Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/config.inc.php on line 40 Warning: fopen(_site/etc/xmlmenu.ser): failed to open stream: Engedély megtagadva in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 51 Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 52 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 53 ARCHITECTURA HUNGARIAE NEGYEDÉVENKÉNT MEGJELENƐ ÉPÍTÉSZETI FOLYÓIRAT
FELELƐS SZERKESZTƐ:
Dr. KALMÁR MIKLÓS

TUDOMÁNYOS SZERKESZTƐ:
Dr. SIMON MARIANN

KÉP- ÉS SZÖVEGSZERKESZTƐ:
Dr. RABB PÉTER

Az alakhƱ felmérés módszerének adaptåciói[1]

Írta: Halmos Balázs, Marótzy Katalin

Jelen tanulmĂĄnyunk az alakhƱ Ă©pĂ­tĂ©szeti felmĂ©rĂ©s, mint mƱemlĂ©k-kutatĂĄsi mĂłdszer alkalmazĂĄsĂĄnak lehetƑsĂ©geit mutatja be a Budapesti MƱszaki Ă©s GazdasĂĄgtudomĂĄnyi Egyetem ÉpĂ­tĂ©szettörtĂ©neti Ă©s MƱemlĂ©ki TanszĂ©knek a gyulafehĂ©rvĂĄri Szent MihĂĄly szĂ©kesegyhĂĄzon a közelmĂșltban folytatott munkĂĄi tapasztalatai alapjĂĄn.

MeggyƑzƑdĂ©sĂŒnk, hogy a törtĂ©neti Ă©pĂŒletek kutatĂĄsa nem lehet a rĂ©gĂ©sz, mƱvĂ©szettörtĂ©nĂ©sz Ă©s Ă©pĂ­tĂ©sz szakmĂĄk rivalizĂĄlĂĄsĂĄnak szĂ­ntere, Ă©s a mĂłdszerek körĂŒl folyĂł diskurzusnak is felĂŒl kell emelkednie az egyes mƱhelyekben alkalmazott eljĂĄrĂĄsok kizĂĄrĂłlagossĂĄgĂĄnak ĂłhajtĂĄsĂĄn. TanulmĂĄnyunkkal egyrĂ©szt az a cĂ©lunk, hogy kutatĂł mƱhelyĂŒnkben vĂ©gzett munkĂĄnkat bemutassuk. Nem titkolt szĂĄndĂ©kunk, hogy felkeltsĂŒk az Ă©rdeklƑdĂ©st a mĂłdszer szĂ©lesebb körƱ alkalmazĂĄsa irĂĄnt, Ă©s arra is inspirĂĄljuk a tĂ©mĂĄval foglalkozĂł szakembereket, hogy az eljĂĄrĂĄs tovĂĄbbfejlesztĂ©sĂ©n, tökĂ©letesĂ­tĂ©sĂ©n, illetve mĂĄs helyszĂ­nekre, feladatokra valĂł adaptĂĄlĂĄsĂĄn munkĂĄlkodjanak. Nem utolsĂł sorban, pedig szeretnĂ©nk eloszlatni az „alakhƱ Ă©pĂ­tĂ©szeti felmĂ©rĂ©s” Ă©s a „Bauforschung” fogalmĂĄval Ă©s alkalmazĂĄsĂĄval kapcsolatos tĂ©veszmĂ©ket, melyek Ășjra Ă©s Ășjra felbukkannak a közelmĂșlt hazai szakirodalmĂĄban. SzĂŒksĂ©ges ezĂ©rt mindenekelƑtt e kĂ©t gyakran egymĂĄs mellett feltƱnƑ, sƑt nĂ©ha összeolvadĂł fogalom definiĂĄlĂĄsa – nem azĂ©rt, hogy a terminus technikusok körĂŒl vitĂĄt generĂĄljunk, csupĂĄn azĂ©rt, hogy egyĂ©rtelmƱvĂ© tegyĂŒk, pontosan mire gondolunk, amikor alĂĄbb ezeket a kifejezĂ©seket hasznĂĄljuk.

A „Bauforschung”[2] szĂłn egy komplex Ă©pĂŒletkutatĂĄsi folyamatot Ă©rtĂŒnk, melynek rĂ©sze a levĂ©ltĂĄri kutatĂĄs, a szakirodalom kritikai elemzĂ©se Ă©s a stĂ­luskritikai megfontolĂĄsok Ă©ppĂșgy, mint restaurĂĄtori Ă©s rĂ©gĂ©szeti jellegƱ feltĂĄrĂĄsok, Ă©s melyben az Ă©pĂ­tĂ©sz, mƱvĂ©szettörtĂ©nĂ©sz Ă©s rĂ©gĂ©sz szakma egyarĂĄnt megtalĂĄlja a maga feladatkörĂ©t. AlapvetƑ fontossĂĄgĂș azonban, hogy az elsƑdleges forrĂĄs mindig maga az Ă©pĂŒlet, az Ă©pĂŒleten fellelhetƑ valamennyi jelensĂ©g Ă©s tulajdonsĂĄg – hiszen a kutatĂĄs cĂ©lja is vĂ©gsƑ soron az Ă©pĂŒlet meglĂ©vƑ ĂĄllapotĂĄban tapasztalhatĂł jelensĂ©gek magyarĂĄzata. Ennek lehetƑ legtökĂ©letesebb ismeretĂ©ben dolgozhatĂł ki ugyanis az Ă©pĂ­tĂ©szeti koncepciĂł, amely az Ă©pĂŒlet fenntartĂĄsĂĄra, felĂșjĂ­tĂĄsĂĄra, vagy ĂĄtĂ©pĂ­tĂ©sĂ©re irĂĄnyul – ez a mƱemlĂ©kvĂ©delem legvĂ©gsƑ feladata. Bauforschung-fogalmunk mĂĄsik sarokköve a roncsolĂĄsos beavatkozĂĄsoknak a szĂŒksĂ©ges minimumra valĂł mĂ©rsĂ©klĂ©se. Az invazĂ­v feltĂĄrĂĄsoktĂłl eltekinteni mindazonĂĄltal nem kell, Ă©s nem is lehet. Fontos azonban, hogy ezek a megfelelƑ elƑkĂ©szĂ­tĂ©s utĂĄn csakis cĂ©lzottan, a szĂŒksĂ©ges helyen Ă©s mĂ©rtĂ©kben törtĂ©njenek.

A Bauforschung tehĂĄt – bĂĄr eltĂ©rƑ sorrendben, Ă©s hangsĂșllyal – alapvetƑen hasonlĂł mĂłdszereket alkalmaz, mint mĂĄs Ă©pĂŒletkutatĂĄsi irĂĄnyzatok. HatĂĄrozottan megkĂŒlönbözteti azonban azoktĂłl az Ă©pĂŒlet-felmĂ©rĂ©s szerepe Ă©s mĂłdszere. Minthogy a kutatĂĄs elsƑdleges forrĂĄsa maga az Ă©pĂŒlet, a kutatĂĄs elsƑ lĂ©pĂ©sekĂ©nt – minden elmĂ©leti megfontolĂĄs vagy gyakorlati beavatkozĂĄs elƑtt – a meglĂ©vƑ ĂĄllapot lehetƑ legpontosabb dokumentĂĄlĂĄsĂĄra van szĂŒksĂ©g. A Bauforschung szĂĄmĂĄra leginkĂĄbb megfelelƑ felmĂ©rĂ©si mĂłdszert nevezzĂŒk alakhƱ Ă©pĂ­tĂ©szeti felmĂ©rĂ©snek. Ennek az – alapvetƑen a rĂ©gĂ©szeti feltĂĄrĂĄsok rajzi dokumentĂĄlĂł mĂłdszerĂ©bƑl eredeztethetƑ – metĂłdusnak a lĂ©nyege, hogy az objektumtĂłl fĂŒggetlen, abszolĂșt geometriai hĂĄlĂłhoz – koordinĂĄta-rendszerhez – viszonyĂ­tva rögzĂ­ti az Ă©pĂŒlet mĂ©rt adatait, mentes ez ĂĄltal minden geometriai szabĂĄlyszerƱsĂ©g – merƑlegessĂ©g, pĂĄrhuzamossĂĄg, derĂ©kszög, azonosnak tƱnƑ elemek közti mĂ©retegyezĂ©s – feltĂ©telezĂ©sĂ©tƑl. Az ĂĄltalunk alakhƱ felmĂ©rĂ©snek nevezett mĂłdszernek azonban mĂ©g kĂ©t fontos ismĂ©rve van. Az egyik az, hogy a felmĂ©rĂ©si rajz lĂ©nyegĂ©ben a helyszĂ­nen kĂ©szĂŒl, Ă­gy a rajzolĂĄs közben rajzban Ă©s szöveges megjegyzĂ©sek formĂĄjĂĄban minden jelensĂ©g közvetlen megfigyelĂ©s alapjĂĄn rögzĂ­thetƑ. A mĂĄsik, hogy a felmĂ©rĂ©si rajzot ebben az esetben maga a kutatĂł, vagy legalĂĄbbis a kutatĂł helyszĂ­ni felĂŒgyelete alatt dolgozĂł, Ă©pĂ­tĂ©szetileg is kĂ©pzett rajzolĂł kĂ©szĂ­ti. Így az alakhƱ Ă©pĂ­tĂ©szeti felmĂ©rĂ©s nem egyszerƱen dokumentĂĄlĂĄsi eljĂĄrĂĄs, hanem a Bauforschungnak egyik legfontosabb kutatĂłi mĂłdszere.

