Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/config.inc.php on line 40 Warning: fopen(_site/etc/xmlmenu.ser): failed to open stream: Engedťly megtagadva in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 51 Warning: fwrite() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 52 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /web/eptort/eptort.bme.hu/arch/arch_old/_system/class.XMLMenu.inc.php on line 53 ARCHITECTURA HUNGARIAE NEGYED√ČVENK√ČNT MEGJELENŇź √ČP√ćT√ČSZETI FOLY√ďIRAT
FELELŇźS SZERKESZTŇź:
Dr. KALM√ĀR MIKL√ďS

TUDOM√ĀNYOS SZERKESZTŇź:
Dr. SIMON MARIANN

K√ČP- √ČS SZ√ĖVEGSZERKESZTŇź:
Dr. RABB P√ČTER

Befejezetlen helyek és identitások

√ćrta: R√≥zsa S√°ra

Kim Dovey: Becoming Places: Urbanism / Architecture / Identity / Power. Routledge 2009

A Becoming Places a hely √©s identit√°sform√°l√°s gyakorlatair√≥l √©s politik√°j√°r√≥l sz√≥l√≥ tanulm√°nyk√∂tet, ausztr√°l szerzŇĎ √©s szerzŇĎt√°rsai munk√°ja. Azokat a k√©nyes √©s nehezen k√∂vethetŇĎ utakat mutatja be, amelyek √°ltal azok, akik vagyunk k√∂r√ľlv√©tet√ľnk azzal, ahol vagyunk. A valamiv√© v√°l√°sr√≥l, a l√©trej√∂v√©srŇĎl sz√≥l, ami √°ltalunk, rajtunk kereszt√ľl t√∂rt√©nik meg, de paradox m√≥don ugyanakkor akaratunkon √©s tudtunkon k√≠v√ľl vel√ľnk is megesik.

Konkr√©tabban, a k√∂nyv egy j√≥l k√∂r√ľlhat√°rolhat√≥ hely kialak√≠t√°s√°nak t√©rbeli, v√°rosszerkezeti, morfol√≥giai √©s nem utols√≥ sorban szociol√≥giai k√©rd√©seivel foglalkozik, a hely √©lm√©ny√©nek mindennapi aspektusait kapcsolva √∂ssze Deleuze √©s Bourdieu szoci√°lis elm√©leteivel. Az elsŇĎ r√©szben az elm√©leti h√°tteret bemutat√≥, majd a m√°sodik r√©szben a keretelm√©let szellem√©ben v√©gzett esettanulm√°nyokat r√©szletezŇĎ tanulm√°nygyŇĪjtem√©ny c√≠m√©hez m√©lt√≥an az alakul√°s, a valamiv√© v√°l√°s, a folytonos v√°ltoz√°s √©letszerŇĪs√©g√©re alapoz, szemben a fizikai keretek k√∂z√© szor√≠tott helyek, illetve a defin√≠ci√≥s keretek k√∂z√© szor√≠tott, statikus koncepci√≥kkal.

A heideggeri ontologikus being-in-the-world ( l√©tezni a vil√°gban) status quo-val ellent√©tben a becoming-in-the-world (valamiv√© v√°lni a vil√°gban) alternat√≠v√°j√°t r√©szes√≠ti elŇĎnyben. Ebben az √©rtelemben egy hely az emberek √©s a k√∂rnyezet dinamikus egy√ľttese, t√©rbeli √©s egy√ļttal szociol√≥giai k√©pzŇĎdm√©ny: az „aki vagyok” √©s az „ahol vagyok” k√∂lcs√∂n√∂s egym√°srautalts√°g√°ban.

Deleuze √©s Bourdieu elm√©lete b√°r t√∂bb ponton k√ľl√∂nb√∂zik, n√©h√°ny l√©nyeges hasonl√≥s√°g m√©gis megtal√°lhat√≥ benn√ľk: mindkettŇĎ hangs√ļlyozza a t√©rbelis√©g √©s t√°rsadalmis√°g integrit√°s√°t, egyik sem v√°lasztja kett√© az alanyt a t√°rgyt√≥l, a cselekvŇĎt az elszenvedŇĎtŇĎl – teh√°t k√∂lcs√∂n√∂s egym√°sra hat√°st felt√©telez. A k√©t filoz√≥fus szoci√°lis elm√©leteire visszautalva a t√©r fogalm√°t a k√∂nyv, mint „szocio-t√©rbeli egy√ľttes” (Deleuze nyom√°n) illetve „be√°gyazott habitus” (Bourdieu nyom√°n) hat√°rozza meg. Am√≠g Deleuze tudom√°nyos le√≠r√°st ad a valamiv√© v√°l√°sra, a v√°ltoz√°sra, Bourdieu meggyŇĎzŇĎen magyar√°zza meg, hogy mi√©rt nem v√°ltoznak, mi√©rt nem tudnak v√°ltozni a dolgok, √©s r√°mutat arra, hogy a k√ľlsŇĎben tetten √©rhetŇĎ v√°ltoz√°s gyakran ugyanazt a magot bor√≠tja. A „habitus” teh√°t bez√°r minket a hely fogalm√°ba, ami megegyezik az egy√©n hely√©vel a vil√°gban. Ezzel szemben az „egy√ľttes” (assemblage) deleuze-i √©rtelemben az az eg√©sz, amelynek tulajdons√°gai a r√©szek interakci√≥ib√≥l alakulnak, fejlŇĎdnek ki.

