatasztere. UtĂłbbi felĂĄllĂtĂĄsĂĄban – felĂșjĂtĂĄs vagy ĂĄtĂ©pĂtĂ©s esetĂ©n – nem megkerĂŒlhetĆ a tervezĆ Ă©pĂtĂ©sz bevonĂĄsa sem, hiszen a legtöbb mƱemlĂ©k elsĆsorban Ă©lĆ Ă©pĂŒlet, Ă©rtĂ©kĂ©t nem csak rĂ©gisĂ©gĂ©rtĂ©ke Ă©s törtĂ©neti Ă©rtĂ©ke, de hasznĂĄlati Ă©rtĂ©ke is befolyĂĄsolja. Nagyon fontos hozzĂĄtenni, hogy a kutatĂł feladata itt mĂ©g nem Ă©r vĂ©get. A restaurĂĄlĂĄs vagy ĂĄtĂ©pĂtĂ©s sorĂĄn ugyanis Ăłhatatlanul aktuĂĄlissĂĄ vĂĄlnak olyan – a korĂĄbbi eredmĂ©nyekre alapozottan engedĂ©lyezett – bontĂĄsok, melyek sorĂĄn belelĂĄtva a szerkezetbe tovĂĄbbi, az Ă©pĂtĂ©szettörtĂ©net szĂĄmĂĄra hasznos informĂĄciĂłk nyerhetĆk, s ezek dokumentĂĄlĂĄsa hasonlĂł alapossĂĄggal kĂ©szĂtendĆ el. A fent vĂĄzolt folyamat termĂ©szetesen idĆ Ă©s költsĂ©gigĂ©nyes. Annak, hogy minden egyes mƱemlĂ©k – vagy akĂĄr jelentĆs törtĂ©neti Ă©rtĂ©kkel bĂrĂł Ă©pĂŒlet – esetĂ©ben megvalĂłsĂthatĂł, csekĂ©ly a realitĂĄsa. EzĂ©rt nem egy merev kĂĄnonnak, hanem egy olyan elvi alapvetĂ©snek kell tekinteni, amelynek szellemĂ©hez az adott feladat körĂŒlmĂ©nyeivel összhangba hozott adaptĂĄciĂłval kell ragaszkodni. Az Ă©pĂtett öröksĂ©g kutatĂĄsa Ă©s felmĂ©rĂ©se kapcsĂĄn mind a cĂ©lt, mind pedig a lehetĆsĂ©geket tekintve rendkĂvĂŒl sokfĂ©le feladattal talĂĄlkozunk: a bontĂĄs vagy pusztulĂĄs elĆtt ĂĄllĂł omladozĂł paraszthĂĄz Ă©rtĂ©kmentĆ-dokumentĂĄlĂł felmĂ©rĂ©sĂ©tĆl az egy nemzet identitĂĄsĂĄt meghatĂĄrozĂł törtĂ©neti Ă©rtĂ©kek nagyszabĂĄsĂș helyreĂĄllĂtĂł munkĂĄinak elĆkĂ©szĂtĂ©sĂ©ig. Ăgy a felmĂ©rĂ©s, a kutatĂĄs mĂłdszerei sem lehetnek egyformĂĄk – minden helyzetben alkalmazhatĂł eljĂĄrĂĄs kidolgozĂĄsa mellett Ă©rvelni eredendĆen hibĂĄs megközelĂtĂ©s. A BME ĂpĂtĂ©szettörtĂ©neti Ă©s MƱemlĂ©ki TanszĂ©k elsĆ Bauforschung jellegƱ munkĂĄja az egykori honvĂ©d fĆparancsnoksĂĄg Ă©pĂŒletĂ©nek felmĂ©rĂ©se volt 1999-ben.[3] Az ezt követĆ Ă©vekben kevĂ©s lehetĆsĂ©g nyĂlt a mĂłdszer alkalmazĂĄsĂĄra, ezek is rĂ©szben olyan referenciamunkĂĄk voltak, melyeket kifejezetten a TanszĂ©k, vagy egyes kutatĂłi kezdemĂ©nyeztek, Ă©s sajĂĄt forrĂĄsbĂłl, illetve az OTKA tĂĄmogatĂĄsĂĄval finanszĂroztak. Ide tartozik Dr. KrĂ€hling JĂĄnosnak a magyarorszĂĄgi evangĂ©likus templomok felmĂ©rĂ©sĂ©t cĂ©lzĂł programjĂĄnak keretĂ©ben Dabrony, MaglĂłd Ă©s Pilis templomĂĄnak felmĂ©rĂ©se, illetve Halmos BalĂĄzs kutatĂĄsa a gyulafehĂ©rvĂĄri LĂĄzĂłi kĂĄpolnĂĄban. Komolyabb kĂŒlsĆ megbĂzĂĄsra 2003-ig kellett vĂĄrni, amikor a MƱemlĂ©kek Ăllami GondnoksĂĄga tanszĂ©kĂŒnket bĂzta meg a FertĆdi EsterhĂĄzy-kastĂ©ly egykori bĂĄbszĂnhĂĄz Ă©s narancshĂĄz Ă©pĂŒletĂ©nek kutatĂĄsĂĄval, Ă©s a feladat kimondottan a Bauforschung kiprĂłbĂĄlĂĄsa volt. A feladat egyben arra is lehetĆsĂ©get nyĂșjtott, hogy az Ă©pĂŒletkutatĂĄsban az Ă©pĂtĂ©sz Ă©s rĂ©gĂ©sz szakma kivĂĄlĂł egyĂŒttmƱködĂ©sĂ©t valĂłsĂtsuk meg partnereinknek, a KulturĂĄlis ĂröksĂ©gvĂ©delmi SzakszolgĂĄlat rĂ©gĂ©szeinek, KoppĂĄny AndrĂĄsnak Ă©s ThĂșry LĂĄszlĂłnak köszönhetĆen. A következĆ nagy vĂĄllalkozĂĄsba 2008-ban fogott a TanszĂ©k, amikor – a LĂĄzĂłi-kĂĄpolna korĂĄbbi felmĂ©rĂ©sĂ©nek Ă©s kutatĂĄsĂĄnak kedvezĆ tapasztalatai nyomĂĄn – a gyulafehĂ©rvĂĄri Szent MihĂĄly-szĂ©kesegyhĂĄz felmĂ©rĂ©sĂ©nek több Ă©ves feladatĂĄhoz lĂĄttunk. A BME ĂpĂtĂ©szettörtĂ©neti Ă©s MƱemlĂ©ki TanszĂ©k ĂĄltal vĂ©gzett felmĂ©rĂ©sek GyulafehĂ©rvĂĄron – 2008-2010 A