Ezt a megĂĄllapĂ­tĂĄst, a felmĂ©rĂ©s fontossĂĄgĂĄt egyĂ©birĂĄnt elismerƑ szakemberek egy rĂ©sze is vonakodik elfogadni. MeggyƑzƑdĂ©sĂŒnket egy Ă©pĂ­tĂ©szek szĂĄmĂĄra mĂĄs terĂŒleten – elsƑsorban az urbanisztikĂĄban – hasznĂĄlatos mĂłdszer analĂłgiĂĄjĂĄval igyekszĂŒnk szemlĂ©ltetni. A tĂ©rinformatika terĂŒletĂ©n szĂ©les körben alkalmazzĂĄk az Ășn. GIS-t (Geographical Information System). A mĂłdszer lĂ©nyege, hogy a tĂ©rbeli Ă©s leĂ­rĂł informĂĄciĂłkat egy rendszerbe integrĂĄlja – vagyis minden, a kutatĂł szĂĄmĂĄra fontos adatot összekapcsol egy kĂ©pi ĂĄbrĂĄzolĂĄson (a GIS esetĂ©ben tĂ©rkĂ©pen) azzal a hellyel, amelyre az adat vonatkozik. Ez egyrĂ©szt az adatok rendszerezĂ©sĂ©re ad alkalmat, mĂĄsrĂ©szt lehetƑvĂ© teszi a jelensĂ©gek tĂ©ri összefĂŒggĂ©seinek ĂĄttekintĂ©sĂ©t Ă©s felismerĂ©sĂ©t. Ugyanezen az elven mƱködik az az Ă©pĂŒlet-felmĂ©rĂ©si metĂłdus is, mely az összes mƱszaki vagy Ă©pĂ­tĂ©szettörtĂ©neti szempontbĂłl relevĂĄns jelensĂ©get magĂĄn a felmĂ©rĂ©si rajzon rögzĂ­t, grafikusan Ă©s szöveges megjegyzĂ©s formĂĄjĂĄban is. A GIS esetĂ©ben az adatok összekapcsolĂĄsa ĂĄltalĂĄban utĂłlag törtĂ©nik, jelentƑs szĂĄmĂ­tĂĄstechnikai apparĂĄtus segĂ­tsĂ©gĂ©vel. Ez termĂ©szetesen a hagyomĂĄnyos mƱemlĂ©kkutatĂĄs esetĂ©ben is lehetsĂ©ges volna, amennyiben a kutatĂł ĂĄltal kĂ©szĂ­tett leĂ­rĂĄs adatait a felmĂ©rĂ©si rajzon is gyorsan Ă©s egyĂ©rtelmƱen azonosĂ­thatĂłvĂĄ tennĂ©k – a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy sokszor Ă©ppen ez az idƑigĂ©nyes utĂłmunka marad el, pedig ez tehetnĂ© a kutatĂĄs eredmĂ©nyĂ©t a kĂ©sƑbbiekben mĂĄs felhasznĂĄlĂłk szĂĄmĂĄra is könnyen kezelhetƑvĂ©. Ezzel szemben ĂĄltalĂĄban az a helyzet, hogy a korĂĄbbi kutatĂĄsok sorĂĄn elkĂ©szĂŒlt dokumentĂĄciĂłk elemzĂ©se hasonlĂł idƑrĂĄfordĂ­tĂĄst igĂ©nyel, mintha a jelensĂ©geket magĂĄn az Ă©pĂŒleten kellene megfigyelnĂŒnk. Ez annak az Ăłhatatlan – Ă©s termĂ©szetesen nem rosszindulatbĂłl eredƑ – szemlĂ©letnek köszönhetƑ, hogy a kutatĂł ĂĄltalĂĄban a kĂ©sz kutatĂĄsi jelentĂ©st, a tudomĂĄnyos eredmĂ©nyek összefoglalĂĄsĂĄt tekinti munkĂĄja cĂ©ljĂĄnak, Ă©s ennek megfelelƑen kezeli azokat az adatokat, melyekkel munkĂĄja sorĂĄn dolgozik. MĂĄs szĂłval: a legtöbb Ă©pĂŒletkutatĂĄsi dokumentĂĄciĂłban azoknak a jelensĂ©geknek az illusztratĂ­v (akĂĄr rajzi, aki fĂ©nykĂ©pes) bemutatĂĄsĂĄval talĂĄlkozunk, melyek a kutatĂł vĂ©gkövetkeztetĂ©seit tĂĄmasztjĂĄk alĂĄ. Az a felbecsĂŒlhetetlen Ă©rtĂ©kƱ adathalmaz, amelyen a kutatĂł vĂ©gigrĂĄgta magĂĄt, jegyzetfĂŒzetek lapjain, fiĂłkok mĂ©lyĂ©n lapulĂł CD-lemezeken, diktafon-felvĂ©teleken, vagy – mĂ©g kevĂ©sbĂ© szerencsĂ©s esetben – csak a kutatĂł emlĂ©kezetĂ©ben maradnak meg. NyilvĂĄnosan kutathatĂł helyre pedig csak Ă©vtizedekkel kĂ©sƑbb, hagyatĂ©kkĂ©nt kerĂŒlhetnek.

VĂ©lemĂ©nyĂŒnk szerint az eredmĂ©nyek összegzĂ©se csak egy rĂ©sze a kutatĂł feladatĂĄnak. MunkĂĄjĂĄt valĂłban hasznossĂĄ – Ă©s hitelessĂ© – akkor teheti, ha nem csak sajĂĄt következtetĂ©seit, hanem az azok alapjĂĄul szolgĂĄlĂł objektĂ­v adatokat is teljes körƱen dokumentĂĄlja Ă©s közzĂ©teszi – mindazt, amit lĂĄtott Ă©s tapasztalt, mĂ©g mielƑtt következtetĂ©seket vont volna le belƑle. Így egyszersmind sajĂĄt következtetĂ©seinek kritikĂĄjĂĄra is alapot biztosĂ­t. Ez a fajta dokumentĂĄlĂĄs kĂŒlönösen fontos azokban az esetekben, amikor a kutatĂł az Ă©pĂŒlet fizikai megsemmisĂŒlĂ©se, vagy hozzĂĄfĂ©rhetetlennĂ© vĂĄlĂĄsa elƑtt vĂ©gzi munkĂĄjĂĄt. A törtĂ©neti Ă©pĂŒletkutatĂĄs pedig az esetek tĂșlnyomĂł rĂ©szĂ©ben ilyen – akĂĄr helyreĂĄllĂ­tĂĄs, vagy ĂĄtĂ©pĂ­tĂ©s, akĂĄr feltĂĄrt rĂ©szletek visszatemetĂ©se-visszavakolĂĄsa, akĂĄr az Ă©pĂŒlet bontĂĄsa, vagy elkerĂŒlhetetlen pusztulĂĄsa miatt. A felmĂ©rĂ©s esetĂŒnkben nem a kutatĂĄst illusztrĂĄlja, hanem a kutatĂĄs elƑtti ĂĄllapotot is rögzĂ­ti, mĂ©ghozzĂĄ oly mĂłdon, hogy az a kĂ©sƑbbi kutatĂĄs szĂĄmĂĄra is forrĂĄsĂ©rtĂ©kƱ lehet. Az alakhƱ Ă©pĂ­tĂ©szeti felmĂ©rĂ©s a fent vĂĄzolt cĂ©lok elĂ©rĂ©sĂ©nek legkĂ©zenfekvƑbb eszköze.

A Bauforschung Ă©s a korszerƱ Ă©pĂŒlet-felmĂ©rĂ©si technikĂĄk

A legfontosabb megjegyzĂ©s, amit Ă©pĂŒletkutatĂł mĂłdszerĂŒnk, Ă©s mĂĄs, korszerƱ felmĂ©rĂ©si technikĂĄk összehasonlĂ­tĂĄsa kapcsĂĄn meg kell tennĂŒnk, hogy az alakhƱ felmĂ©rĂ©s nem technikai ĂșjĂ­tĂĄs. Mint alĂĄbb ismertetett munkĂĄink leĂ­rĂĄsĂĄbĂłl is kitƱnik, a mĂłdszert a legkorszerƱbb mƱszaki berendezĂ©sek szĂ©leskörƱ hasznĂĄlatĂĄval Ă©ppĂșgy lehet alkalmazni, mint azok teljes nĂ©lkĂŒlözĂ©sĂ©vel – Ă©s a kĂŒlönbsĂ©g nem a vĂ©geredmĂ©ny pontossĂĄgĂĄban, vagy a tudomĂĄny szĂĄmĂĄra felhasznĂĄlhatĂł tartalmĂĄban lesz. A korszerƱ mƱszerek alkalmazĂĄsa itt csak az idƑ, a költsĂ©g, Ă©s a szĂŒksĂ©ges munkaerƑ mennyisĂ©ge szempontjĂĄbĂłl jelent eltĂ©rĂ©st.

NĂ©hĂĄny modern Ă©pĂŒlet-felmĂ©rĂ©si eljĂĄrĂĄs az alakhƱ felmĂ©rĂ©shez hasonlĂłan lĂĄtvĂĄnyos, pontos Ă©s rĂ©szletes dokumentĂĄciĂłt eredmĂ©nyez. A fotogrammetria azzal az Ă­gĂ©rettel kecsegtet, hogy a szemĂŒnk szĂĄmĂĄra lĂĄthatĂł kĂ©ppel azonos mĂłdon jelenĂ­ti meg az objektumot, rĂĄadĂĄsul tökĂ©letesen pontos, lĂ©ptĂ©kezhetƑ ortogonĂĄlis ĂĄbrĂĄzolĂĄsban, mĂ©rhetƑ adatokat szolgĂĄltatva. Ez azonban csak tökĂ©letesen sĂ­k felĂŒlet esetĂ©n igaz – minden sĂ­kvĂĄltĂĄs, kiugrĂł rĂ©szlet, felĂŒleti egyenetlensĂ©g mĂĄr jelentƑsen megnöveli a szĂŒksĂ©ges felvĂ©telek szĂĄmĂĄt, Ă©s az adatfeldolgozĂĄsra fordĂ­tandĂł idƑt. LĂĄtszĂłlag gyors eljĂĄrĂĄsrĂłl van szĂł, a gyakorlatban azonban nagyon idƑigĂ©nyes is lehet. Egy felĂĄllvĂĄnyozott, vagy növĂ©nyzettel benƑtt Ă©pĂŒletrĂ©sz esetĂ©ben pedig gyakorlatilag nem alkalmazhatĂł. RĂĄadĂĄsul a fĂ©nykĂ©pen gyakran nagyon nehĂ©z megkĂŒlönböztetni az egyes anyagokat – akĂĄr azonos szĂ­nƱ kƑfelĂŒletet a habarcstĂłl – de ĂĄrnyĂ©kok, szennyezƑdĂ©sek is zavarĂłak, megtĂ©vesztƑek lehetnek. UgyanĂșgy szĂŒksĂ©g van tehĂĄt a felĂŒlet alapos helyszĂ­ni vizsgĂĄlatĂĄra ahhoz, hogy pontos rajzot kapjunk.