B√°r a tanulm√°nyk√∂tetnek a helyek akt√≠v alak√≠t√°s√°ban val√≥ t√°mpont ad√°sa is c√©lja, m√©gis ink√°bb a term√©szetes, spont√°n alakul√°s, a mŇĪvi, tudatos beavatkoz√°s n√©lk√ľli valamiv√© v√°l√°s folyamata az, ami tanuls√°gos, √©letszerŇĪ, az elm√©let sz√ľks√©gess√©g√©t n√©mik√©pp megk√©rdŇĎjelezŇĎ, √©pp ez√©rt sokszor a tudom√°nyos fŇĎ√°ramban nem publikusnak √≠t√©lt. Maguk a t√©m√°k is olykor ugyanilyen szemtelen√ľl „szalonk√©ptelenek”, a l√°tni v√°gyott ill√ļzi√≥j√°t ugyanis k√≠m√©letlen√ľl leleplezik.

H√°rmat emeln√©k ki a h√©t esettanulm√°nyb√≥l, amelyek tipikusan v√°ltoz√°sban l√©vŇĎ helyeket mutatnak be, mivel k√ľl√∂nb√∂zŇĎ okokb√≥l b√°r, de egyik hely jelenlegi t√°rsadalmi status quo-ja sem tekinthetŇĎ v√©glegesnek √©s hossz√ļ t√°von fenntarthat√≥nak. EbbŇĎl kettŇĎ a tervez√©s n√©lk√ľli, spont√°n t√°rsadalmi t√©rhaszn√°latot elemzi devi√°ns szubkult√ļr√°k √©letm√≥dj√°n kereszt√ľl, m√≠g a harmadik egy hatalmi strukt√ļra erŇĎszakos beavatkoz√°s√°t a t√©rhaszn√°latba. Vagyis mindh√°rom egy – alulr√≥l vagy fel√ľlrŇĎl – sz√©lsŇĎs√©ges t√°rsadalmi r√©teg √©s a t√©ralak√≠t√°s viszony√°t mutatja be. Az als√≥ r√©tegek intenz√≠ven √©s kreat√≠van haszn√°lj√°k √©s a haszn√°laton kereszt√ľl alak√≠tj√°k a megl√©vŇĎ t√©rstrukt√ļr√°kat, hat√©konyan igaz√≠tj√°k azokat saj√°t – ak√°r devi√°ns (pl. droghaszn√°lat, bŇĪn√∂z√©s) – ig√©nyeikhez. Ezzel szemben a m√°sik p√≥lus, a legitim hatalom a t√©rstrukt√ļr√°ba val√≥ beavatkoz√°s √°ltal – amely szimbolikus √ľzenet√©vel alkalmas m√°s t√°rsadalmi r√©tegek manipul√°l√°s√°ra – tudatosan saj√°t helyzete megerŇĎs√≠t√©s√©re t√∂rekszik.

Az elsŇĎ tanulm√°ny – New Orders: Monas and Merdeka Square (√öj rend: a Monas √©s a Merdeka t√©r, szerzŇĎk Kim Dovey √©s Eka Permanasari) – a jakartai nemzeti eml√©kmŇĪ √©s annak hely√©√ľl szolg√°l√≥ t√©r kialak√≠t√°s√°nak, illetve k√©sŇĎbbiekben t√∂rt√©nŇĎ drasztikus k√∂r√ľlhat√°rol√°s√°nak t√∂rt√©net√©t, t√°rsadalmi hat√°sait elemzi. A tanulm√°ny szimbolikusan jelen√≠ti meg a t√°rsadalom √©s egy hely viszony√°t, vagyis a n√©p t√∂rt√©nelme √©s j√∂vŇĎbeli sorsa t√ľkr√∂zŇĎdik, form√°l√≥dik a t√©r st√°tusza √°ltal. A jakartai Merdeka t√©r t√∂rt√©nete az indon√©ziai √ļj politikai korszak fesz√ľlts√©geit √©s ellentmond√°sait hordozza mag√°ban, ugyanakkor az ebbe √°gyazott lehetŇĎs√©geket is. Az eml√©kmŇĪ √©s a t√©r szimboliz√°lja az egyenlŇĎs√©gre t√∂rekv√©s rem√©nyeit, √°m mivel ezek elker√≠tetts√©g√ľkn√©l fogva csup√°n a l√°tv√°nyoss√°g szerep√©t t√∂lthetik be, ahelyett, hogy a politikai r√©szv√©tel helyei lenn√©nek, a rem√©nyt is a felsz√≠nes l√°tv√°nyoss√°g, az ill√ļzi√≥ szintj√©n hagyj√°k √©rv√©nyes√ľlni, hatni. Az el√©rhetŇĎs√©g k√∂zels√©g√©t azonban k√©ts√©g k√≠v√ľl magukban hordj√°k, sŇĎt, egy esetleges fejleszt√©s, √ļjj√°√©p√≠t√©s √°ltal a nemzet k√©p√©nek √ļjragondol√°si lehetŇĎs√©g√©t is.