gyulafehĂ©rvĂĄri Szent MihĂĄly szĂ©kesegyhĂĄz, ami - mint Möller IstvĂĄn fogalmazott - „mint törtĂ©nelmi Ă©s mƱvĂ©szeti emlĂ©k egyhĂĄzaink között elsĆ helyen ĂĄll”,[4] viszontagsĂĄgos törtĂ©nelme folyamĂĄn[5] többször szorult felĂșjĂtĂĄsra. TudomĂĄnyos igĂ©nyƱ mƱemlĂ©k-restaurĂĄlĂĄsrĂłl a XIX. szĂĄzad vĂ©gĂ©tĆl beszĂ©lhetĂŒnk. A munkĂĄt Steindl Imre mƱegyetemi professzor ĂĄltal vezetett felmĂ©rĂ©s alapozta meg, majd a Möller IstvĂĄn irĂĄnyĂtĂĄsĂĄval folytatott helyreĂĄllĂtĂĄs a mai kutatĂĄsok Ă©s helyreĂĄllĂtĂĄsok irĂĄnyĂĄt is meghatĂĄrozza.[6] Möller helyreĂĄllĂtĂĄsĂĄt az I. vilĂĄghĂĄborĂș kitörĂ©se szakĂtotta meg, a kĂ©t hĂĄborĂș között Fridli SĂĄndor – tovĂĄbbra is Möller elvi ĂștmutatĂĄsa alapjĂĄn – csak kisebb javĂtĂĄsokat tudott elvĂ©gezni. A II. vilĂĄghĂĄborĂș utĂĄn a munka sokĂĄig szĂŒnetelt, majd 1967-73 között BĂĄgyuj Lajos irĂĄnyĂtĂĄsĂĄval folytatĂłdott, ezzel pĂĄrhuzamosan Radu Heitel 1967-78 között vĂ©gzett kiterjedt ĂĄsatĂĄsokat a szĂ©kesegyhĂĄzban Ă©s környĂ©kĂ©n. Az 1990-es Ă©vekben Hermann Fabini folytatta a helyreĂĄllĂtĂĄst. Ezeket a felĂșjĂtĂĄsokat nem kĂsĂ©rte szĂ©leskörƱ dokumentĂĄlĂĄsi Ă©s kutatĂĄsi tevĂ©kenysĂ©g,[7] Ă©s csak egyes rĂ©szfeladatok megoldĂĄsĂĄra, sĂŒrgĆs javĂtĂĄsokra koncentrĂĄlĂł beavatkozĂĄsok voltak. A hosszĂș ideje szĂŒksĂ©ges, ĂĄtfogĂł koncepciĂł alapjĂĄn vĂ©gzett teljes körƱ felĂșjĂtĂĄsra csak a XX. szĂĄzad legvĂ©gĂ©n nyĂlott Ășjra lehetĆsĂ©g. Ekkor a budapesti OrszĂĄgos MƱemlĂ©kvĂ©delmi Hivatal dolgozott ki tĂzĂ©ves – a pĂŒspöksĂ©g fennĂĄllĂĄsĂĄnak millenniumĂĄra idĆzĂtett – tervet a szĂ©kesegyhĂĄz felĂșjĂtĂĄsĂĄra KĂĄldy Gyula Ă©s Sarkadi MĂĄrton vezetĂ©sĂ©vel.[8] Ezzel pĂĄrhuzamosan Daniela Marcu rĂ©gĂ©sz vĂ©gzett Ășjabb ĂĄsatĂĄsokat.[9] A munkĂĄlatok 1999-ben meg is indultak, azonban sajnĂĄlatos mĂłdon hamarosan fĂ©lbeszakadtak. A szĂ©kesegyhĂĄz helyreĂĄllĂtĂĄsĂĄnak Ășjabb lendĂŒletet adott a pĂŒspöksĂ©g fennĂĄllĂĄsĂĄnak millenniumi Ă©vfordulĂłja. 2009-re elkĂ©szĂŒlt a LĂĄzĂłi-kĂĄpolnĂĄnak Ă©s a fĆhomlokzat legjelentĆsebb elemĂ©nek, a dĂ©li toronynak a restaurĂĄlĂĄsa. Ez utĂłbbi munka megkezdĂ©sekor 2008-ban a GyulafehĂ©rvĂĄri RĂłmai Katolikus ĂrseksĂ©g megbĂzta a Budapesti MƱszaki Ă©s GazdasĂĄgtudomĂĄnyi Egyetem ĂpĂtĂ©szmĂ©rnöki KarĂĄnak ĂpĂtĂ©szettörtĂ©neti Ă©s MƱemlĂ©ki TanszĂ©kĂ©t, hogy a torony felsĆ nĂ©gy szintjĂ©rĆl alakhƱ felmĂ©rĂ©st kĂ©szĂtsen. A felmĂ©rĂ©s a beavatkozĂĄs elĆtti ĂĄllapotot mutatja be, kiegĂ©szĂtve olyan kisebb feltĂĄrĂĄsok eredmĂ©nyĂ©nek bemutatĂĄsĂĄval, melyek tanulmĂĄnyozĂĄsĂĄra a helyreĂĄllĂtĂĄssal egyidejƱleg vĂ©gzett restaurĂĄtori munka nyĂșjtott lehetĆsĂ©get. A mĂĄsodik szakasz (alsĂł rĂ©sz) felmĂ©rĂ©sĂ©re a restaurĂĄlĂĄs befejezĂ©se utĂĄn 2009 kora tavaszĂĄn kaptunk megbĂzĂĄst a KulturĂĄlis ĂröksĂ©gvĂ©delmi HivataltĂłl, Ăgy ez a dokumentĂĄciĂł mĂĄr a restaurĂĄlĂĄst követĆ ĂĄllapotot mutatja be. A hĂĄrom fĂ©l – a magyar KulturĂĄlis ĂröksĂ©gvĂ©delmi Hivatal, a GyulafehĂ©rvĂĄri RĂłmai Katolikus ĂrseksĂ©g Ă©s a BME ĂpĂtĂ©szettörtĂ©neti Ă©s MƱemlĂ©ki TanszĂ©ke – közötti sikeres egyĂŒttmƱködĂ©s az ezredĂ©ves esemĂ©nyek utĂĄn is folytatĂłdott. A rossz mƱszaki ĂĄllapotban lĂ©vĆ Ășgynevezett gĂłtikus szentĂ©ly tervbe vett felĂșjĂtĂĄsa elĆtt 2009 Ă©s 2010 nyarĂĄn volt alkalmunk kĂvĂŒl Ă©s belĂŒl is alakhƱ felmĂ©rĂ©st vĂ©gezni. Az elvĂ©gzett nĂ©gy