A lĂ©zeres tĂ©rszkennerek minden mĂ©rt objektum tĂ©rbeli helyzetĂ©rƑl pontos informĂĄciĂłt szolgĂĄltatnak, Ă©s rendkĂ­vĂŒl gyors helyszĂ­ni mĂ©rĂ©sre adnak lehetƑsĂ©get. Az eredmĂ©ny azonban egy olyan pontfelhƑ, amelyben minden pontot utĂłlag, a feldolgozĂĄs sorĂĄn kell Ă©rtelmezni, hogy vonalak, Ă©lek, sĂ­kok definiĂĄlhatĂłak legyenek. A logika tehĂĄt fordĂ­tott, mint a hagyomĂĄnyos felmĂ©rĂ©seknĂ©l, ahol elƑbb azonosĂ­tunk egy objektumot, majd felvesszĂŒk a hozzĂĄ kapcsolĂłdĂł mĂ©reteket. HiĂĄba pontos tehĂĄt a mĂłdszer, a mĂ©rĂ©s önmagĂĄban semmilyen informĂĄciĂłt nem ad azon tĂșl, hogy a lĂ©zersugĂĄr az adott helyen akadĂĄlyba ĂŒtközött, Ă­gy az adatok megfelelƑ kiĂ©rtĂ©kelĂ©se Ășjabb helyszĂ­ni megfigyelĂ©seket igĂ©nyel.

SzĂł sincs arrĂłl termĂ©szetesen, hogy ezek az eszközök ne lennĂ©nek rendkĂ­vĂŒl hasznosak a mƱemlĂ©ki Ă©pĂŒletek felmĂ©rĂ©sĂ©ben. Egyes rĂ©szfeladatok elvĂ©gzĂ©sĂ©re kitƱnƑen integrĂĄlhatĂłak az alakhƱ felmĂ©rĂ©s mĂłdszerĂ©be – amennyiben az anyagi Ă©s tĂĄrgyi lehetƑsĂ©gek adottak. A fotogrammetria pĂ©ldĂĄul nagyszerƱen alkalmazhatĂł falkĂ©p-maradvĂĄnyok beillesztĂ©sĂ©re egy homlokzati rajzba, a tĂ©rszkenner pedig felbecsĂŒlhetetlen segĂ­tsĂ©g Ă©pĂŒletek tĂ©rbeli viszonyĂĄnak meghatĂĄrozĂĄsĂĄra, nehezen megközelĂ­thetƑ magas pontok – pĂ©ldĂĄul egy toronysisak – felmĂ©rĂ©sĂ©re, vagy összetett formĂĄk – akĂĄr egy szabĂĄlytalan pince, akĂĄr egy hĂĄlĂłboltozat – geometriĂĄjĂĄnak feltĂ©rkĂ©pezĂ©sĂ©re. Nem szabad azonban ezeket a technikai eszközök adta lehetƑsĂ©geket tĂșlmisztifikĂĄlni, Ă©s tĂ©vedĂ©s azt gondolni, hogy kivĂĄlthatjĂĄk az Ă©rtelmezve rajzolĂĄs folyamatĂĄt – erre ugyanis csak a jĂłl kĂ©pzett szakember kĂ©pes.

VĂ©lemĂ©nyĂŒnk szerint az Ă©pĂ­tĂ©szettörtĂ©neti kutatĂĄs – kutatĂłi Ă©s tervezƑi szempontbĂłl – ideĂĄlis munkamenete a következƑ. ElsƑ lĂ©pĂ©sben alakhƱ Ă©pĂ­tĂ©szeti felmĂ©rĂ©s kĂ©szĂŒl az Ă©pĂŒlet meglĂ©vƑ ĂĄllapotĂĄrĂłl, mindenfajta beavatkozĂĄs nĂ©lkĂŒl, leszĂĄmĂ­tva a rĂ©szletek mĂ©rĂ©sĂ©t akadĂĄlyozĂł szennyezƑdĂ©s letisztĂ­tĂĄsĂĄt. Ez azt jelenti, hogy pĂ©ldĂĄul egy lĂĄbazati profil zugaiban vastagon megĂŒlt port eltĂĄvolĂ­tjuk, de a tagozatra az idƑk sorĂĄn több rĂ©tegben felhordott meszelĂ©st, vakolatot mĂĄr nem. E felmĂ©rĂ©s eredmĂ©nyĂ©t aztĂĄn alapos elemzĂ©snek vetjĂŒk alĂĄ. A felmĂ©rĂ©ssel pĂĄrhuzamosan összegyƱjtjĂŒk a levĂ©ltĂĄri, tervtĂĄri, szakirodalmi adatokat, ide Ă©rtve az archĂ­v fĂ©nykĂ©peket, ĂĄbrĂĄzolĂĄsokat is. Ez a munkĂĄnak az a szakasza, amikor a kutatĂł objektĂ­v adatokat gyƱjt, Ă©s nagyon fontosnak tartjuk ennek a fĂĄzisnak az alapos dokumentĂĄlĂĄsĂĄt minden kĂ©sƑbbi beavatkozĂĄs elƑtt. A mĂĄsodik fĂĄzis ezeknek az eredmĂ©nyeknek a kiĂ©rtĂ©kelĂ©se, elemzĂ©se. A felmĂ©rĂ©si rajzon itt elsƑsorban a geometriai, szerkezeti anomĂĄliĂĄkra kell kĂŒlönös gondot fordĂ­tani, illetve a helyszĂ­nen tapasztalt jelensĂ©geket összevetni az Ă­rott, illetve kĂ©pi forrĂĄsok adataival. Ezt követƑen, a kutatĂĄs harmadik fĂĄzisĂĄban kerĂŒlhet sor a restaurĂĄtori, rĂ©gĂ©szeti feltĂĄrĂĄsokra, köztĂŒk a falkutatĂĄs eszközĂ©nek bevetĂ©sĂ©re – itt azonban mĂĄr lehetƑsĂ©g van adott kĂ©rdĂ©sek megvĂĄlaszolĂĄsĂĄra fĂłkuszĂĄlĂł beavatkozĂĄsokra. A feltĂĄrĂĄsok eredmĂ©nyĂ©t ezutĂĄn mindenkĂ©ppen szĂŒksĂ©ges az eredeti felmĂ©rĂ©ssel azonos mĂłdon Ă©s lĂ©ptĂ©kben dokumentĂĄlni – termĂ©szetesen itt mĂĄr nem ĂșjbĂłli teljes felmĂ©rĂ©srƑl van szĂł, csupĂĄn a feltĂĄrt rĂ©szleteket kell egy Ășj layeren felvenni. Az alakhƱ felmĂ©rĂ©s szĂĄmĂĄra a korĂĄbbi fĂĄzisban kitƱzött tengelyrendszer lehetƑsĂ©get biztosĂ­t ezek pontos pozicionĂĄlĂĄsĂĄra. Ez a folyamat valĂłszĂ­nƱleg több lĂ©pcsƑben valĂłsulhat meg, hiszen a feltĂĄrt rĂ©szletek összerajzolĂĄsa olyan összefĂŒggĂ©sekre vilĂĄgĂ­that rĂĄ, melyek Ășj kĂ©rdĂ©seket vethetnek fel, Ă©s tovĂĄbbi feltĂĄrĂĄsokat vonhatnak maguk utĂĄn. Ennek eredmĂ©nyekĂ©ppen összeĂĄll az Ă©pĂŒlet törtĂ©nete, periodizĂĄciĂłja Ă©s Ășgynevezett Ă©rtĂ©kkatasztere. UtĂłbbi felĂĄllĂ­tĂĄsĂĄban – felĂșjĂ­tĂĄs vagy ĂĄtĂ©pĂ­tĂ©s esetĂ©n – nem megkerĂŒlhetƑ a tervezƑ Ă©pĂ­tĂ©sz bevonĂĄsa sem, hiszen a legtöbb mƱemlĂ©k elsƑsorban Ă©lƑ Ă©pĂŒlet, Ă©rtĂ©kĂ©t nem csak rĂ©gisĂ©gĂ©rtĂ©ke Ă©s törtĂ©neti Ă©rtĂ©ke, de hasznĂĄlati Ă©rtĂ©ke is befolyĂĄsolja. Nagyon fontos hozzĂĄtenni, hogy a kutatĂł feladata itt mĂ©g nem Ă©r vĂ©get. A restaurĂĄlĂĄs vagy ĂĄtĂ©pĂ­tĂ©s sorĂĄn ugyanis Ăłhatatlanul aktuĂĄlissĂĄ vĂĄlnak olyan – a korĂĄbbi eredmĂ©nyekre alapozottan engedĂ©lyezett – bontĂĄsok, melyek sorĂĄn belelĂĄtva a szerkezetbe tovĂĄbbi, az Ă©pĂ­tĂ©szettörtĂ©net szĂĄmĂĄra hasznos informĂĄciĂłk nyerhetƑk, s ezek dokumentĂĄlĂĄsa hasonlĂł alapossĂĄggal kĂ©szĂ­tendƑ el.