A m√°sodik tanulm√°ny – Becoming Prospeorus (Felvir√°gz√°s, szerzŇĎk Kim Dovey √©s Wyriono Rharjo) – egy inform√°lisan kialakul√≥ v√°rosr√©szt mutat be az indon√©ziai Yogyakarta v√°ros√°ban. Ez a tanulm√°ny az √°llam form√°lis kontrollj√°n k√≠v√ľl mŇĪk√∂dŇĎ t√°rsadalmi r√©teg √©s a r√° jellemzŇĎ spontaneit√°s szellem√©ben l√©trehozott hely viszony√°t mutatja be, egy az √°llamhatalom √©s magasabb t√°rsadalmi st√°tuszok n√©zŇĎpontj√°b√≥l tulajdonk√©ppen l√°thatatlan helyet. Az ilyen spont√°n m√≥don „felvir√°gz√≥” telepekkel nem v√©letlen√ľl nem foglalkozik az urbanisztika. Egyr√©szt, mert szigor√ļan v√©ve nem tartoznak a tudom√°ny√°g keretei k√∂z√© (hiszen tervez√©s n√©lk√ľlis√©grŇĎl van sz√≥), m√°sr√©szt mert az ezekkel kapcsolatos megd√∂bbentŇĎ sz√°madatok √©s t√°rsadalmi tendenci√°k hossz√ļ t√°v√ļ k√∂vetkezm√©nyei bel√°thatatlanok. Gyorsabban nŇĎnek ugyanis, mint b√°rmelyik m√°s form√°ja a v√°rosiasod√°snak, l√©nyeg√©ben v√©ve fejlŇĎd√©s√ľk, n√∂vekv√©s√ľk kontroll√°lhatatlan. Az ENSZ elŇĎrejelz√©se szerint a v√°rosi nyomornegyedek n√©pess√©ge 2030-ra el√©ri a 2 milli√°rdot √©s ezzel a legjelentŇĎsebb v√°rosszervez√©si form√°v√° v√°lik. Jelenleg ezek a telepek az urbanizmussal foglalkoz√≥ tanulm√°nyok fekete foltjai, √°ltal√°ban l√°thatatlan √©s nem kutatott morfol√≥giai egys√©gekk√©nt. A l√°thatatlans√°g elŇĎny √©s h√°tr√°ny egyszerre, ugyanis ez √°ltal a lak√≥k egyr√©szt v√©dve vannak, m√°sr√©szt viszont csapd√°ba estek.

A harmadik tanulm√°ny – Safety Becomes Danger: Drug Use in Public Space (A biztons√°g vesz√©lly√© v√°lik: droghaszn√°lat a k√∂zter√ľleten, szerzŇĎk Kim Dovey √©s John Fitzgerald) – a v√°rosi droghaszn√°lat szok√°sait mutatja be Melbourne belv√°ros√°nak egy negyed√©ben. Az esettanulm√°ny a droghaszn√°l√≥k sz√°m√°ra biztons√°gos √©s ez√©rt n√©pszerŇĪ helyeket, t√©rbeli-szociol√≥giai k√©pzŇĎdm√©nyeket elemzi. Az ebben az √©rtelemben vett „biztons√°g” k√©tarc√ļ: egyr√©szt rejtŇĎzk√∂d√©si lehetŇĎs√©get jelent az esetleges leleplezŇĎd√©s √©s az ezzel j√°r√≥ szankci√≥k ellen, m√°sr√©szt szoci√°lis v√©dŇĎh√°l√≥t az √∂npuszt√≠t√°s drasztikusabb k√∂vetkezm√©nyei ellen, hiszen a k√∂zter√ľlet mindenki sz√°m√°ra val√≥ hozz√°f√©rhetŇĎs√©ge egy esetleges t√ļladagol√°s k√∂vetkezt√©ben nagyobb es√©lyt jelenthet a t√ļl√©l√©sre. Ilyen √©rtelemben a helynek l√°thatatlannak, √°m m√°sok √°ltal is el√©rhetŇĎnek kell lennie.