felmĂ©rĂ©s szemlĂ©letĂ©ben azonos, kivitelezĂ©sĂ©ben Ă©s eredmĂ©nyeiben azonban a kĂŒlönbözĆ lehetĆsĂ©gekbĆl Ă©s feltĂ©telekbĆl adĂłdĂłan mĂĄs Ă©s mĂĄs. A mĂłdszer elsĆ lĂ©pĂ©se a helyszĂnen minden esetben a fĂŒggĆleges Ă©s vĂzszintes tengek kitƱzĂ©se volt. A kijelölĂ©shez a legegyszerƱbb eszközöket vettĂŒk igĂ©nybe, fĂŒggĆĂłnt Ă©s slagos vĂzi-mĂ©rtĂ©ket. A torony Ă©s a szentĂ©ly kĂŒlsĆ homlokzatainak esetĂ©ben ezt lĂ©zeres szintezĆmƱszerrel ellenĆriztĂŒk. E korszerƱ eszköz alkalmazhatĂłsĂĄga azonban a homlokzat elĂ© Ă©pĂtett ĂĄllvĂĄny takarĂĄsa miatt korlĂĄtozott volt. A tengelyek helyĂ©nek megvĂĄlasztĂĄsa elsĆsorban praktikus szempontok alapjĂĄn törtĂ©nt, a könnyebb, kĂ©nyelmesebb, biztonsĂĄgosabb mĂ©rĂ©s Ă©rdekĂ©ben az ĂĄllvĂĄnyszintek, illetve az Ă©pĂŒlet geometriĂĄjĂĄhoz igazodva. A homlokzati sĂkbĂłl kiĂĄllĂł, vagy visszaugrĂł Ă©pĂŒletelemek esetĂ©ben, mint amilyenek pĂ©ldĂĄul a pĂĄrkĂĄnyok, vagy nyĂlĂĄsok kĂĄvĂĄi, sƱrƱbb tengelyosztĂĄs volt szĂŒksĂ©ges, hogy a mĂ©rĂ©sekhez segĂ©deszközkĂ©nt hasznĂĄlt libellĂĄkat elĂ©g pontosan lehessen hasznĂĄlni, a pontossĂĄg a gyulafehĂ©rvĂĄri felmĂ©rĂ©sek esetĂ©ben 0,5 cm-es volt. A tengelytĂĄvok, mivel a helyszĂni körĂŒlmĂ©nyekhez igazĂtottak, ĂĄltalĂĄban nem kerek Ă©rtĂ©kek, ezĂ©rt kĂŒlönös gondot fordĂtottunk a mĂ©rĂ©si rendszer pontos dokumentĂĄlĂĄsĂĄra. Ennek alapjĂĄn a hĂĄlĂł szĂŒksĂ©g esetĂ©n bĂĄrmikor visszaĂĄllĂthatĂł. A kitƱzĆ zsinĂłrokat a fugĂĄkba helyezett szögek segĂtsĂ©gĂ©vel rögzĂtettĂŒk a kĂŒlsĆ homlokzatokon, a szentĂ©ly belsejĂ©ben – ahol nagyrĂ©szt vakolt felĂŒletekkel talĂĄlkoztunk – furatokba helyezett csavarokat hasznĂĄltunk. Feladatunk minden esetben homlokzatfelmĂ©rĂ©s, a homlokzatok felĂŒleti jellegzetessĂ©geinek rögzĂtĂ©se volt. Az alkalmazott rendszer kĂ©tdimenziĂłs, azaz minden egyes homlokzatot - beleĂ©rtve a tĂĄmpillĂ©rek kĂŒlönĂĄllĂł homlokfelĂŒleteit is - önĂĄllĂł sĂkkĂ©nt Ă©rtelmeztĂŒnk. A homlokzati sĂkok egymĂĄshoz viszonyĂtott helyzetĂ©rĆl, esetleges torzulĂĄsairĂłl, tĂ©rbeli geometriĂĄjĂĄrĂłl a dokumentĂĄciĂł csak korlĂĄtozott mĂ©rtĂ©kben nyĂșjt informĂĄciĂłt, a felmĂ©rĂ©seket ennek a hiĂĄnyossĂĄgnak a figyelembevĂ©telĂ©vel lehet Ă©rtelmezni. Az, hogy egy-egy szituĂĄciĂł esetĂ©ben a mĂłdszer melyik vĂĄltozatĂĄt rĂ©szesĂtettĂŒk elĆnyben, az Ă©pĂŒlet (Ă©pĂŒletrĂ©sz) formai, felĂŒleti jellemzĆi, a munkatĂĄrsak lĂ©tszĂĄma Ă©s felkĂ©szĂŒltsĂ©ge, a rendelkezĂ©sre ĂĄllĂł idĆ Ă©s eszközpark, a környezeti körĂŒlmĂ©nyek hatĂĄroztĂĄk meg. Gondos elĆkĂ©szĂtĂ©s Ă©s mĂ©rlegelĂ©s utĂĄn is felmerĂŒltek azonban vĂĄratlan körĂŒlmĂ©nyek, korĂĄbban nem feltĂ©rkĂ©pezhetĆ Ă©pĂtĂ©szeti jellegzetessĂ©gek, amikhez a munka folyamĂĄn kellett alkalmazkodnunk. DĂ©li torony felsĆ nĂ©gy szintjĂ©nek felmĂ©rĂ©se – 2008. jĂșliusA torony felsĆ szintjeinek esetĂ©ben a TanszĂ©k ĂĄltal korĂĄbban is alkalmazott mĂłdszer szerint vĂ©geztĂŒk a munkĂĄt, a mĂ©rĂ©s folyamatĂĄban törtĂ©nt feldolgozĂĄssal.