A fent vĂĄzolt folyamat termĂ©szetesen idƑ Ă©s költsĂ©gigĂ©nyes. Annak, hogy minden egyes mƱemlĂ©k – vagy akĂĄr jelentƑs törtĂ©neti Ă©rtĂ©kkel bĂ­rĂł Ă©pĂŒlet – esetĂ©ben megvalĂłsĂ­thatĂł, csekĂ©ly a realitĂĄsa. EzĂ©rt nem egy merev kĂĄnonnak, hanem egy olyan elvi alapvetĂ©snek kell tekinteni, amelynek szellemĂ©hez az adott feladat körĂŒlmĂ©nyeivel összhangba hozott adaptĂĄciĂłval kell ragaszkodni.

Az Ă©pĂ­tett öröksĂ©g kutatĂĄsa Ă©s felmĂ©rĂ©se kapcsĂĄn mind a cĂ©lt, mind pedig a lehetƑsĂ©geket tekintve rendkĂ­vĂŒl sokfĂ©le feladattal talĂĄlkozunk: a bontĂĄs vagy pusztulĂĄs elƑtt ĂĄllĂł omladozĂł paraszthĂĄz Ă©rtĂ©kmentƑ-dokumentĂĄlĂł felmĂ©rĂ©sĂ©tƑl az egy nemzet identitĂĄsĂĄt meghatĂĄrozĂł törtĂ©neti Ă©rtĂ©kek nagyszabĂĄsĂș helyreĂĄllĂ­tĂł munkĂĄinak elƑkĂ©szĂ­tĂ©sĂ©ig. Így a felmĂ©rĂ©s, a kutatĂĄs mĂłdszerei sem lehetnek egyformĂĄk – minden helyzetben alkalmazhatĂł eljĂĄrĂĄs kidolgozĂĄsa mellett Ă©rvelni eredendƑen hibĂĄs megközelĂ­tĂ©s.

A BME ÉpĂ­tĂ©szettörtĂ©neti Ă©s MƱemlĂ©ki TanszĂ©k elsƑ Bauforschung jellegƱ munkĂĄja az egykori honvĂ©d fƑparancsnoksĂĄg Ă©pĂŒletĂ©nek felmĂ©rĂ©se volt 1999-ben.[3] Az ezt követƑ Ă©vekben kevĂ©s lehetƑsĂ©g nyĂ­lt a mĂłdszer alkalmazĂĄsĂĄra, ezek is rĂ©szben olyan referenciamunkĂĄk voltak, melyeket kifejezetten a TanszĂ©k, vagy egyes kutatĂłi kezdemĂ©nyeztek, Ă©s sajĂĄt forrĂĄsbĂłl, illetve az OTKA tĂĄmogatĂĄsĂĄval finanszĂ­roztak. Ide tartozik Dr. KrĂ€hling JĂĄnosnak a magyarorszĂĄgi evangĂ©likus templomok felmĂ©rĂ©sĂ©t cĂ©lzĂł programjĂĄnak keretĂ©ben Dabrony, MaglĂłd Ă©s Pilis templomĂĄnak felmĂ©rĂ©se, illetve Halmos BalĂĄzs kutatĂĄsa a gyulafehĂ©rvĂĄri LĂĄzĂłi kĂĄpolnĂĄban. Komolyabb kĂŒlsƑ megbĂ­zĂĄsra 2003-ig kellett vĂĄrni, amikor a MƱemlĂ©kek Állami GondnoksĂĄga tanszĂ©kĂŒnket bĂ­zta meg a FertƑdi EsterhĂĄzy-kastĂ©ly egykori bĂĄbszĂ­nhĂĄz Ă©s narancshĂĄz Ă©pĂŒletĂ©nek kutatĂĄsĂĄval, Ă©s a feladat kimondottan a Bauforschung kiprĂłbĂĄlĂĄsa volt. A feladat egyben arra is lehetƑsĂ©get nyĂșjtott, hogy az Ă©pĂŒletkutatĂĄsban az Ă©pĂ­tĂ©sz Ă©s rĂ©gĂ©sz szakma kivĂĄlĂł egyĂŒttmƱködĂ©sĂ©t valĂłsĂ­tsuk meg partnereinknek, a KulturĂĄlis ÖröksĂ©gvĂ©delmi SzakszolgĂĄlat rĂ©gĂ©szeinek, KoppĂĄny AndrĂĄsnak Ă©s ThĂșry LĂĄszlĂłnak köszönhetƑen.

A következƑ nagy vĂĄllalkozĂĄsba 2008-ban fogott a TanszĂ©k, amikor – a LĂĄzĂłi-kĂĄpolna korĂĄbbi felmĂ©rĂ©sĂ©nek Ă©s kutatĂĄsĂĄnak kedvezƑ tapasztalatai nyomĂĄn – a gyulafehĂ©rvĂĄri Szent MihĂĄly-szĂ©kesegyhĂĄz felmĂ©rĂ©sĂ©nek több Ă©ves feladatĂĄhoz lĂĄttunk.

A BME ÉpĂ­tĂ©szettörtĂ©neti Ă©s MƱemlĂ©ki TanszĂ©k ĂĄltal vĂ©gzett felmĂ©rĂ©sek GyulafehĂ©rvĂĄron – 2008-2010

A gyulafehĂ©rvĂĄri Szent MihĂĄly szĂ©kesegyhĂĄz, ami - mint Möller IstvĂĄn fogalmazott - „mint törtĂ©nelmi Ă©s mƱvĂ©szeti emlĂ©k egyhĂĄzaink között elsƑ helyen ĂĄll”,[4] viszontagsĂĄgos törtĂ©nelme folyamĂĄn[5] többször szorult felĂșjĂ­tĂĄsra. TudomĂĄnyos igĂ©nyƱ mƱemlĂ©k-restaurĂĄlĂĄsrĂłl a XIX. szĂĄzad vĂ©gĂ©tƑl beszĂ©lhetĂŒnk. A munkĂĄt Steindl Imre mƱegyetemi professzor ĂĄltal vezetett felmĂ©rĂ©s alapozta meg, majd a Möller IstvĂĄn irĂĄnyĂ­tĂĄsĂĄval folytatott helyreĂĄllĂ­tĂĄs a mai kutatĂĄsok Ă©s helyreĂĄllĂ­tĂĄsok irĂĄnyĂĄt is meghatĂĄrozza.[6] Möller helyreĂĄllĂ­tĂĄsĂĄt az I. vilĂĄghĂĄborĂș kitörĂ©se szakĂ­totta meg, a kĂ©t hĂĄborĂș között Fridli SĂĄndor – tovĂĄbbra is Möller elvi ĂștmutatĂĄsa alapjĂĄn – csak kisebb javĂ­tĂĄsokat tudott elvĂ©gezni. A II. vilĂĄghĂĄborĂș utĂĄn a munka sokĂĄig szĂŒnetelt, majd 1967-73 között BĂĄgyuj Lajos irĂĄnyĂ­tĂĄsĂĄval folytatĂłdott, ezzel pĂĄrhuzamosan Radu Heitel 1967-78 között vĂ©gzett kiterjedt ĂĄsatĂĄsokat a szĂ©kesegyhĂĄzban Ă©s környĂ©kĂ©n. Az 1990-es Ă©vekben Hermann Fabini folytatta a helyreĂĄllĂ­tĂĄst. Ezeket a felĂșjĂ­tĂĄsokat nem kĂ­sĂ©rte szĂ©leskörƱ dokumentĂĄlĂĄsi Ă©s kutatĂĄsi tevĂ©kenysĂ©g,[7] Ă©s csak egyes rĂ©szfeladatok megoldĂĄsĂĄra, sĂŒrgƑs javĂ­tĂĄsokra koncentrĂĄlĂł beavatkozĂĄsok voltak.

A hosszĂș ideje szĂŒksĂ©ges, ĂĄtfogĂł koncepciĂł alapjĂĄn vĂ©gzett teljes körƱ felĂșjĂ­tĂĄsra csak a XX. szĂĄzad legvĂ©gĂ©n nyĂ­lott Ășjra lehetƑsĂ©g. Ekkor a budapesti OrszĂĄgos MƱemlĂ©kvĂ©delmi Hivatal dolgozott ki tĂ­zĂ©ves – a pĂŒspöksĂ©g fennĂĄllĂĄsĂĄnak millenniumĂĄra idƑzĂ­tett – tervet a szĂ©kesegyhĂĄz felĂșjĂ­tĂĄsĂĄra KĂĄldy Gyula Ă©s Sarkadi MĂĄrton vezetĂ©sĂ©vel.[8] Ezzel pĂĄrhuzamosan Daniela Marcu rĂ©gĂ©sz vĂ©gzett Ășjabb ĂĄsatĂĄsokat.[9] A munkĂĄlatok 1999-ben meg is indultak, azonban sajnĂĄlatos mĂłdon hamarosan fĂ©lbeszakadtak.