Sz√°momra e h√°rom fenti t√©ma k√©pviseli az esettanulm√°nyok k√∂z√ľl a kev√©ss√© konvencion√°lis ir√°nyvonalat, azt a spontaneit√°st, frissess√©get, a befejezetlens√©g esetlegess√©g√©t √©s elŇĎre nem sejthetŇĎ izgalm√°t, amelyre a k√∂nyv alapgondolata is √©p√ľl. Ezek jelen√≠tik meg legink√°bb a k√∂nyv c√≠m√©ben is √©lŇĎ szellem√©t, hiszen e helyek v√°ltoz√°sa, valamiv√© v√°l√°sa – b√°r a v√°ltoz√°s ir√°nya nem l√°that√≥ elŇĎre – de t√©rbeli vagy t√°rsadalmi fenntarthatatlans√°guk miatt sz√ľks√©gszerŇĪ, jelenlegi helyzet√ľk szociol√≥giai-morfol√≥giai pillanatk√©p-szerŇĪ.

Mindh√°rom tanulm√°ny n√©mik√©pp megk√©rdŇĎjelezi az elm√©letek sz√ľks√©gess√©g√©t, ink√°bb tov√°bbi, a val√≥s viszonyokat hatni engedŇĎ, dinamikus interdiszciplin√°ris elm√©letek kialak√≠t√°s√°nak szolg√°lhat alapul. Urbanisztikai szempontb√≥l mindh√°rom normaszegŇĎnek mondhat√≥, hiszen a mai „legitim” v√°rostervez√©si rendbe, amelyben a demokratikus hat√≥s√°gi szerepv√°llal√°s, mint k√∂z√∂ss√©gi kontroll is elfogadott, egyik sem illik bele. Vagy m√°sk√©pp fogalmazva: szociol√≥giai szempontb√≥l n√©zve a t√°rsadalmi erŇĎk gyŇĎzelm√©t j√≥solja a tudatos t√©rszervez√©si elm√©letek, programok, t√∂rekv√©sek √©s ide√°k felett.

Tulajdonk√©ppen ezen, a t√©rbelis√©g √©s t√°rsadalmis√°g k√∂lcs√∂nhat√°s√°nak √©rz√©keny hat√°rvonal√°n egyens√ļlyoz v√©gig a k√∂nyv szerzŇĎje √©s szerzŇĎt√°rsai, egyszer az egyik, egyszer a m√°sik oldal fontoss√°g√°nak ter√ľlet√©re billenve √°t. Olyan inspir√°l√≥, tov√°bbgondoland√≥ k√©rd√©seket vetve fel, amelyeket h√©tk√∂znapi √©let√ľnkben, h√©tk√∂znapilag ismert helyeinken j√°rva nem l√°tn√°nk meg, mert rejtve vannak, val√≥s√°gos falak, vagy elŇĎ√≠t√©letekbŇĎl ad√≥d√≥ korl√°tok m√∂g√∂tt, √©s helyzet√ľk, rejtŇĎzk√∂d√©s√ľk, √©szrevehetetlens√©g√ľk konzerv√°lja, meg is pecs√©teli sorsukat. A l√°thatatlans√°g ugyanis, mint l√°ttuk, elŇĎny √©s h√°tr√°ny egyszerre, ami √°ltal az adott ter√ľlet lak√≥i egyr√©szt v√©dve vannak, m√°sr√©szt viszont csapd√°ba estek. Ezek a t√°rsadalmi illetve val√≥s√°gos falak, korl√°tok azok, amelyek az elz√°rt vil√°gokon bel√ľl megteremtik a „vesz√©ly biztons√°gg√° v√°lik” status quo-j√°t, m√≠g √∂sszt√°rsadalmi, illetve es√©lyegyenlŇĎs√©gi szempontb√≥l a „biztons√°g vesz√©lly√© v√°lik” dilemm√°ja mer√ľl fel.

V√°laszokat nem, csak k√©rd√©seket kapunk. Falak m√∂g√ľl elŇĎh√ļzott, biztons√°gosan vesz√©lyes k√©rd√©seket befejezetlen helyekrŇĎl √©s f√©lk√©sz identit√°sokr√≥l.

Az √≠r√°s az OTKA 72671 sz√°m√ļ, CselekvŇĎ elm√©let. Az √©p√≠t√©szelm√©let v√°ltoz√≥ szerepe az ezredfordul√≥n c√≠mŇĪ kutat√°sa keret√©ben sz√ľletett.

 


Vissza