[10] A mĂ©rĂ©sben rĂ©szt vevĆk kĂŒlönĂĄllĂł szelvĂ©nyeken 1:20 lĂ©ptĂ©kben, ceruzĂĄval szerkesztve rögzĂtettĂ©k a mĂ©rt adatokat, Ă©s ezek segĂtsĂ©gĂ©vel arĂĄnyhelyesen ĂĄbrĂĄzoltĂĄk a felĂŒleti rĂ©szleteket. Minden esetben pontos mĂ©rĂ©ssel rögzĂtettĂŒk minden kĆelem valamennyi sarokpontjĂĄt. A felmĂ©rĂ©s Ăgy megmutatja a fugĂĄk vĂzszintestĆl, ill. fĂŒggĆlegestĆl valĂł eltĂ©rĂ©sĂ©t, pontos vastagsĂĄgukat Ă©s annak vĂĄltozĂĄsĂĄt. A rajzokon ezen kĂvĂŒl feltĂŒntettĂŒk a kövek sĂ©rĂŒlĂ©seit – repedĂ©sek, mĂĄllĂĄs, mechanikai sĂ©rĂŒlĂ©sek – Ă©s a kĆmegmunkĂĄlĂĄs lĂĄthatĂł szerszĂĄmnyomait – kĆfaragĂłjeleket, javĂtĂĄsokat, kĂŒlön anyagjelölĂ©ssel a tĂ©gla, cserĂ©p, vas, fa elemeket; pĂłtlĂĄsokat, Ă©keket, vonĂłvasakat, stb. A napközben vĂ©gzett munkĂĄt kiegĂ©szĂtette a sötĂ©tedĂ©s utĂĄni megfigyelĂ©s, amikor elemlĂĄmpa segĂtsĂ©gĂ©vel a csak sĂșrlĂłfĂ©nyben felfedezhetĆ rĂ©szletek – elsĆsorban a halvĂĄnyabb kĆfaragĂłjelek – dokumentĂĄlĂĄsa is megtörtĂ©nt.
GyulafehĂ©rvĂĄr Szent MihĂĄly SzĂ©kesegyhĂĄz, dĂ©li torony, keleti homlokzat, 5. szint (helyszĂni rajz, rĂ©szlet) Az elkĂ©szĂŒlt rajzokat beszkennelve, összeillesztve ĂĄlltak elĆ a felsĆ rĂ©sz homlokzatrajzai. EzekrĆl – a megbĂzĂł kĂ©rĂ©sĂ©re – vektorizĂĄlt digitĂĄlis vĂĄltozat is kĂ©szĂŒlt ArchiCAD programban. Ez utĂłbbi kĂ©szĂtĂ©se sorĂĄn a teljes homlokzatrajzot vonalankĂ©nt rajzoltuk ĂĄt. A mĂłdszer hĂĄtrĂĄnya, hogy egy szelvĂ©ny megrajzolĂĄsĂĄhoz kĂ©t munkatĂĄrs szĂŒksĂ©ges – egyikĂŒk mĂ©r, mĂĄsikuk rajzol –, Ă©s a lĂ©ptĂ©k helyszĂni szĂĄmĂtgatĂĄsa is lassĂtja a munkĂĄt. Az utĂłdokumentĂĄciĂł, a rajzok ĂșjrarajzolĂĄsa is rendkĂvĂŒl idĆ- Ă©s munkaigĂ©nyes, az elkĂ©szĂŒlt szerkesztett rajzok azonban nagy pontossĂĄgĂșak, az adott Ă©pĂŒletfelĂŒlet elĆtt eltöltött hosszabb idĆ pontos Ă©s rĂ©szletes megfigyelĂ©st eredmĂ©nyezett. Ez a „Bauforschung” szemlĂ©letƱ Ă©pĂŒletfelmĂ©rĂ©s legnagyobb elĆnyĂ©t domborĂtotta ki, a helyszĂni gondolkodva-megfigyelĂ©st, az emberi tĂ©nyezĆt.
GyulafehĂ©rvĂĄr Szent MihĂĄly SzĂ©kesegyhĂĄz, dĂ©li torony, keleti homlokzat, 5. szint (CAD dokumentĂĄciĂł, rĂ©szlet) DĂ©li torony alsĂł szintjeinek felmĂ©rĂ©se – 2009. mĂĄrcius, ĂĄprilisAz alsĂł rĂ©sz felmĂ©rĂ©se sorĂĄn a fentitĆl eltĂ©rĆ megoldĂĄst alkalmaztunk. Mivel a helyszĂni munkĂĄt a kedvezĆtlen idĆjĂĄrĂĄsi feltĂ©telek miatt minimalizĂĄlni kellett, a mĂ©rt adatok rögzĂtĂ©sĂ©re tĂĄblĂĄzatos mĂ©rĂ©si jegyzĆkönyvet (Steinbuch) vezettĂŒnk be. A tĂĄblĂĄzat cĂ©lja, hogy a benne rögzĂtett adatok Ă©s a felmĂ©rĂ©skor kĂ©szĂŒlt fotĂłk egyĂŒttes felhasznĂĄlĂĄsĂĄval az utĂłfeldolgozĂĄs sorĂĄn a homlokzatokat alakhƱen ĂĄbrĂĄzolĂł rĂ©szletes rajz legyen kĂ©szĂthetĆ. Minden kĆ a tĂĄblĂĄzat kĂŒlön sorĂĄban szerepel, szĂŒksĂ©ges szĂĄmĂș - ĂĄltalĂĄban 6-10 - sarokpontjĂĄnak vĂzszintes Ă©s fĂŒggĆleges koordinĂĄtĂĄi feltĂŒntetĂ©sĂ©vel. A közĂ©pkori eredetƱ falazaton a kvĂĄderek csak nagyon ritkĂĄn maradtak teljes Ă©psĂ©gben, szĂ©leik sok esetben töredezettek, sarkaik csorbultak. EzĂ©rt a mĂ©rt „sarokpontok” ilyenkor elvi pontok, az Ă©rintett oldalĂ©lek idealizĂĄlt vonalĂĄnak metszĂ©spontjait jelentik. Ez nagyban megkönnyĂti a feldolgozĂĄskor az elemek pontos pozĂcionĂĄlĂĄsĂĄt. A kĆ, illetve a mĂ©rt pontok megfelelĆ azonĂthatĂłsĂĄga Ă©rdekĂ©ben a tĂĄblĂĄzatban minden kĆhöz tartozik egy vĂĄzlatrajz is. A mĂ©rt pontok ĂĄltalĂĄban a jobb felsĆ sarokponttal kezdve az ĂłramutatĂł jĂĄrĂĄsĂĄval megegyezĆ irĂĄnyban haladĂł sorrendben következnek. EttĆl eltĂ©rĆ sorrend esetĂ©n a szĂĄmozĂĄsrĂłl a vĂĄzlatrajz ad felvilĂĄgosĂtĂĄst. Ugyancsak a vĂĄzlatrajzon jelöltĂŒnk a kĆfelĂŒletre vonatkozĂł egyĂ©b tulajdonsĂĄgokat - repedĂ©seket, sĂ©rĂŒlĂ©seket, emlĆlyukakat, kĆfaragĂł jeleket, stb. - szĂŒksĂ©g esetĂ©n fontosabb mĂ©reteik megadĂĄsĂĄval. Az adatfelvĂ©tel sorĂĄn tehĂĄt ugyanazzal az alapossĂĄggal Ă©s rĂ©szletessĂ©ggel vizsgĂĄljuk a felĂŒletet, mint a hagyomĂĄnyos, helyszĂnen szerkesztett alakhƱ felmĂ©rĂ©s esetĂ©n, a felrajzolĂĄs ideje azonban a helyszĂnen rövidebb volt.