A szĂ©kesegyhĂĄz helyreĂĄllĂ­tĂĄsĂĄnak Ășjabb lendĂŒletet adott a pĂŒspöksĂ©g fennĂĄllĂĄsĂĄnak millenniumi Ă©vfordulĂłja. 2009-re elkĂ©szĂŒlt a LĂĄzĂłi-kĂĄpolnĂĄnak Ă©s a fƑhomlokzat legjelentƑsebb elemĂ©nek, a dĂ©li toronynak a restaurĂĄlĂĄsa. Ez utĂłbbi munka megkezdĂ©sekor 2008-ban a GyulafehĂ©rvĂĄri RĂłmai Katolikus ÉrseksĂ©g megbĂ­zta a Budapesti MƱszaki Ă©s GazdasĂĄgtudomĂĄnyi Egyetem ÉpĂ­tĂ©szmĂ©rnöki KarĂĄnak ÉpĂ­tĂ©szettörtĂ©neti Ă©s MƱemlĂ©ki TanszĂ©kĂ©t, hogy a torony felsƑ nĂ©gy szintjĂ©rƑl alakhƱ felmĂ©rĂ©st kĂ©szĂ­tsen. A felmĂ©rĂ©s a beavatkozĂĄs elƑtti ĂĄllapotot mutatja be, kiegĂ©szĂ­tve olyan kisebb feltĂĄrĂĄsok eredmĂ©nyĂ©nek bemutatĂĄsĂĄval, melyek tanulmĂĄnyozĂĄsĂĄra a helyreĂĄllĂ­tĂĄssal egyidejƱleg vĂ©gzett restaurĂĄtori munka nyĂșjtott lehetƑsĂ©get. A mĂĄsodik szakasz (alsĂł rĂ©sz) felmĂ©rĂ©sĂ©re a restaurĂĄlĂĄs befejezĂ©se utĂĄn 2009 kora tavaszĂĄn kaptunk megbĂ­zĂĄst a KulturĂĄlis ÖröksĂ©gvĂ©delmi HivataltĂłl, Ă­gy ez a dokumentĂĄciĂł mĂĄr a restaurĂĄlĂĄst követƑ ĂĄllapotot mutatja be. A hĂĄrom fĂ©l – a magyar KulturĂĄlis ÖröksĂ©gvĂ©delmi Hivatal, a GyulafehĂ©rvĂĄri RĂłmai Katolikus ÉrseksĂ©g Ă©s a BME ÉpĂ­tĂ©szettörtĂ©neti Ă©s MƱemlĂ©ki TanszĂ©ke – közötti sikeres egyĂŒttmƱködĂ©s az ezredĂ©ves esemĂ©nyek utĂĄn is folytatĂłdott. A rossz mƱszaki ĂĄllapotban lĂ©vƑ Ășgynevezett gĂłtikus szentĂ©ly tervbe vett felĂșjĂ­tĂĄsa elƑtt 2009 Ă©s 2010 nyarĂĄn volt alkalmunk kĂ­vĂŒl Ă©s belĂŒl is alakhƱ felmĂ©rĂ©st vĂ©gezni.

Az elvĂ©gzett nĂ©gy felmĂ©rĂ©s szemlĂ©letĂ©ben azonos, kivitelezĂ©sĂ©ben Ă©s eredmĂ©nyeiben azonban a kĂŒlönbözƑ lehetƑsĂ©gekbƑl Ă©s feltĂ©telekbƑl adĂłdĂłan mĂĄs Ă©s mĂĄs.

A mĂłdszer elsƑ lĂ©pĂ©se a helyszĂ­nen minden esetben a fĂŒggƑleges Ă©s vĂ­zszintes tengek kitƱzĂ©se volt. A kijelölĂ©shez a legegyszerƱbb eszközöket vettĂŒk igĂ©nybe, fĂŒggƑónt Ă©s slagos vĂ­zi-mĂ©rtĂ©ket. A torony Ă©s a szentĂ©ly kĂŒlsƑ homlokzatainak esetĂ©ben ezt lĂ©zeres szintezƑmƱszerrel ellenƑriztĂŒk. E korszerƱ eszköz alkalmazhatĂłsĂĄga azonban a homlokzat elĂ© Ă©pĂ­tett ĂĄllvĂĄny takarĂĄsa miatt korlĂĄtozott volt. A tengelyek helyĂ©nek megvĂĄlasztĂĄsa elsƑsorban praktikus szempontok alapjĂĄn törtĂ©nt, a könnyebb, kĂ©nyelmesebb, biztonsĂĄgosabb mĂ©rĂ©s Ă©rdekĂ©ben az ĂĄllvĂĄnyszintek, illetve az Ă©pĂŒlet geometriĂĄjĂĄhoz igazodva. A homlokzati sĂ­kbĂłl kiĂĄllĂł, vagy visszaugrĂł Ă©pĂŒletelemek esetĂ©ben, mint amilyenek pĂ©ldĂĄul a pĂĄrkĂĄnyok, vagy nyĂ­lĂĄsok kĂĄvĂĄi, sƱrƱbb tengelyosztĂĄs volt szĂŒksĂ©ges, hogy a mĂ©rĂ©sekhez segĂ©deszközkĂ©nt hasznĂĄlt libellĂĄkat elĂ©g pontosan lehessen hasznĂĄlni, a pontossĂĄg a gyulafehĂ©rvĂĄri felmĂ©rĂ©sek esetĂ©ben 0,5 cm-es volt. A tengelytĂĄvok, mivel a helyszĂ­ni körĂŒlmĂ©nyekhez igazĂ­tottak, ĂĄltalĂĄban nem kerek Ă©rtĂ©kek, ezĂ©rt kĂŒlönös gondot fordĂ­tottunk a mĂ©rĂ©si rendszer pontos dokumentĂĄlĂĄsĂĄra. Ennek alapjĂĄn a hĂĄlĂł szĂŒksĂ©g esetĂ©n bĂĄrmikor visszaĂĄllĂ­thatĂł.

A kitƱzƑ zsinĂłrokat a fugĂĄkba helyezett szögek segĂ­tsĂ©gĂ©vel rögzĂ­tettĂŒk a kĂŒlsƑ homlokzatokon, a szentĂ©ly belsejĂ©ben – ahol nagyrĂ©szt vakolt felĂŒletekkel talĂĄlkoztunk – furatokba helyezett csavarokat hasznĂĄltunk.

Feladatunk minden esetben homlokzatfelmĂ©rĂ©s, a homlokzatok felĂŒleti jellegzetessĂ©geinek rögzĂ­tĂ©se volt. Az alkalmazott rendszer kĂ©tdimenziĂłs, azaz minden egyes homlokzatot - beleĂ©rtve a tĂĄmpillĂ©rek kĂŒlönĂĄllĂł homlokfelĂŒleteit is - önĂĄllĂł sĂ­kkĂ©nt Ă©rtelmeztĂŒnk. A homlokzati sĂ­kok egymĂĄshoz viszonyĂ­tott helyzetĂ©rƑl, esetleges torzulĂĄsairĂłl, tĂ©rbeli geometriĂĄjĂĄrĂłl a dokumentĂĄciĂł csak korlĂĄtozott mĂ©rtĂ©kben nyĂșjt informĂĄciĂłt, a felmĂ©rĂ©seket ennek a hiĂĄnyossĂĄgnak a figyelembevĂ©telĂ©vel lehet Ă©rtelmezni.

Az, hogy egy-egy szituĂĄciĂł esetĂ©ben a mĂłdszer melyik vĂĄltozatĂĄt rĂ©szesĂ­tettĂŒk elƑnyben, az Ă©pĂŒlet (Ă©pĂŒletrĂ©sz) formai, felĂŒleti jellemzƑi, a munkatĂĄrsak lĂ©tszĂĄma Ă©s felkĂ©szĂŒltsĂ©ge, a rendelkezĂ©sre ĂĄllĂł idƑ Ă©s eszközpark, a környezeti körĂŒlmĂ©nyek hatĂĄroztĂĄk meg. Gondos elƑkĂ©szĂ­tĂ©s Ă©s mĂ©rlegelĂ©s utĂĄn is felmerĂŒltek azonban vĂĄratlan körĂŒlmĂ©nyek, korĂĄbban nem feltĂ©rkĂ©pezhetƑ Ă©pĂ­tĂ©szeti jellegzetessĂ©gek, amikhez a munka folyamĂĄn kellett alkalmazkodnunk.

DĂ©li torony felsƑ nĂ©gy szintjĂ©nek felmĂ©rĂ©se – 2008. jĂșlius

A torony felsƑ szintjeinek esetĂ©ben a TanszĂ©k ĂĄltal korĂĄbban is alkalmazott mĂłdszer szerint vĂ©geztĂŒk a munkĂĄt, a mĂ©rĂ©s folyamatĂĄban törtĂ©nt feldolgozĂĄssal.[10] A mĂ©rĂ©sben rĂ©szt vevƑk kĂŒlönĂĄllĂł szelvĂ©nyeken 1:20 lĂ©ptĂ©kben, ceruzĂĄval szerkesztve rögzĂ­tettĂ©k a mĂ©rt adatokat, Ă©s ezek segĂ­tsĂ©gĂ©vel arĂĄnyhelyesen ĂĄbrĂĄzoltĂĄk a felĂŒleti rĂ©szleteket. Minden esetben pontos mĂ©rĂ©ssel rögzĂ­tettĂŒk minden kƑelem valamennyi sarokpontjĂĄt. A felmĂ©rĂ©s Ă­gy megmutatja a fugĂĄk vĂ­zszintestƑl, ill. fĂŒggƑlegestƑl valĂł eltĂ©rĂ©sĂ©t, pontos vastagsĂĄgukat Ă©s annak vĂĄltozĂĄsĂĄt. A rajzokon ezen kĂ­vĂŒl feltĂŒntettĂŒk a kövek sĂ©rĂŒlĂ©seit – repedĂ©sek, mĂĄllĂĄs, mechanikai sĂ©rĂŒlĂ©sek – Ă©s a kƑmegmunkĂĄlĂĄs lĂĄthatĂł szerszĂĄmnyomait – kƑfaragĂłjeleket, javĂ­tĂĄsokat, kĂŒlön anyagjelölĂ©ssel a tĂ©gla, cserĂ©p, vas, fa elemeket; pĂłtlĂĄsokat, Ă©keket, vonĂłvasakat, stb. A napközben vĂ©gzett munkĂĄt kiegĂ©szĂ­tette a sötĂ©tedĂ©s utĂĄni megfigyelĂ©s, amikor elemlĂĄmpa segĂ­tsĂ©gĂ©vel a csak sĂșrlĂłfĂ©nyben felfedezhetƑ rĂ©szletek – elsƑsorban a halvĂĄnyabb kƑfaragĂłjelek – dokumentĂĄlĂĄsa is megtörtĂ©nt.

Gyulafehérvår Szent Mihåly Székesegyhåz, déli torony, keleti homlokzat, 5. szint (helyszíni rajz, részlet)

Az elkĂ©szĂŒlt rajzokat beszkennelve, összeillesztve ĂĄlltak elƑ a felsƑ rĂ©sz homlokzatrajzai. EzekrƑl – a megbĂ­zĂł kĂ©rĂ©sĂ©re – vektorizĂĄlt digitĂĄlis vĂĄltozat is kĂ©szĂŒlt ArchiCAD programban. Ez utĂłbbi kĂ©szĂ­tĂ©se sorĂĄn a teljes homlokzatrajzot vonalankĂ©nt rajzoltuk ĂĄt.

A mĂłdszer hĂĄtrĂĄnya, hogy egy szelvĂ©ny megrajzolĂĄsĂĄhoz kĂ©t munkatĂĄrs szĂŒksĂ©ges – egyikĂŒk mĂ©r, mĂĄsikuk rajzol –, Ă©s a lĂ©ptĂ©k helyszĂ­ni szĂĄmĂ­tgatĂĄsa is lassĂ­tja a munkĂĄt. Az utĂłdokumentĂĄciĂł, a rajzok ĂșjrarajzolĂĄsa is rendkĂ­vĂŒl idƑ- Ă©s munkaigĂ©nyes, az elkĂ©szĂŒlt szerkesztett rajzok azonban nagy pontossĂĄgĂșak, az adott Ă©pĂŒletfelĂŒlet elƑtt eltöltött hosszabb idƑ pontos Ă©s rĂ©szletes megfigyelĂ©st eredmĂ©nyezett. Ez a „Bauforschung” szemlĂ©letƱ Ă©pĂŒletfelmĂ©rĂ©s legnagyobb elƑnyĂ©t domborĂ­totta ki, a helyszĂ­ni gondolkodva-megfigyelĂ©st, az emberi tĂ©nyezƑt.

Gyulafehérvår Szent Mihåly Székesegyhåz, déli torony, keleti homlokzat, 5. szint (CAD dokumentåció, részlet)

DĂ©li torony alsĂł szintjeinek felmĂ©rĂ©se – 2009. mĂĄrcius, ĂĄprilis

Az alsĂł rĂ©sz felmĂ©rĂ©se sorĂĄn a fentitƑl eltĂ©rƑ megoldĂĄst alkalmaztunk. Mivel a helyszĂ­ni munkĂĄt a kedvezƑtlen idƑjĂĄrĂĄsi feltĂ©telek miatt minimalizĂĄlni kellett, a mĂ©rt adatok rögzĂ­tĂ©sĂ©re tĂĄblĂĄzatos mĂ©rĂ©si jegyzƑkönyvet (Steinbuch) vezettĂŒnk be. A tĂĄblĂĄzat cĂ©lja, hogy a benne rögzĂ­tett adatok Ă©s a felmĂ©rĂ©skor kĂ©szĂŒlt fotĂłk egyĂŒttes felhasznĂĄlĂĄsĂĄval az utĂłfeldolgozĂĄs sorĂĄn a homlokzatokat alakhƱen ĂĄbrĂĄzolĂł rĂ©szletes rajz legyen kĂ©szĂ­thetƑ. Minden kƑ a tĂĄblĂĄzat kĂŒlön sorĂĄban szerepel, szĂŒksĂ©ges szĂĄmĂș - ĂĄltalĂĄban 6-10 - sarokpontjĂĄnak vĂ­zszintes Ă©s fĂŒggƑleges koordinĂĄtĂĄi feltĂŒntetĂ©sĂ©vel. A közĂ©pkori eredetƱ falazaton a kvĂĄderek csak nagyon ritkĂĄn maradtak teljes Ă©psĂ©gben, szĂ©leik sok esetben töredezettek, sarkaik csorbultak. EzĂ©rt a mĂ©rt „sarokpontok” ilyenkor elvi pontok, az Ă©rintett oldalĂ©lek idealizĂĄlt vonalĂĄnak metszĂ©spontjait jelentik. Ez nagyban megkönnyĂ­ti a feldolgozĂĄskor az elemek pontos pozĂ­cionĂĄlĂĄsĂĄt. A kƑ, illetve a mĂ©rt pontok megfelelƑ azonĂ­thatĂłsĂĄga Ă©rdekĂ©ben a tĂĄblĂĄzatban minden kƑhöz tartozik egy vĂĄzlatrajz is. A mĂ©rt pontok ĂĄltalĂĄban a jobb felsƑ sarokponttal kezdve az ĂłramutatĂł jĂĄrĂĄsĂĄval megegyezƑ irĂĄnyban haladĂł sorrendben következnek. EttƑl eltĂ©rƑ sorrend esetĂ©n a szĂĄmozĂĄsrĂłl a vĂĄzlatrajz ad felvilĂĄgosĂ­tĂĄst. Ugyancsak a vĂĄzlatrajzon jelöltĂŒnk a kƑfelĂŒletre vonatkozĂł egyĂ©b tulajdonsĂĄgokat - repedĂ©seket, sĂ©rĂŒlĂ©seket, emlƑlyukakat, kƑfaragĂł jeleket, stb. - szĂŒksĂ©g esetĂ©n fontosabb mĂ©reteik megadĂĄsĂĄval. Az adatfelvĂ©tel sorĂĄn tehĂĄt ugyanazzal az alapossĂĄggal Ă©s rĂ©szletessĂ©ggel vizsgĂĄljuk a felĂŒletet, mint a hagyomĂĄnyos, helyszĂ­nen szerkesztett alakhƱ felmĂ©rĂ©s esetĂ©n, a felrajzolĂĄs ideje azonban a helyszĂ­nen rövidebb volt.

GyulafehĂ©rvĂĄr Szent MihĂĄly SzĂ©kesegyhĂĄz, dĂ©li torony, „Steinbuch” (rĂ©szlet)

A torony alsĂł rĂ©szĂ©nek utĂłfeldolgozĂĄsĂĄt ArchiCAD programban vĂ©geztĂŒk. A felszerkesztĂ©s egy fĂĄzisĂĄban lehetƑsĂ©gĂŒnk volt a kĂ©szĂŒlƑ rajzokat a helyszĂ­nen ellenƑrizni, Ă©s egyes mĂ©rĂ©si hiĂĄnyossĂĄgokat korrigĂĄlni. EttƑl az ellenƑrzĂ©stƑl ilyen tĂ­pusĂș felmĂ©rĂ©s esetĂ©n vĂ©lemĂ©nyĂŒnk szerint nem lehet eltekinteni.

Az elkĂ©szĂŒlt digitĂĄlis, vektoros rajz a felsƑ rĂ©sz felmĂ©rĂ©sĂ©hez kĂ©pest grafikailag kevĂ©sbĂ© valĂłsĂĄghƱ, több egyszerƱsĂ­tĂ©st tartalmaz a rĂ©szletek - repedĂ©sek pontos vonalvezetĂ©se, törĂ©sek, csorbulĂĄsok pontos kontĂșrja - tekintetĂ©ben, de ezek az Ă©pĂ­tĂ©szeti, mƱemlĂ©ki, mƱvĂ©szettörtĂ©neti szempontbĂłl relevĂĄns mƱszaki tartalmat nem befolyĂĄsoljĂĄk. A rajz a felĂŒleti jellegzetessĂ©geket - anyagminƑsĂ©get, megmunkĂĄlĂĄst, stb. - eltĂ©rƑ kitöltĂ©sek formĂĄjĂĄban mutatja meg, a megĂ©rtĂ©shez szĂŒksĂ©ges jelkulccsal ellĂĄtva.

Gyulafehérvår Szent Mihåly Székesegyhåz, déli torony, nyugati homlokzat, 2. szint (CAD dokumentåció, részlet)

Az Ășgynevezett gĂłtikus szentĂ©ly kĂŒlsƑ felmĂ©rĂ©se – 2009. jĂșlius

A korĂĄbbi mĂ©rĂ©sek tanĂșsĂĄgait elemezve, a szentĂ©ly kĂŒlsƑ mĂ©rĂ©sĂ©hez egy kombinĂĄlt mĂłdszert alkalmaztunk. ElsƑ lĂ©pĂ©sben a kövek geometriĂĄjĂĄt „Steinbuch-rendszerƱ” mĂ©rĂ©ssel, koordinĂĄtĂĄkkal rögzĂ­tettĂŒk. Ezt a munkatĂĄrsak a helyszĂ­nen ArchiCAD program alkalmazĂĄsĂĄval vonalhĂĄlĂłkĂ©nt felszerkesztettĂ©k. Az esetleges pontatlansĂĄgok – jellemzƑen a koordinĂĄtĂĄk elƑjelĂ©nek tĂ©vesztĂ©se – azonnal javĂ­thatĂłak voltak. A szerkesztĂ©st 1:20 lĂ©ptĂ©kben kinyomtattuk, a rĂ©szletformĂĄk, anyagjellemzƑk – melyek a toronyhoz hasonlĂłan fordultak elƑ – rajzi rögzĂ­tĂ©se ezekre a szelvĂ©nyekre törtĂ©nt. A szentĂ©ly esetĂ©ben a jelkulcsot a helyszĂ­ni jellemzƑk szerint alakĂ­tottuk ki, ĂŒgyelve arra, hogy a jelek, kitöltĂ©sek egymĂĄstĂłl kĂŒlönbözƑek Ă©s könnyen rajzolhatĂłak legyenek. A nyomtatott hĂĄlĂłhoz szĂ­nes, halvĂĄny pontvonalakat alkalmaztunk, Ă­gy a digitĂĄlis elƑszerkesztĂ©s a rajzolĂł szĂĄmĂĄra jĂłl kivehetƑ, a vĂ©gsƑ ĂĄllapotban azonban – amennyiben a szerkesztĂ©s pontos – a rajzolĂĄs ezeket lĂ©nyegĂ©ben elfedi. A dokumentĂĄciĂł a kĂ©zzel rajzolt szelvĂ©nyek összeillesztĂ©sĂ©bƑl ĂĄllt össze.