GyulafehĂ©rvĂĄr Szent MihĂĄly SzĂ©kesegyhĂĄz, dĂ©li torony, „Steinbuch” (rĂ©szlet) A torony alsĂł rĂ©szĂ©nek utĂłfeldolgozĂĄsĂĄt ArchiCAD programban vĂ©geztĂŒk. A felszerkesztĂ©s egy fĂĄzisĂĄban lehetĆsĂ©gĂŒnk volt a kĂ©szĂŒlĆ rajzokat a helyszĂnen ellenĆrizni, Ă©s egyes mĂ©rĂ©si hiĂĄnyossĂĄgokat korrigĂĄlni. EttĆl az ellenĆrzĂ©stĆl ilyen tĂpusĂș felmĂ©rĂ©s esetĂ©n vĂ©lemĂ©nyĂŒnk szerint nem lehet eltekinteni. Az elkĂ©szĂŒlt digitĂĄlis, vektoros rajz a felsĆ rĂ©sz felmĂ©rĂ©sĂ©hez kĂ©pest grafikailag kevĂ©sbĂ© valĂłsĂĄghƱ, több egyszerƱsĂtĂ©st tartalmaz a rĂ©szletek - repedĂ©sek pontos vonalvezetĂ©se, törĂ©sek, csorbulĂĄsok pontos kontĂșrja - tekintetĂ©ben, de ezek az Ă©pĂtĂ©szeti, mƱemlĂ©ki, mƱvĂ©szettörtĂ©neti szempontbĂłl relevĂĄns mƱszaki tartalmat nem befolyĂĄsoljĂĄk. A rajz a felĂŒleti jellegzetessĂ©geket - anyagminĆsĂ©get, megmunkĂĄlĂĄst, stb. - eltĂ©rĆ kitöltĂ©sek formĂĄjĂĄban mutatja meg, a megĂ©rtĂ©shez szĂŒksĂ©ges jelkulccsal ellĂĄtva.
GyulafehĂ©rvĂĄr Szent MihĂĄly SzĂ©kesegyhĂĄz, dĂ©li torony, nyugati homlokzat, 2. szint (CAD dokumentĂĄciĂł, rĂ©szlet) Az Ășgynevezett gĂłtikus szentĂ©ly kĂŒlsĆ felmĂ©rĂ©se – 2009. jĂșliusA korĂĄbbi mĂ©rĂ©sek tanĂșsĂĄgait elemezve, a szentĂ©ly kĂŒlsĆ mĂ©rĂ©sĂ©hez egy kombinĂĄlt mĂłdszert alkalmaztunk. ElsĆ lĂ©pĂ©sben a kövek geometriĂĄjĂĄt „Steinbuch-rendszerƱ” mĂ©rĂ©ssel, koordinĂĄtĂĄkkal rögzĂtettĂŒk. Ezt a munkatĂĄrsak a helyszĂnen ArchiCAD program alkalmazĂĄsĂĄval vonalhĂĄlĂłkĂ©nt felszerkesztettĂ©k. Az esetleges pontatlansĂĄgok – jellemzĆen a koordinĂĄtĂĄk elĆjelĂ©nek tĂ©vesztĂ©se – azonnal javĂthatĂłak voltak. A szerkesztĂ©st 1:20 lĂ©ptĂ©kben kinyomtattuk, a rĂ©szletformĂĄk, anyagjellemzĆk – melyek a toronyhoz hasonlĂłan fordultak elĆ – rajzi rögzĂtĂ©se ezekre a szelvĂ©nyekre törtĂ©nt. A szentĂ©ly esetĂ©ben a jelkulcsot a helyszĂni jellemzĆk szerint alakĂtottuk ki, ĂŒgyelve arra, hogy a jelek, kitöltĂ©sek egymĂĄstĂłl kĂŒlönbözĆek Ă©s könnyen rajzolhatĂłak legyenek. A nyomtatott hĂĄlĂłhoz szĂnes, halvĂĄny pontvonalakat alkalmaztunk, Ăgy a digitĂĄlis elĆszerkesztĂ©s a rajzolĂł szĂĄmĂĄra jĂłl kivehetĆ, a vĂ©gsĆ ĂĄllapotban azonban – amennyiben a szerkesztĂ©s pontos – a rajzolĂĄs ezeket lĂ©nyegĂ©ben elfedi. A dokumentĂĄciĂł a kĂ©zzel rajzolt szelvĂ©nyek összeillesztĂ©sĂ©bĆl ĂĄllt össze.
GyulafehĂ©rvĂĄr Szent MihĂĄly SzĂ©kesegyhĂĄz, Ășgynevezett gĂłtikus szentĂ©ly, dĂ©li kĂŒlsĆ homlokzat (helyszĂni rajz, rĂ©szlet) Az Ășgynevezett gĂłtikus szentĂ©ly belsĆ felmĂ©rĂ©se – 2010. jĂșliusA szentĂ©ly belsejĂ©ben a korĂĄbbiaktĂłl eltĂ©rĆen nagy kiterjedĂ©sƱ vakolt felĂŒletekkel talĂĄlkoztunk, a mĂ©rĂ©sben a kĂŒlsĆben alkalmazottakat mĂłdosĂtanunk kellett. ZĂĄrt vonalhĂĄlĂłkĂ©nt Ă©rtelmezhetĆ kövek helyett a vakolatba hĂșzott – egyenletes, centimĂ©teres vastagsĂĄgĂș – fugĂĄknĂĄl a sarokpontokat mĂ©rtĂŒk, nem az egyes kĆszerƱ felĂŒletek hatĂĄrait. A szĂĄmĂtĂłgĂ©pes szerkesztĂ©st Ă©s a helyszĂni rajzolĂĄst a korĂĄbbiak szerint vĂ©geztĂŒk, az alkalmazott jelkulcsnĂĄl ebben az esetben nem elsĆsorban a kövek, hanem a kĂŒlönbözĆ felĂŒletkĂ©pzĂ©sek – simĂtĂł- Ă©s javĂtĂłhabarcsok, meszelĂ©sek, festĂ©sek – rögzĂtĂ©sĂ©re kellett ĂŒgyelni. A szelvĂ©nyes, sĂkbeli feldolgozĂĄst hagyomĂĄnyos, manuĂĄlĂ©s mĂłdszerrel kĂ©szĂŒlt rĂ©szlet-mĂ©rĂ©sekkel egĂ©szĂtettĂŒk ki. A dokumentĂĄlĂĄs folyamatĂĄban a rajzolt szelvĂ©nyek összeillesztĂ©sĂ©n tĂșl sor kerĂŒlt vektorizĂĄlt, digitĂĄlis rajz kĂ©szĂtĂ©sĂ©re is. Ehhez a helyszĂnen sarokpontokkal kĂ©szĂtett alapszerkesztĂ©st kellett csak kiegĂ©szĂteni.