GyulafehĂ©rvĂĄr Szent MihĂĄly SzĂ©kesegyhĂĄz, Ășgynevezett gĂłtikus szentĂ©ly, dĂ©li kĂŒlsƑ homlokzat (helyszĂ­ni rajz, rĂ©szlet)

Az Ășgynevezett gĂłtikus szentĂ©ly belsƑ felmĂ©rĂ©se – 2010. jĂșlius

A szentĂ©ly belsejĂ©ben a korĂĄbbiaktĂłl eltĂ©rƑen nagy kiterjedĂ©sƱ vakolt felĂŒletekkel talĂĄlkoztunk, a mĂ©rĂ©sben a kĂŒlsƑben alkalmazottakat mĂłdosĂ­tanunk kellett. ZĂĄrt vonalhĂĄlĂłkĂ©nt Ă©rtelmezhetƑ kövek helyett a vakolatba hĂșzott – egyenletes, centimĂ©teres vastagsĂĄgĂș – fugĂĄknĂĄl a sarokpontokat mĂ©rtĂŒk, nem az egyes kƑszerƱ felĂŒletek hatĂĄrait. A szĂĄmĂ­tĂłgĂ©pes szerkesztĂ©st Ă©s a helyszĂ­ni rajzolĂĄst a korĂĄbbiak szerint vĂ©geztĂŒk, az alkalmazott jelkulcsnĂĄl ebben az esetben nem elsƑsorban a kövek, hanem a kĂŒlönbözƑ felĂŒletkĂ©pzĂ©sek – simĂ­tĂł- Ă©s javĂ­tĂłhabarcsok, meszelĂ©sek, festĂ©sek – rögzĂ­tĂ©sĂ©re kellett ĂŒgyelni. A szelvĂ©nyes, sĂ­kbeli feldolgozĂĄst hagyomĂĄnyos, manuĂĄlĂ©s mĂłdszerrel kĂ©szĂŒlt rĂ©szlet-mĂ©rĂ©sekkel egĂ©szĂ­tettĂŒk ki. A dokumentĂĄlĂĄs folyamatĂĄban a rajzolt szelvĂ©nyek összeillesztĂ©sĂ©n tĂșl sor kerĂŒlt vektorizĂĄlt, digitĂĄlis rajz kĂ©szĂ­tĂ©sĂ©re is. Ehhez a helyszĂ­nen sarokpontokkal kĂ©szĂ­tett alapszerkesztĂ©st kellett csak kiegĂ©szĂ­teni.

GyulafehĂ©rvĂĄr Szent MihĂĄly SzĂ©kesegyhĂĄz, Ășgynevezett gĂłtikus szentĂ©ly, belsƑ homlokzat (CAD dokumentĂĄciĂł, rĂ©szlet)

Mind a nĂ©gy esetben kövenkĂ©nti fotĂłdokumentĂĄciĂł egĂ©szĂ­tette ki a mĂ©rĂ©st, ami nem helyettesĂ­ti tapintĂĄs-közelben vĂ©gzett megfigyelĂ©st, de a vĂ©gleges dokumentĂĄciĂł elkĂ©szĂ­tĂ©sekor – amit gyakran mĂĄs vĂ©gez, mint az adott szelvĂ©ny rajzolĂĄsĂĄt –, segĂ­ti a tĂ©vedĂ©sek elkerĂŒlĂ©sĂ©t. A felmĂ©rĂ©seket – a 2009 tavaszĂĄn vĂ©gzettet kivĂ©ve – mƱegyetemi hallgatĂłk bevonĂĄsĂĄval bonyolĂ­tottuk. A diĂĄkok rĂ©szvĂ©tele kĂŒlönleges lehetƑsĂ©get ad szemĂ©lyes tanĂ­tĂĄsukra – mely a tömegkĂ©pzĂ©s keretei között elkĂ©pzelhetetlen – de nagy figyelmet Ă©s folyamatos kontrollt igĂ©nyel a mĂ©rĂ©s vezetƑitƑl. A mĂłdszer helyszĂ­ni adaptĂĄlĂĄsakor bĂĄrmilyen esetben figyelembe kell venni a munkatĂĄrsak kĂ©pzettsĂ©gĂ©t Ă©s gyakorlottsĂĄgĂĄt, vĂ©gzettsĂ©gĂŒktƑl fĂŒggetlenĂŒl. EsetĂŒnkben az Ă©pĂ­tĂ©szhallgatĂłk feladata csak addig terjedt, hogy meglehetƑs pontossĂĄggal ĂĄbrĂĄzoljĂĄk a felĂŒleteket, Ă©s hatĂĄrozottan jelöljĂ©k az anyagvĂĄltĂĄsokat. Az azonban – megfelelƑ tapasztalat hiĂĄnyĂĄban – nem lehetett feladatuk, hogy az összes eltĂ©rƑ anyagot azonosĂ­tsĂĄk, illetve a rajzolĂĄs kezdetĂ©n a jelkulcs kialakĂ­tĂĄsakor nem is tudhattuk, hogy pĂ©ldĂĄul mennyi Ă©s milyen eltĂ©rƑ habarcsanyag fordul majd elƑ a homlokzatokon. EzĂ©rt a rajzokon ebben a tekintetben csak a kĂ©t vĂĄltozatot kĂŒlönböztettek meg: simĂ­tott felĂŒletkĂ©pzƑ vakolatot, Ă©s egyĂ©b habarcsot. Az eltĂ©rƑ összetĂ©telƱ – Ă­gy feltehetƑleg eltĂ©rƑ korĂș – anyagok azonosĂ­tĂĄsa mĂĄr a kutatĂł feladata. Ezt azonban az elkĂ©szĂ­tett rajzokon mĂĄr gyorsan Ă©s egyszerƱen lehet szĂ­nezĂ©ssel jelölni.

AlakhƱ mérések helye a mƱemlék-helyreållítås folyamatåban - tapasztalataink

A felmĂ©rĂ©sek sorĂĄn megfigyelt Ă©s rögzĂ­tett vizuĂĄlis adatok formai-, anyag- Ă©s felĂŒleti jellemzƑket mutatnak. Ezek utalnak az Ă©pĂ­tĂ©stechnolĂłgiĂĄra – az Ă©pĂ­tĂ©s törtĂ©neti jellemzƑire – Ă©s a mƱszaki ĂĄllapotra. Primer elemzĂ©sĂ©vel szerkezeti jellemzĂ©st Ă©s relatĂ­v datĂĄlĂĄst lehet felĂĄllĂ­tani. EbbƑl következƑen az alakhƱ felmĂ©rĂ©s, mint kutatĂĄsi mĂłdszer helye a mƱemlĂ©k-helyreĂĄllĂ­tĂĄsban alapkutatĂĄs jellegƱ, a törtĂ©neti – könyvtĂĄri-, levĂ©ltĂĄri-, tervtĂĄri- fotĂłtĂĄri- - kutatĂĄssal egy fĂĄzisban, egymĂĄst kiegĂ©szĂ­tve folytatandĂł. A helyszĂ­ni megfigyelĂ©sek olyan kĂ©rdĂ©seket vethetnek fel, melyek a törtĂ©neti kutatĂł figyelmĂ©t rĂĄirĂĄnyĂ­thatjĂĄk korĂĄbban mellƑzött tĂ©mĂĄk tanulmĂĄnyozĂĄsĂĄra, illetve a törtĂ©neti kutatĂĄs ĂĄltal nyitva hagyott kĂ©rdĂ©seket a figyelem közĂ©ppontjĂĄba lehet ĂĄllĂ­tani a helyszĂ­ni munka folyamĂĄn. MeggyƑzƑdĂ©sĂŒnk, hogy az elkĂ©szĂŒlt dokumentĂĄciĂł segĂ­tsĂ©gĂ©vel hatĂ©konyabban lehet tervezni Ă©s elvĂ©gezni az invazĂ­v beavatkozĂĄsokat, kikerĂŒlhetƑ a felesleges roncsolĂĄs. A kutatĂĄs kĂŒlönbözƑ – akĂĄr csak rĂ©szekre kiterjedƑ - fĂĄzisai rĂĄvezethetƑk a teljes Ă©pĂŒletrĂ©szt bemutatĂł felmĂ©rĂ©si dokumentĂĄciĂłra, segĂ­tve az informĂĄciĂłk rendszerbe foglalĂĄsĂĄt. A gondos kutatĂĄs utĂĄn a mƱemlĂ©ki beavatkozĂĄsok tervezĂ©sĂ©t Ă©s utĂłdokumentĂĄlĂĄsĂĄt is egyezƑ rendszerben lehet rögzĂ­teni a felmĂ©rĂ©s digitĂĄlis dokumentĂĄciĂłjĂĄnak segĂ­tsĂ©gĂ©vel.

A fentebb felvĂĄzolt ideĂĄlis munkamenet alkalmazĂĄsĂĄt megnehezĂ­ti, hogy a felmĂ©rĂ©s alapfeltĂ©tele az ĂĄllvĂĄny meglĂ©te, amire hosszĂș ideig, de csak szakaszokban van szĂŒksĂ©ge a restaurĂĄlĂĄs megkezdĂ©sĂ©ig. A kutatĂĄs-elemzĂ©s Ă©s a helyszĂ­ni vizsgĂĄlatok egymĂĄst vĂĄltogatĂł – gyakran elƑre nem pontosan tervezhetƑ – folyamata több Ă©pĂ­tĂ©si idĂ©nyt is igĂ©nybe vesz, ez ĂĄltalĂĄban a mƱemlĂ©ket hasznĂĄlĂł megrendelƑnek megterhelƑen hosszĂș. KĂ©sz helyreĂĄllĂ­tĂĄsi terv birtokĂĄban mĂĄr szĂĄmos lehetƑsĂ©ge van a beruhĂĄzĂłnak a szĂŒksĂ©ges anyagi forrĂĄsok elƑteremtĂ©sĂ©re, a kutatĂĄs fĂĄzisĂĄban mindez sokkal nehezebb. MĂĄsik oldalrĂłl, az alakhƱ felmĂ©rĂ©shez ugyan ĂĄllvĂĄnyzat szĂŒksĂ©ges, de ezen felĂŒl költsĂ©ge sokkal alacsonyabb, mint a korszerƱ mƱszeres mĂ©rĂ©sekĂ©. Az alakhƱ felmĂ©rĂ©s megkezdĂ©se elƑtt Ă­gy komolyan mĂ©rlegelendƑek elƑnyei Ă©s hĂĄtrĂĄnyai. Abban az esetben, ha a restaurĂĄlandĂł objektum felĂŒlete homogĂ©n – pĂ©ldĂĄul azonos mĂłdon vakolt – Ă©s nincs lehetƑsĂ©g a restaurĂĄlĂĄs megkezdĂ©se elƑtt ĂĄllvĂĄnyozĂĄsra, cĂ©lszerƱbb lehet a fotogrammetriai, vagy tĂ©rszkenneres mĂ©rĂ©sek alkalmazĂĄsa. Olyan esetekben azonban, amikor invazĂ­v beavatkozĂĄsokra kerĂŒl sor – melyek magukban rejtik Ă©rtĂ©kes törtĂ©neti rĂ©tegek megsemmisĂŒlĂ©sĂ©t -, vagy a felĂŒleti jellemzƑket Ă©rtelmezni kell – mert pĂ©ldĂĄul hasonlĂłan porĂłzus kĂ©pe van a vakolt Ă©s a kƑ felĂŒleteknek –, tehĂĄt amikor jelentƑs hozzĂĄadott Ă©rtĂ©ket kĂ©pvisel az alakhƱ felmĂ©rĂ©s; szĂŒksĂ©gszerƱ az Ă©rtelmezƑ megfigyelĂ©st magĂĄban foglalĂł mĂłdszer vĂĄlasztĂĄsa.

A gyulafehĂ©rvĂĄri munkĂĄk sorĂĄn egyĂŒttmƱködƑ partnereink – a magyar KulturĂĄlis ÖröksĂ©gvĂ©delmi Hivatal Ă©s a GyulafehĂ©rvĂĄri RĂłmai Katolikus ÉrseksĂ©g - szem elƑtt tartottĂĄk a fenti szempontokat. A dĂ©li torony felsƑ szintjeinek felmĂ©rĂ©sekor a restaurĂĄlĂĄssal pĂĄrhuzamosan dolgoztunk, lehetƑsĂ©g nyĂ­lt a törtĂ©neti ĂĄllapot rögzĂ­tĂ©sĂ©re. A torony alsĂł szintjeinĂ©l a felmĂ©rĂ©s mĂĄr csak az esemĂ©nyek utĂĄn futott, az idƑbeli organizĂĄciĂłban sajnos csak a helyreĂĄllĂ­tĂĄs utĂĄni ĂĄllapotot tudtuk dokumentĂĄlni. A szentĂ©ly esetĂ©ben kĂ­vĂŒl az invazĂ­v beavatkozĂĄsok elƑtt, a belsƑben a falkutatĂĄsok utĂĄn, de a helyreĂĄllĂ­tĂĄs megkezdĂ©se elƑtt vĂ©geztĂŒk a felmĂ©rĂ©st, Ă­gy ezt az Ă©pĂŒletrĂ©szt a törtĂ©nelem ĂĄltal rĂĄnk hagyott formĂĄjĂĄban dokumentĂĄlhattuk.

A kortĂĄrs beavatkozĂĄsokat megelƑzƑ ĂĄllapot rögzĂ­tĂ©se az Ă©pĂ­tĂ©szet- Ă©s mƱvĂ©szettörtĂ©neti kutatĂĄsban, nemzeti törtĂ©nelmĂŒnk megismerĂ©sĂ©ben kĂŒlönlegesen fontos. Gondos dokumentĂĄlĂĄs hiĂĄnyĂĄban, idƑvel a szerkezetek erodĂĄlĂłdĂĄsĂĄval egyre nehezebben tudjuk megkĂŒlönböztetni az eredeti Ă©pĂ­tĂ©s folyamĂĄn Ă©s a kĂ©sƑbbi beavatkozĂĄsokkal lĂ©trejött jellemzƑeket, felmerĂŒl az Ă©pĂŒlet törtĂ©neti hitelessĂ©gĂ©nek csorbulĂĄsa. A gyulafehĂ©rvĂĄri szĂ©kesegyhĂĄz törtĂ©netĂ©ben Möller IstvĂĄn beavatkozĂĄsai Ă©s ezek pĂ©ldamutatĂł dokumentĂĄlĂĄsa adnak bizonyĂ­tĂ©kot az alapos elƑdokumentĂĄlĂĄs fontossĂĄgĂĄra, hiszen a kutatĂłk mĂĄig ezekhez a XX. szĂĄzad elejĂ©n kĂ©szĂŒlt rajzokhoz nyĂșlnak, akkor is, ha a szĂ©kesegyhĂĄz közĂ©pkori Ă©pĂ­tĂ©störtĂ©netĂ©t kĂ­sĂ©rlik meg feltĂĄrni.



[1] MĂĄsodközlĂ©s, az eredeti angol nyelven jelent meg a Periodica Polytechnica Architecture 2010/1 szĂĄmĂĄban. Halmos BalĂĄzs, MarĂłtzy Katalin: The adaptations of the true-to-form survey method In: Periodica Polytechnica Architecture. 2010. XLI. Ă©vf. 1. sz.  pp. 9-17.

[2] Bauaufnahme. Bestandsuntersuchung und Dokumentation historischer Bauwerke. Arbeitshefte des Sonderforschungsbereiches 315. Erhalten Historisch Bedeutsamer Bauwerke. UniversitĂ€t Karlsruhe, 1987., Bauforschung und Denkmalpflege. Dokumentation der Jahrestagung 1987 in Bamberg. Arbeitsheft Theorie und Lehre der Denkmalpflege E.V. Bamberg, 1989, Grossmann, G. Ulrich: EinfĂŒhrung in die Historische Bauforschung. Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt, 1993., Schuller, Manfred: Building Archeology. Monuments and Sites VII. ICOMOS, 2002., Mader, Gert Thomas: Angewandte Bauforschung. Verlag Das Beispiel. Darmstadt, 2005.

[3] A munkåban Dr. Kalmår Miklós, Dr. KrÀhling Jånos, Daragó Låszló és Sebestény Ferenc vett részt.

[4] Möller Istvån: Erdély nevezetesebb mƱemlékei. Historia, Budapest, 1929.p. 16.

[5] A szĂ©kesegyhĂĄz törtĂ©netĂ©t szĂ©leskörƱen foglalta össze Entz GĂ©za, a kutatĂĄstörtĂ©netet Sarkadi MĂĄrton ismertette rĂ©szletesen. (Entz GĂ©za: A gyulafehĂ©rvĂĄri szĂ©kesegyhĂĄz. Budapest, AkadĂ©miai KiadĂł, 1958., Sarkadi MĂĄrton: Tervek, mƱhelyek, fĂĄzisok – Ă©s kutatĂłk a gyulafehĂ©rvĂĄri szĂ©kesegyhĂĄz Ă©pĂ­tĂ©störtĂ©netĂ©ben. In: ReneszĂĄnsz lĂĄtvĂĄnytĂĄr – VirtuĂĄlis utazĂĄs a mĂșltba. szerk.: BuzĂĄs Gergely, Orosz Krisztina, VasĂĄros Zsolt. Magyar Nemzeti MĂșzeum, Budapest, 2009. pp. 351-367.)

[6] Möller IstvĂĄn beavatkozĂĄsairĂłl rĂ©szletesen: Sarkadi MĂĄrton: Möller IstvĂĄn elvei Ă©s gyakorlata. In: MƱemlĂ©kvĂ©delem. 2010. LIV. Ă©vf. 3. szĂĄm pp. 160-167., Halmos BalĂĄzs, MarĂłtzy Katalin: Möller IstvĂĄn tevĂ©kenysĂ©ge a gyulafehĂ©rvĂĄri szĂ©kesegyhĂĄzon a korabeli Ă©s a mai mƱemlĂ©kvĂ©delem-elmĂ©let tĂŒkrĂ©ben. In: MƱemlĂ©kvĂ©delem. 2010. LIV. Ă©vf. 3. szĂĄm pp. 168-178

[7] Radu Heitel ĂĄsatĂĄsi dokumentĂĄciĂłja a KulturĂĄlis ÖröksĂ©gvĂ©delmi Hivatal TervtĂĄrĂĄban elĂ©rhetƑ.

[8] A tĂ­z Ă©vesre tervezett program tapasztalatai: KĂĄldi Gyula, Sarkadi MĂĄrton: A gyulafehĂ©rvĂĄri szĂ©kesegyhĂĄz Ă©s pĂŒspöki palota helyreĂĄllĂ­tĂĄsi munkĂĄlatai. In: MƱemlĂ©kvĂ©delem. 2002. XLIV. Ă©vf. 1. szĂĄm pp. 11-23., Sarkadi MĂĄrton: A gyulafehĂ©rvĂĄri szĂ©kesegyhĂĄz Ă©s pĂŒspöki palota helyreĂĄllĂ­tĂĄsi munkĂĄlatai. In: MƱemlĂ©kvĂ©delmi szemle. 2003. 1. szĂĄm pp. 11-23.

[9] Az eredmĂ©nyek egy rĂ©szĂ©nek összefoglalĂĄsa: Marcu Istrate, Daniela: A gyulafehĂ©rvĂĄri rĂłmai katolikus szĂ©kesegyhĂĄz Ă©s pĂŒspöki palota rĂ©gĂ©szeti kutatĂĄsa (2000-2002). Teleki LĂĄszlĂł AlapĂ­tvĂĄny, Budapest, 2008.

[10] KrĂ€hling JĂĄnos, Fekete Csaba, Halmos BalĂĄzs: A fertƑdi MarionettszĂ­nhĂĄz Ășj Ă©rtelmezĂ©se – az Ă©pĂŒletkutatĂĄs („Bauforschung”) Ă©s alakhƱ felmĂ©rĂ©s mint kutatĂĄsi mĂłdszer alkalmazĂĄsĂĄval. In: ÉpĂ­tĂ©s- ÉpĂ­tĂ©szettudomĂĄny. 34. Ă©vf. 1-2. sz. pp. 5-55.


Vissza