GyulafehĂ©rvĂĄr Szent MihĂĄly SzĂ©kesegyhĂĄz, Ășgynevezett gĂłtikus szentĂ©ly, belsĆ homlokzat (CAD dokumentĂĄciĂł, rĂ©szlet) Mind a nĂ©gy esetben kövenkĂ©nti fotĂłdokumentĂĄciĂł egĂ©szĂtette ki a mĂ©rĂ©st, ami nem helyettesĂti tapintĂĄs-közelben vĂ©gzett megfigyelĂ©st, de a vĂ©gleges dokumentĂĄciĂł elkĂ©szĂtĂ©sekor – amit gyakran mĂĄs vĂ©gez, mint az adott szelvĂ©ny rajzolĂĄsĂĄt –, segĂti a tĂ©vedĂ©sek elkerĂŒlĂ©sĂ©t. A felmĂ©rĂ©seket – a 2009 tavaszĂĄn vĂ©gzettet kivĂ©ve – mƱegyetemi hallgatĂłk bevonĂĄsĂĄval bonyolĂtottuk. A diĂĄkok rĂ©szvĂ©tele kĂŒlönleges lehetĆsĂ©get ad szemĂ©lyes tanĂtĂĄsukra – mely a tömegkĂ©pzĂ©s keretei között elkĂ©pzelhetetlen – de nagy figyelmet Ă©s folyamatos kontrollt igĂ©nyel a mĂ©rĂ©s vezetĆitĆl. A mĂłdszer helyszĂni adaptĂĄlĂĄsakor bĂĄrmilyen esetben figyelembe kell venni a munkatĂĄrsak kĂ©pzettsĂ©gĂ©t Ă©s gyakorlottsĂĄgĂĄt, vĂ©gzettsĂ©gĂŒktĆl fĂŒggetlenĂŒl. EsetĂŒnkben az Ă©pĂtĂ©szhallgatĂłk feladata csak addig terjedt, hogy meglehetĆs pontossĂĄggal ĂĄbrĂĄzoljĂĄk a felĂŒleteket, Ă©s hatĂĄrozottan jelöljĂ©k az anyagvĂĄltĂĄsokat. Az azonban – megfelelĆ tapasztalat hiĂĄnyĂĄban – nem lehetett feladatuk, hogy az összes eltĂ©rĆ anyagot azonosĂtsĂĄk, illetve a rajzolĂĄs kezdetĂ©n a jelkulcs kialakĂtĂĄsakor nem is tudhattuk, hogy pĂ©ldĂĄul mennyi Ă©s milyen eltĂ©rĆ habarcsanyag fordul majd elĆ a homlokzatokon. EzĂ©rt a rajzokon ebben a tekintetben csak a kĂ©t vĂĄltozatot kĂŒlönböztettek meg: simĂtott felĂŒletkĂ©pzĆ vakolatot, Ă©s egyĂ©b habarcsot. Az eltĂ©rĆ Ă¶sszetĂ©telƱ – Ăgy feltehetĆleg eltĂ©rĆ korĂș – anyagok azonosĂtĂĄsa mĂĄr a kutatĂł feladata. Ezt azonban az elkĂ©szĂtett rajzokon mĂĄr gyorsan Ă©s egyszerƱen lehet szĂnezĂ©ssel jelölni. AlakhƱ mĂ©rĂ©sek helye a mƱemlĂ©k-helyreĂĄllĂtĂĄs folyamatĂĄban - tapasztalatainkA felmĂ©rĂ©sek sorĂĄn megfigyelt Ă©s rögzĂtett vizuĂĄlis adatok formai-, anyag- Ă©s felĂŒleti jellemzĆket mutatnak. Ezek utalnak az Ă©pĂtĂ©stechnolĂłgiĂĄra – az Ă©pĂtĂ©s törtĂ©neti jellemzĆire – Ă©s a mƱszaki ĂĄllapotra. Primer elemzĂ©sĂ©vel szerkezeti jellemzĂ©st Ă©s relatĂv datĂĄlĂĄst lehet felĂĄllĂtani. EbbĆl következĆen az alakhƱ felmĂ©rĂ©s, mint kutatĂĄsi mĂłdszer helye a mƱemlĂ©k-helyreĂĄllĂtĂĄsban alapkutatĂĄs jellegƱ, a törtĂ©neti – könyvtĂĄri-, levĂ©ltĂĄri-, tervtĂĄri- fotĂłtĂĄri- - kutatĂĄssal egy fĂĄzisban, egymĂĄst kiegĂ©szĂtve folytatandĂł. A helyszĂni megfigyelĂ©sek olyan kĂ©rdĂ©seket vethetnek fel, melyek a törtĂ©neti kutatĂł figyelmĂ©t rĂĄirĂĄnyĂthatjĂĄk korĂĄbban mellĆzött tĂ©mĂĄk tanulmĂĄnyozĂĄsĂĄra, illetve a törtĂ©neti kutatĂĄs ĂĄltal nyitva hagyott kĂ©rdĂ©seket a figyelem közĂ©ppontjĂĄba lehet ĂĄllĂtani a helyszĂni munka folyamĂĄn. MeggyĆzĆdĂ©sĂŒnk, hogy az elkĂ©szĂŒlt dokumentĂĄciĂł segĂtsĂ©gĂ©vel hatĂ©konyabban lehet tervezni Ă©s elvĂ©gezni az invazĂv beavatkozĂĄsokat, kikerĂŒlhetĆ a felesleges roncsolĂĄs. A kutatĂĄs kĂŒlönbözĆ – akĂĄr csak rĂ©szekre kiterjedĆ - fĂĄzisai rĂĄvezethetĆk a teljes Ă©pĂŒletrĂ©szt bemutatĂł felmĂ©rĂ©si dokumentĂĄciĂłra, segĂtve az informĂĄciĂłk rendszerbe foglalĂĄsĂĄt. A gondos kutatĂĄs utĂĄn a mƱemlĂ©ki beavatkozĂĄsok tervezĂ©sĂ©t Ă©s utĂłdokumentĂĄlĂĄsĂĄt is egyezĆ rendszerben lehet rögzĂteni a felmĂ©rĂ©s digitĂĄlis dokumentĂĄciĂłjĂĄnak segĂtsĂ©gĂ©vel. A fentebb felvĂĄzolt ideĂĄlis munkamenet alkalmazĂĄsĂĄt megnehezĂti, hogy a felmĂ©rĂ©s alapfeltĂ©tele az ĂĄllvĂĄny meglĂ©te, amire hosszĂș ideig, de csak szakaszokban van szĂŒksĂ©ge a restaurĂĄlĂĄs megkezdĂ©sĂ©ig. A kutatĂĄs-elemzĂ©s Ă©s a helyszĂni vizsgĂĄlatok egymĂĄst vĂĄltogatĂł – gyakran elĆre nem pontosan tervezhetĆ – folyamata több Ă©pĂtĂ©si idĂ©nyt is igĂ©nybe vesz, ez ĂĄltalĂĄban a mƱemlĂ©ket hasznĂĄlĂł megrendelĆnek megterhelĆen hosszĂș. KĂ©sz helyreĂĄllĂtĂĄsi terv birtokĂĄban mĂĄr szĂĄmos lehetĆsĂ©ge van a beruhĂĄzĂłnak a szĂŒksĂ©ges anyagi forrĂĄsok elĆteremtĂ©sĂ©re, a kutatĂĄs fĂĄzisĂĄban mindez sokkal nehezebb. MĂĄsik oldalrĂłl, az alakhƱ felmĂ©rĂ©shez ugyan ĂĄllvĂĄnyzat szĂŒksĂ©ges, de ezen felĂŒl költsĂ©ge sokkal alacsonyabb, mint a korszerƱ mƱszeres mĂ©rĂ©sekĂ©. Az alakhƱ felmĂ©rĂ©s megkezdĂ©se elĆtt Ăgy komolyan mĂ©rlegelendĆek elĆnyei Ă©s hĂĄtrĂĄnyai. Abban az esetben, ha a restaurĂĄlandĂł objektum felĂŒlete homogĂ©n – pĂ©ldĂĄul azonos mĂłdon vakolt – Ă©s nincs lehetĆsĂ©g a restaurĂĄlĂĄs megkezdĂ©se elĆtt ĂĄllvĂĄnyozĂĄsra, cĂ©lszerƱbb lehet a fotogrammetriai, vagy tĂ©rszkenneres mĂ©rĂ©sek alkalmazĂĄsa. Olyan esetekben azonban, amikor invazĂv beavatkozĂĄsokra kerĂŒl sor – melyek magukban rejtik Ă©rtĂ©kes törtĂ©neti rĂ©tegek megsemmisĂŒlĂ©sĂ©t -, vagy a felĂŒleti jellemzĆket Ă©rtelmezni kell – mert pĂ©ldĂĄul hasonlĂłan porĂłzus kĂ©pe van a vakolt Ă©s a kĆ felĂŒleteknek –, tehĂĄt amikor jelentĆs hozzĂĄadott Ă©rtĂ©ket kĂ©pvisel az alakhƱ felmĂ©rĂ©s; szĂŒksĂ©gszerƱ az Ă©rtelmezĆ megfigyelĂ©st magĂĄban foglalĂł mĂłdszer vĂĄlasztĂĄsa. A gyulafehĂ©rvĂĄri munkĂĄk sorĂĄn egyĂŒttmƱködĆ partnereink – a magyar KulturĂĄlis ĂröksĂ©gvĂ©delmi Hivatal Ă©s a GyulafehĂ©rvĂĄri RĂłmai Katolikus ĂrseksĂ©g - szem elĆtt tartottĂĄk a fenti szempontokat. A dĂ©li torony felsĆ szintjeinek felmĂ©rĂ©sekor a restaurĂĄlĂĄssal pĂĄrhuzamosan dolgoztunk, lehetĆsĂ©g nyĂlt a törtĂ©neti ĂĄllapot rögzĂtĂ©sĂ©re. A torony alsĂł szintjeinĂ©l a felmĂ©rĂ©s mĂĄr csak az esemĂ©nyek utĂĄn futott, az idĆbeli organizĂĄciĂłban sajnos csak a helyreĂĄllĂtĂĄs utĂĄni ĂĄllapotot tudtuk dokumentĂĄlni. A szentĂ©ly esetĂ©ben kĂvĂŒl az invazĂv beavatkozĂĄsok elĆtt, a belsĆben a falkutatĂĄsok utĂĄn, de a helyreĂĄllĂtĂĄs megkezdĂ©se elĆtt vĂ©geztĂŒk a felmĂ©rĂ©st, Ăgy ezt az Ă©pĂŒletrĂ©szt a törtĂ©nelem ĂĄltal rĂĄnk hagyott formĂĄjĂĄban dokumentĂĄlhattuk. A kortĂĄrs beavatkozĂĄsokat megelĆzĆ ĂĄllapot rögzĂtĂ©se az Ă©pĂtĂ©szet- Ă©s mƱvĂ©szettörtĂ©neti kutatĂĄsban, nemzeti törtĂ©nelmĂŒnk megismerĂ©sĂ©ben kĂŒlönlegesen fontos. Gondos dokumentĂĄlĂĄs hiĂĄnyĂĄban, idĆvel a szerkezetek erodĂĄlĂłdĂĄsĂĄval egyre nehezebben tudjuk megkĂŒlönböztetni az eredeti Ă©pĂtĂ©s folyamĂĄn Ă©s a kĂ©sĆbbi beavatkozĂĄsokkal lĂ©trejött jellemzĆeket, felmerĂŒl az Ă©pĂŒlet törtĂ©neti hitelessĂ©gĂ©nek csorbulĂĄsa. A gyulafehĂ©rvĂĄri szĂ©kesegyhĂĄz törtĂ©netĂ©ben Möller IstvĂĄn beavatkozĂĄsai Ă©s ezek pĂ©ldamutatĂł dokumentĂĄlĂĄsa adnak bizonyĂtĂ©kot az alapos elĆdokumentĂĄlĂĄs fontossĂĄgĂĄra, hiszen a kutatĂłk mĂĄig ezekhez a XX. szĂĄzad elejĂ©n kĂ©szĂŒlt rajzokhoz nyĂșlnak, akkor is, ha a szĂ©kesegyhĂĄz közĂ©pkori Ă©pĂtĂ©störtĂ©netĂ©t kĂsĂ©rlik meg feltĂĄrni. [1] MĂĄsodközlĂ©s, az eredeti angol nyelven jelent meg a Periodica Polytechnica Architecture 2010/1 szĂĄmĂĄban. Halmos BalĂĄzs, MarĂłtzy Katalin: The adaptations of the true-to-form survey method In: Periodica Polytechnica Architecture. 2010. XLI. Ă©vf. 1. sz. pp. 9-17. [2] Bauaufnahme. Bestandsuntersuchung und Dokumentation historischer Bauwerke. Arbeitshefte des Sonderforschungsbereiches 315. Erhalten Historisch Bedeutsamer Bauwerke. UniversitĂ€t Karlsruhe, 1987., Bauforschung und Denkmalpflege. Dokumentation der Jahrestagung 1987 in Bamberg. Arbeitsheft Theorie und Lehre der Denkmalpflege E.V. Bamberg, 1989, Grossmann, G. Ulrich: EinfĂŒhrung in die Historische Bauforschung. Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt, 1993., Schuller, Manfred: Building Archeology. Monuments and Sites VII. ICOMOS, 2002., Mader, Gert Thomas: Angewandte Bauforschung. Verlag Das Beispiel. Darmstadt, 2005. [3] A munkĂĄban Dr. KalmĂĄr MiklĂłs, Dr. KrĂ€hling JĂĄnos, DaragĂł LĂĄszlĂł Ă©s SebestĂ©ny Ferenc vett rĂ©szt. [4] Möller IstvĂĄn: ErdĂ©ly nevezetesebb mƱemlĂ©kei. Historia, Budapest, 1929.p. 16. [5] A szĂ©kesegyhĂĄz törtĂ©netĂ©t szĂ©leskörƱen foglalta össze Entz GĂ©za, a kutatĂĄstörtĂ©netet Sarkadi MĂĄrton ismertette rĂ©szletesen. (Entz GĂ©za: A gyulafehĂ©rvĂĄri szĂ©kesegyhĂĄz. Budapest, AkadĂ©miai KiadĂł, 1958., Sarkadi MĂĄrton: Tervek, mƱhelyek, fĂĄzisok – Ă©s kutatĂłk a gyulafehĂ©rvĂĄri szĂ©kesegyhĂĄz Ă©pĂtĂ©störtĂ©netĂ©ben. In: ReneszĂĄnsz lĂĄtvĂĄnytĂĄr – VirtuĂĄlis utazĂĄs a mĂșltba. szerk.: BuzĂĄs Gergely, Orosz Krisztina, VasĂĄros Zsolt. Magyar Nemzeti MĂșzeum, Budapest, 2009. pp. 351-367.) [6] Möller IstvĂĄn beavatkozĂĄsairĂłl rĂ©szletesen: Sarkadi MĂĄrton: Möller IstvĂĄn elvei Ă©s gyakorlata. In: MƱemlĂ©kvĂ©delem. 2010. LIV. Ă©vf. 3. szĂĄm pp. 160-167., Halmos BalĂĄzs, MarĂłtzy Katalin: Möller IstvĂĄn tevĂ©kenysĂ©ge a gyulafehĂ©rvĂĄri szĂ©kesegyhĂĄzon a korabeli Ă©s a mai mƱemlĂ©kvĂ©delem-elmĂ©let tĂŒkrĂ©ben. In: MƱemlĂ©kvĂ©delem. 2010. LIV. Ă©vf. 3. szĂĄm pp. 168-178 [7] Radu Heitel ĂĄsatĂĄsi dokumentĂĄciĂłja a KulturĂĄlis ĂröksĂ©gvĂ©delmi Hivatal TervtĂĄrĂĄban elĂ©rhetĆ. [8] A tĂz Ă©vesre tervezett program tapasztalatai: KĂĄldi Gyula, Sarkadi MĂĄrton: A gyulafehĂ©rvĂĄri szĂ©kesegyhĂĄz Ă©s pĂŒspöki palota helyreĂĄllĂtĂĄsi munkĂĄlatai. In: MƱemlĂ©kvĂ©delem. 2002. XLIV. Ă©vf. 1. szĂĄm pp. 11-23., Sarkadi MĂĄrton: A gyulafehĂ©rvĂĄri szĂ©kesegyhĂĄz Ă©s pĂŒspöki palota helyreĂĄllĂtĂĄsi munkĂĄlatai. In: MƱemlĂ©kvĂ©delmi szemle. 2003. 1. szĂĄm pp. 11-23. [9] Az eredmĂ©nyek egy rĂ©szĂ©nek összefoglalĂĄsa: Marcu Istrate, Daniela: A gyulafehĂ©rvĂĄri rĂłmai katolikus szĂ©kesegyhĂĄz Ă©s pĂŒspöki palota rĂ©gĂ©szeti kutatĂĄsa (2000-2002). Teleki LĂĄszlĂł AlapĂtvĂĄny, Budapest, 2008. [10] KrĂ€hling JĂĄnos, Fekete Csaba, Halmos BalĂĄzs: A fertĆdi MarionettszĂnhĂĄz Ășj Ă©rtelmezĂ©se – az Ă©pĂŒletkutatĂĄs („Bauforschung”) Ă©s alakhƱ felmĂ©rĂ©s mint kutatĂĄsi mĂłdszer alkalmazĂĄsĂĄval. In: ĂpĂtĂ©s- ĂpĂtĂ©szettudomĂĄny. 34. Ă©vf. 1-2. sz. pp. 5-55. |